پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- خواهر «مری» تسخیر لانه جاسوسی تغییرکرده است و با پشیمان های تسخیر سفارت آمریکا جریان سیاسی اصلاحات را همراهی می کنند؛ معصومه ابتکار بعد از انتخابات و در جریان حوادث فتنه نیز برخی اقدامات وی در راستای ادامه مسیر شبهه افکنی و دروغ پراکنیهای جریان فتنه قرار داشت. در این دوره به گفته علیرضا زاکانی، ابتکار به همراه محمد علی نجفی به دیدار مجروحان حوادث رخ داده میرفتند و به آن ها می گفتند چرا در قبال شهدایی که داده اید مدعی نمیشوید.

با پیروزی حجتالاسلام روحانی در انتخابات 1392؛ تلاش برای حضور دو عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران به کابینه دولت یازدهم آغاز شد. محمدعلی نجفی مسیرش از بهارستان میگذشت؛ رییس دولت او را وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده بود اما ناکام ماند و اعتماد بهارستان نشینان را جلب نکرد. از سوی دیگر دولت ترجیح داد با کارنامه معصومه ابتکار وی را با وجود زمزمه های مبنی بر وزارت به معاونت محیط زیست بگمارد تا مهره سیاسی دولت در غیرسیاسیترین معاونت رییس جمهور قرار بگیرد. 

معصومه ابتکار بی بی سی1

معصومه ابتکار در جدیدترین گفت و گو خود با بی بی سی که به مباحث سیاسی به جای حوزه فعالیت کاریش پرداخته است؛ وی توافق هستهای ایران و گروه 1+5 را اهرم قدرت اصلاحطلبان در داخل فضای سیاسی ایران معرفی کرده و به طور تلویحی بیان داشته است که غربیها و بویژه کنگره آمریکا با مخالفت با توافق این اهرم قدرت را از اصلاحطلبان که همسو با سیاست غرب در ایران عمل میکنند، میگیرد. معصومه ابتکار در بخشی از توضیح مصاحبه خود با رسانه بیگانه به ایلنا گفت: «اینکه در مواردی که من فکر کنم می توانم حرفی که در جایگاه معاون رییس جمهور باید به مخاطبان منتقل کنم٬ این کار را باید انجام بدهم.» 

دو تحلیل با وجود رفتارهای سیاسی خاص از معاون محیط زیست رییس جمهور به نظر میرسد؛ معصومه ابتکار تمایلی برای فعالیت در حوزه محیط زیست ندارد و رغبت وی به سمت فعالیت سیاسی است اما خواهان حضورش در معاونت رییس دولت یازدهم هست و این رفتار وی با توجه به اهمیت محیط زیست و چالشهای فراوان آن مانند وجود ریزگردها در استان های غربی کشور و سیستان و بلوچستان ، خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب های کشور و.... ضربه جدی به محیط زیست کشور وارد می سازد و با در نظر گرفتن روحیه ماجراجویی ایشان بهتر است از جایگاه دولتی فعلی استعفاء بدهند و در منصب سیاسی فعالیت کنند. و تحلیل دیگر آن است که معصومه ابتکار «ماموریت» سیاسی خاصی برعهده دارد و با توجه به حاشیه امن معاونت محیط زیست، وی در قامت سخنگوی غیررسمی دولت در مسائل سیاسی خاص حضور پیدا می کند.