به گزارش پارس، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) روز گذشته با اکثریت آرا طرحی را که بعضی از کشورهای عربی به این سازمان ارائه کرده‌ بودند و در آن بر شکست رژیم صهیونیستی در حفظ آثار باستانی و بازسازی مناطق ویران شده در جنگ تاکید شده بود، تصویب کرد. این طرح از عملکرد اسرائیل در حفظ آثار تاریخی قدس انتقاد کرده است.

بر اساس این گزارش، یک پاراگراف از نسخه پایانی پیش‌نویس طرح عربی با فشار لابی صهیونیستی تغییر یافت. در این پاراگراف تاکید شده بود که دیوار البراق (دیوار ندبه) در قدس که جزو مقدس‌ترین مکان‌های یهود نیز به شمار می‌رود بخش جدایی ناپذیر از مسجد الأقصی است.

سلوان شالوم، وزیر داخلی رژیم صهیونیستی با محکوم کردن این قطعنامه یونسکو را یک سازمان "بسیار بسیار متخاصم" علیه اسرائیل خواند و تاکید کرد که رژیم صهیونیستی همچنان با طرح اعزام بازرس به مسجد الاقصی مخالف است.

وی ادامه داد: این اسرائیل است که وضعیت کنونی در مسجد الاقصی حفظ کرده است و به همه اجازه می‌دهد برای عبادت به آن وارد شوند.

یونسکو از اقدامات اسرائیل در مسجد الاقصی به شدت انتقاد کرده و ممانعت این رژیم از ورود فلسطینیان به مسجد را محکوم کرده است.

این طرح از سوی الجزایر، مصر، امارات، کویت، مراکش وتونس ارائه شده بود و با رای مثبت 26 عضو از 58 عضو کمیته اجرایی به تصویب رسید. 25 کشور نیز از رای دادن امتناع کردند و 6 کشور آمریکا، انگلیس، آلمان، هلند، جمهوری چک و استونی به آن رای منفی دادند.

رژیم صهیونیستی قطعنامه یونسکو را محکوم کرده و مدعی شد که این طرح "در راستای تلاش برای تغییر تاریخ است."

مسجد الأقصی که یهودیان نام جعلی هیکل سلیمان را بر آن نهاده‌اند، نزد مسلمانان و یهودیان مقدس به شمار می‌رود و در بخش جنوب شرقی قدس شرقی قرار دارد که تحت اشغال رژیم صهیونیستی است.

درگیری‌ها میان پلیس رژیم صهیونیستی و تظاهر کنندگان فلسطینی در مسجد الأقصی موجب برانگیخته شدن موجی از خشونت‌ها در اراضی فلسطین اشغالی شده است و طرحی که سازمان یونسکو با آن موافقت کرده است اقدامات اسرائیل در مسجد الأقصی و ممانعت آن از ورود نمازگزاران فلسطینی در جشن‌های عید قربان که در ماه گذشته صورت گرفت را محکوم می‌کند.