به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمدحسین مقیمی، ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی در 25 مرحله صورت می‌گیرد، اظهار داشت: اکنون 23 مرحله انتخابات در کل کشور به صورت الکترونیکی انجام می شود که مراحل اخذ رای و شمارش آرا باقی مانده است که در حال برنامه ریزی برای اجرای آن در کشور هستیم.

وی افزود: در انتخابات مجلس نهم 14 حوزه با بیش از 2500 صندوق الکترونیکی را تجربه کردیم که در این انتخابات تلاش می کنیم در حداکثر یک سوم حوزه های انتخابیه کشور انتخابات الکترونیکی برگزار کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور، با اشاره به اینکه دستگاه الکترونیکی اخذ رأی و شمارش الکترونیکی آرا، طراحی و به شورای نگهبان ارائه‌شده است، تصریح کرد: بعد از تأیید شورای نگهبان، ستاد انتخابات برای خرید و تولید انبوه این دستگاه‌ها اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در طراحی دستگاه‌ها و نرم‌افزار برگزاری الکترونیکی انتخابات، سادگی اجرا، امنیت و مخفی بودن رای و سلامت رای گیری مدنظر قرارگرفته است، خاطرنشان کرد: پس از تأیید شورای نگهبان، دولت برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در حداکثر 30 درصد حوزه‌های انتخابیه کشور، آمادگی کامل دارد.

مقیمی با یادآوری تقویم اجرایی انتخابات، اظهار داشت: مهلت استعفای مدیران شرکت‌کننده در انتخابات در 3 تیرماه به اتمام رسید و در مرحله بعد، پس از تشکیل هیئت‌های اجرایی انتخابات در فرمانداری‌ها، 28 آذرماه ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات آغاز خواهد شد.

معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور، افزود: پس‌ازاین مرحله، بررسی تأیید صلاحیت نامزدها در هیئت‌های اجرایی و نظارت شروع‌شده و درنهایت پس از تبلیغات انتخاباتی، 7 اسفندماه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری همزمان برگزار می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سؤالی در مورد تبلیغات زودهنگام انتخاباتی، تصریح کرد: با تبلیغات زودهنگام علنی در مجامع عمومی برخورد می‌شود ولی به این نکته هم توجه داشته باشیم که باید جو جامعه نیز هم برای برگزاری پرشور انتخابات آماده‌شده و تنور انتخابات گرم شود.

وی از طراحی صندوق‌های شفاف اخذ رای در این دوره از انتخابات خبر داد و گفت: این صندوق ها طوری طراحی‌شده که ضمن شفافیت داخل صندوق برای تشخیص عدم وجود شیء خارجی، آرای داخل صندوق نیز قابل قرائت از پشت محفظه نخواهد بود.

مقیمی با اشاره به اهمیت این دوره از انتخابات در شرایط فعلی ایران در عرصه بین‌المللی، تصریح کرد: حضور پررنگ مردم در پای صندوق‌های رای ضمن نشان دادن مردم‌سالاری دینی در کشور،پاسخ محکمی به دشمنان بوده و باعث انسجام و وحدت ملی می‌شود.

معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور، شفافیت برگزاری انتخابات، قانون‌گرایی و بی‌طرفی را اصلی‌ترین شعار مجریان انتخابات عنوان کرد و افزود: باید در این انتخابات، در عین رقابت تمامی احزاب و گروه‌ها و افراد مستقل، به وحدت و همبستگی ملی نیز توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی در ادامه به برگزاری 11 همایش آموزشی استانداران، فرمانداران و بخشداران کل کشور برای آمادگی بیشتر جهت انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: همایش امروز در تبریز، سومین همایش ستاد انتخابات کشور در استان‌ها است که آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل آموزش‌های لازم برای برگزاری هر چه‌بهتر انتخابات و فراهم کردن زمینه حضور حداکثری مردم ارائه شد.