به گزارش پارس به نقل از ایسنا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در همایش «یاوران حجاج در مکه مکرمه» با بیان وظایف شورای فرهنگی در کاروان‌ها، بر لزوم پرهیز از پراکندگی و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از فرصت و کنگره عظیم حج تاکید کرد و در ادامه از حج به عنوان یک عبادت و فریضه جامع، جهان‌شمول و رکن دین یاد کرد که ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به مدل‌های مختلف مدیریت در دنیا و با تاکید بر استفاده از راهکار توسعه‌ نظارت و حضور داوطلبانه چهره‌های برجسته، با انگیزه و تحصیلکرده‌ی زائران در پیشبرد بخشی از فعالیت‌ها اظهار کرد: با اضافه شدن این جمعیت عظیم از یک اتاق فکر چند هزار نفری بهره‌مند شده‌ایم که در ترسیم نقشه راه آینده تاثیر خواهد داشت.

وی طرح‌های عربستان را که در راستای توسعه مسجدالحرام و مسجدالنبی، اسکان و تردد زائران در دست اجرا دارد در ایجاد تغییر در ساختار کاری آینده‌ی دست‌اندرکاران عملیات حج موثر دانست و در ادامه با بیان این‌که حج را از روابط سیاسی دو کشور جدا کرده‌ایم افزود: هیچ ایرانی در حرمین شریفین به دنبال ایجاد ناامنی، اختلاف و تفرقه‌افکنی نیست، بلکه رشد معنوی حجاج و دستیابی به وحدت امت اسلامی هدف ما است.

او اضافه کرد: بحث‌های اختلافی باید کنار برود و دست‌ها با قرار گرفتن در کنار هم به مشت گره کرده‌ای در مقابل استکبار و قدرت‌های شیطانی تبدیل شود.

نماینده ولی فقیه سپس اقدام برخی رسانه‌ها در انتشار اخبار نادرست درباره‌ی جان باختن شماری از هموطنان‌مان در حادثه اخیر مکه را در راستای جذب مخاطب ارزیابی کرد و با تاکید بر ضرورت استفاده از شیوه اطلاع‌رسانی تدریجی با استناد به آمار دقیق جان‌باختگان، مفقودان و مجروحان این حادثه گفت: زمانی که هشت نفر به رحمت خدا رفته بودند و سه نفر دیگر هم مفقود شده بودند، متاسفانه عده‌ای با انتشار اخبار خلاف واقع مردم را مضطرب کردند. در انتشار اخبار این حادثه یک خبرگزاری به نقل از «العربیه» از کشته شدن 25 ایرانی خبر داد، آیا این سایت باید چنین خبری منتشر کند یا به اخبار مورد اعتماد استناد کند؟ البته ما خواستار رسیدگی جدی و فوری به این حادثه هستیم تا افراد مقصر شناسایی و مجازات شوند.

قاضی‌عسکر بر لزوم آگاهی‌بخشی زائران نسبت به چگونگی رفتار و تغذیه در ایام تشریق و استفاده از فرصت دعا و نیایش در عرفات، بیان کرد: هیچ شانی جز خدمتگزاری به زائران برای خود قائل نیستیم و امیدواریم امسال حج بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.