پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- برخی سرویس های امنیتی غربی به یکی از کشورهای غرب آسیا خبری را در مورد توافق عربستان با روسیه بر سر یمن و سوریه منتقل کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، بر اساس این خبر محرمانه سرویس های امنیتی غرب، عربستان سعودی، سرنگونی بشار اسد را با توافقی که با روسیه کرده از دستور کار خارج کرده است و در عین حال نظر روسیه را برای جدایی جنوب یمن جلب کرده است.

آل سعود از روسیه خواسته‌اند که برای جدایی عدن به آنها کمک کنند و منابع روس در روزهای اخیر خبر داده اند احتمال تجزیه یمن جدی است و تعز هم در معرض سقوط است.

برخی معتقدند تحرکات سیاسی در مقایسه با تحرکات نظامی در سوریه بیشتر و جدی تر شده است. همه کشورها وارد فاز سیاسی شده اند. به خصوص از وقتی که روس ها با عربستان هماهنگ شده اند برخی نگرانی ها بیشتر شده که قرار است روس ها چه کار کنند؟ حداقل از بخشی از این توافقات خبری وجود ندارد که همین باعث نگرانی شده است.

سعودی ها با هماهنگی امریکا و احتمالا روسیه قصد عملیات سنگینی در جنوب یمن دارند. آنها تسلیحات و مزدورانی را وارد جنوب یمن کرده اند. مزدورانی از آفریقا و اعراب با سعودی ها همکاری می کنند.

  روس ها از ابتدا دل به مردم انقلابی یمن ندادند و اتفاقات یمن را به معنای حکومت جدید نمی دانند. روسها هنوز منصور هادی را مقام مشروع یمن می دانند و درتلاش هستند تا حکومت منصور حکومت ضعیفی باشد تا در رقابت با آمریکایی ها در یمن حضور داشته باشند و حکومت یمنی ها خیلی طرفدار آمریکا نباشد. علت این موضوع اتفاق اوکراین است. روس های می گویند اگر قرار باشد انصار حکومت را برعهده بگیرد حرف ما ما در اوکراین که گفتیم نباید حکومت به دست شورشی ها بیفتد غلط می شود.

روس های دررسانه هایشان می گویند اگر شما از منصور هادی در یمن حمایت می کنید چرا در ماجرای اوکراین این کار را نکردید. روس ها از قبل در یمن جنوبی طیف مارکسیست ها را حمایت می کردند و حالا هم حمایت می کنند. البته آنها چندان مواجه ای با انصارالله ندارند اما با طیف منصور همکاری می کنند.

لازم به ذکر است از ابتدا انصارالله به دنبال تسلط بر کل یمن نبوده است. انصارالله علاقه ای به تصرف جنوب یمن و به دست گرفتن حکومت نداشته است. دلایل جدی و منطقی هم برای این کارشان داشتند.

انصار الله به خاطر شرایطی که پیش آمد، مجبور به ورود به جنوب یمن شدند و بعد از تصرف بخش های جنوبی آنجا را به گروه آزادیخواهان جنوب تحویل دادند. در جنوب برخلاف شمال یمن که همکاری خوبی باانصار دارند، القاعده ای ها و سنی های وهابی و متعصب حضور دارند. انصارالله اصراری برای جنگ با آنها ندارد.  استدلالشان این است که خود آنها چند فرقه هستند که با هم درگیرند و نمی توانند جنوب را اداره کنند. دلیلی ندارد در این حالت انصار هزینه بدهد.

در جنوب طرفداران علی ناصر محمد یکی از رهبران جنوب، القاعده، داعش، گروه آزادی خواه یمن جنوبی، طرفداران منصورهادی و گروه هایی که با پول عربستان به آنجا آمدند، حضور دارند. این گروه ها گاهی با هم در گیرمی شوند. سیطره انصارالله به کل شمال یمن وجود دارد.

فشارها در جنگ سوریه روی 30 درصد جامعه است. ریزش ارتش با فرسایشی شدن جنگ بازهم جدی نیست. تنها 5 هزار نفر از ارتش سوریه ریزش داشته اند و بخش قابل توجهی از آنها همان سال اول به تکفیریها پیوستند.  بااین حال ارتش به خاطر محدودیتهایی که داشته نتوانسته به نیروهایش اضافه کند و اما در عوض نیروهای مردمی موفق تر عمل کرده اند.

در طرف دیگر تعداد تکفیری ها سه برابر شده است. تعداد آنها در عراق 30هزار نفر و در سوریه 15 هزار نفر شده است. دوطرف به تثیبت مناطق تحت اشغال خود تن داده اند و بخش های قابل توجهی از شرق سوریه که در اختیار داعش و جبهه النصره است همچنان وجود دارد و ارتش تمایلی برای بازپس گیری مناطق اشغالی ندارد.

غرب سوریه هم که در اختیار اسد است و تکفیریها تمایلی برای تصرف آنجا ندارند. بخش قابل توجهی از بخش های شرقی سوریه بیایان است و شهرهای مهمی وجود ندارد اما نکته مهم اینکه مرز اردن و عراق در بخش شرقی قرار دارد. به همین خاطر تردد تروریست ها در این بخش زیاد است. بخش هایی که در اختیار حزب الله است برای سوریه فوق استراتژیک است.

علی رغم موقعیت دشوار بشار اسد، ممکن است نشانه هایی از تغییر یا دست کم تجدید نظر درباره برخی جنبه های موضع پادشاهی سعودی در قبال سوریه وجود داشته باشد. یکی از مقامات رسمی سوریه به ژان عزیز در دمشق گفت مسیر گفتگوهای روسیه و عربستان درباره سوریه به طور کامل تغییر یافته است. در واقع، آن گونه که وال استریت ژورنال گزارش داده است، اگر ایران در آتش بس های حومه دمشق با گروه سلفی احرار الشام همکاری یا تعامل کرده باشد، احتمال دارد عربستان سعودی، این ارتباط ها را تسهیل یا حداقل تأیید کرده باشد.