پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- علی شاهرخی- سباستین کورتز ، وزیر امور خارجه اتریش است کشوری که به واسطه میزبانی اجلاس های بین المللی و مذاکرات ایران و 5+1 و اخیرا نیز سفر به ایران همراه رئیس جمهور اتریش در کانون توجهات است.او که جوانترین وزیر در جهان می باشد تنها 29 سال دارد و در ماه های اخیر با توجه به محبوبیتی که از اقداماتش بدست آورده است به یکی از گزینه های آینده صدراعظمی اتریش تبدیل شده است. او امروزه از سوی مخالفان حزب خلق اتریش به واسطه یک عمل مورد اتهام و انتقاد قرار گرفته است: توجه و میدان دادن به مسلمانان در اتریش.

کورتز جوان از ابتدای تصدی وزارت خارجه اتریش با این شعار که میخواهم سیاست را به متفاوت اجرا کنم تابو های زیادی را در اتریش شکست، او در اکثر مواقع از استفاده از کراوات امتناع می کند و در دیدارها و در کنفرانس ها به شکلی عادی رفتار میکند و از تعارفات سیاسی پرهیز می کند.

کورتز

اتریش کشوری مهاجر پذیر است و سالها قوانین شدیدی بر ضد مهاجران اعمال کرده است که با روی کار آمدن کورز نه تنها موانع سر راه مهاجران برطرف شده بلکه تسهیلاتی نیز برای این مردم تحت فشار در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر قوانین مانع مسلمانان نظیر حجاب نیز تحت بررسی مجدد قرار گرفته است. کورتز ساعت ها به میان مسلمانان و مهاجران می رود و از مشکلاتشان جویا می شود و برای رفع آنها عزم جدی دارد. سباستین کورز علاوه بر آن تلاش بسیاری در دیپلماسی برای رفع حصر غزه داشته و برای مذاکرات هسته ای ایران نیز رایزنی های گسترده ای داشته است.

در کشوری دیگر از قاره اروپا یعنی انگلستان که بسیار سنتی عمل می کند و معمولا تغییرات محسوسی در عرصه سیاست آن مشاهده نمی شودتا جاییکه حتی قانون اساسی آن هم بر اساس عرف جامعه است، در هیچ نهاد و ارگان حکومتی مسلمانان محجبه فرصت حضور پیدا نمی کنند و در بسیاری از اخبار از مواجهه و برخورد با کسانیکه حجاب دارند نشان دارد،سمیه کریم اولین دختر مسلمان محجبه ای است که به نمایندگی مجلس جوانان انگلستان درآمده است. جایی که اهمیت بالایی نیز دارد زیرا مجلس جوانان انگلیس در زمینه جوانان حق وضع قانون را دارد. سمیه کریم در مصاحبه ای خود را نماینده زنان مسلمان می داند و می گوید:" حجاب انتخاب شخصی من بوده است و زمانی که با آن آشنا شدم شخصا آن را انتخاب کردم. من امیدوارم زنان بیشتری را با حجاب و روسری در پارلمان بریتانیا ببینیم که این موفقیتی بزرگ خواهد بود."

سمیه کریم

سمیه کریم1

علاوه بر آن آشنا ترین چهره برای ایرانیان، فدریکا موگرینی است. بانویی که از سوی منتقدین برای سمت رئیس دستگاه سیاست خارجه اتحادیه اروپا جوان ارزیابی شده بود اما با تلاش زیادش توانست نماینده کشورهای اروپایی شود و نقش بسیاری را در مذاکرات ایفا کند. موگرینی بر خلاف بسیاری از دیپلمات ها و فرستاده های کشورهای غربی در سفر به ایران بیشترین احترام را در رعایت پوشش خود به خرج داد. یکی از مهمترین نکات موگرینی، نظر او در خصوص پدیده مخرب همجنس گرایی است. موگرینی یکی از مخالفان جدی پدیده زشت همجنسگرایی در اروپا است است و بارها در صحبتهای خود نسبت به این مسئله انتقاد کرده است. فدریکا موگرینی همانقدر که با نژاد پرستی مبارزه کرده به همان میزان هم از همجنسگرایی انتقاد میکند و از اساس با این پدیده مشکل دارد و یکی از منتقدان همیشگی این دو موضوع بوده است. البته از این مهمتر آن است که موضوع رساله دکترایش هم درباره رابطه دین با سیاست در اسلام است. یکی دیگر از نکات جالب درباره موگرینی این است که او سومین زن در تاریخ ایتالیاست که به صندلی وزیر خارجه کشور چکمه رسیده است.

اما این سه نمونه یعنی سباستین کورز از اتریش، فدریکا موگرینی از ایتالیا و سمیه کریم از انگلستان یک وجه مشترک در گذشته خود دارند. در دنیا نهادهایی تحت عنوان مجلس جوانان وجود دارد که در آن علاوه بر نمایندگی قشر جوان و تصمیم گیری درخصوص عملکرد دولت در قبال جوانان وظیفه دیگری به نام تربیت مدیران آینده را نیز دارد و خاستگاه هر سه این افراد مجلس جوانان است. فدریکا موگرینی و سباستین کورز در گذشته اعضای مجلس جوانان اتحادیه اروپا بوده اند و سمیه کریم هم اکنون نماینده مجلس جوانان انگلستان است. وقتی که کورتز وزیر شد بیانیه ای منتشر کرد و خود را متعلق به خانواده مجلس جوانان عنوان کرد و موگرینی هم از زمانیکه رئیس دستگاه سیاست خارجه اتحادیه اروپا شده است از بزرگترین حامیان مجلس جوانان اتحادیه اروپا شده است.

به نظر می رسد مجالس جوانان در جهان فرصتی است که مدیران تربیت شده از این فرآیند گرایش بسیاری به حمایت از مظلومان و اسلامگرایی چشم گیری دارند. امید است با تشکیل مجلس جوانان به همت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و همکاری سایر نهادها و دلسوزان نظام گامی موثر در پیشبرد اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی برداشته شود.