به گزارش پارس به نقل از ایرنا، لاوروف دیروز با رد اخبار و شایعه های منتشر شده در باره تصمیم گیری برای حکومت سوریه در مذاکرات وین، افزود: خیال پردازی رسانه ای ادامه خواهد داشت و قطع نمی شود. برخی رسانه ها شایعه هایی منتشر کرده اند که در مذاکرات وین توافق می شود تا رییس جمهوری سوریه از مقام خود کناره گیری کند.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: واقعیت چنین نیست. مسکو در اجلاس وین بر موضع خود در قبال سوریه تاکید کرده و ما موضعی روشن داریم که رییس جمهوری روسیه نیز آن را بازگو کرده است.

لاوروف گفت: اگر بر تغییر حکومت تاکید کنیم و به ویژه فرد ویژه راس یک حکومت را هدف قرار دهیم، وضعیت مشابه عراق و لیبی را شاهد خواهیم بود و می دانیم که چه نتیجه ای داشت و به کجا انجامید.

وی افزود: متاسفانه وضعیت ناگوار و بحران شدید در سوریه ادامه دارد. به همین دلیل موضع مسکو شامل این حقیقت ساده است که سرنوشت سوریه، رییس جمهوری این کشور و هر شخصیت سوری را فقط باید مردم این کشور و نه شخص دیگری تعیین کند.

لاوروف همچنین ادامه داد: شرکت کنندگان در مذاکرات وین برای تامین شرایط لازم برای آغاز روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه توافق کردند و برخی ایده های مشخص مطرح شد که امیدواریم در نشست های بعدی پیگیری شود.

کاخ کرملین دوشنبه گذشته میزبان بشار اسد رییس جمهوری سوریه در کاخ کرملین بود که بنا به دعوت رسمی روسیه انجام گرفت.

«ولادیمیر پوتین» در جریان مذاکرات با همتای سوری خود تاکید کرد که «دولت قانونی سوریه مورد حمایت مسکو است، عملیات ضد تروریستی دو کشور همچنان ادامه خواهد یافت و هیچ نیروی خارجی حق تصمیم گیری درباره این سوری ها را ندارد.»

آمریکا عضو اصلی ائتلاف غربی - عربی ضد داعش، همزمان در کنار فرانسه، انگلیس، آلمان، ترکیه، قطر و عربستان دیگر کشورهای عضو اردوگاه ضد سوری، به سیاست حمایت از تروریست ها و گروه های مسلح علیه دولت سوریه ادامه می دهد.

کشورهای عضو اردوگاه ضد سوری پنج سال پیش با هدف سرنگونی حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، برنامه جذب تروریست های افراطی از سراسر جهان، سازماندهی و تقویت گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش را آغاز و به کشور سوریه گسیل کردند.

این کشورها همچنین با صدور بیانیه مشترکی در آنکارا از روسیه خواسته اند، بمباران علیه تروریست ها را متوقف کند، ولی مسکو این درخواست را رد و بر تداوم آن تاکید کرده است.

روسیه در چارچوب قراردادهای همکاری نظامی خود با سوریه، حدود 50 فروند جنگنده سوخو، چندین بالگرد جنگی می 24 و مجموعه ای از رزمناوها، یک ناو تجسسی و همچنین پهپادها را در خاک این کشور برای مبارزه علیه تروریست ها به کار گرفته و تاکنون 819 هدف را نابود کرده است.

روسیه اعلام کرده است که همکاری های نظامی ضد تروریستی این کشور با سوریه در چارچوب مقررات بین المللی و در اجرای قراردارد همکاری با دولت قانونی سوریه و درخواست رسمی دمشق انجام گرفته است و ادامه خواهد یافت.