پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بندهای تعیین شده درباره برنامه موشکی ایران لازم‌الاجرا و الزام‌آور نیستند و نگرانی از این بابت درباره آنها وجود ندارد.

نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: تمام مواردی که امریکایی‌ها نتوانسته‌اند در برجام وارد آن شوند در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به آن پرداخته‌اند. 

وی افزود: حداقل ما هشت سال باید تحریم‌ها را در حوزه موشکی تحمل کنیم مگر آنکه بعدها در نتیجه آنچه نتیجه‌گیری گسترده در متن قطعنامه خوانده می‌شود و توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه می‌شود، تحریم‌های فوق لغو شود و از آن به بعد می‌توانیم از تحریم‌های اینچنینی رها شویم.

وی اضافه کرد: دیپلمات‌های ایران بر این عقیده هستند که بندهای تعیین شده درباره برنامه موشکی ایران لازم‌الاجرا و الزام‌آور نیستند و نگرانی از این بابت درباره آنها وجود ندارد. دلیل آنها هم این است که در ابتدای ماده 3 قطعنامه اینگونه آمده است که از ایران «خواسته می‌شود» یا «ایران فراخوانده می‌شود» که فعالیت در حوزه موشکی خود را متوقف کند.

شفیعی تصریح کرد: زمانی که ایران یا هر کشور دیگری از شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به انجام دادن یک کار فراخوانده می‌شود، در آنجا هیچ الزام خاصی برای اینکه کشور فوق ترتیبات تعیین شده را رعایت کند، وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخصوص ارتباز برجام و قطعنامه سازمان ملل گفت: برجام یک پکیج جداگانه از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است و نقض قطعنامه نقض برجام محسوب نمی‌شود. قطعنامه یک سند حقوقی جداگانه است که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شده است.

وی افزود: اجرای برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تأیید شده است. بنابراین اجرای برجام یک تعهد دوطرفه بین ایران و کشورهای عضو 1+5 است.ادامه مباحث مربوط به دو طرف نیز به برجام بی‌ارتباط است. نقض موارد دیگر در توافق نیز به هیچ عنوان نقض برجام محسوب نمی‌شود.

شفیعی با اشاره به پیشرفت های بزرگ نظامی کشورمان گفت: تاکنون نیز تمام پیشرفت‌های نظامی کشور ما در سایه تحریم به دست آمده است. ما تا کنون تمامی فعالیت‌های نظامی خود را در راستای منافع ملی خود انجام داده‌ایم و کسی هم مزاحمتی نتوانسته ایجاد کند و پیشرفت‌های موشکی ما نیز تأییدی بر این مسئله است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد نگرانی از بازرسی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: اگر قرار باشد در چارچوب نقشه راه آژانس و ایران بازرسی انجام شود، تمام نگرانی‌های امنیتی و نظامی ایران حفظ خواهد شد و همان طور که می‌دانید این نقشه راه کاملاً محرمانه است و هیچ کس از آن مطلع نیست.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف است محرمانه بودن آن را حفظ کند. مقامات نظامی ما هم این رویه را تأیید کرده‌اند و در جلسات شورای عالی امنیت ملی این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است. 

شفیعی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در این حوزه‌ها نگرانی‌های موجود به خصوص در بین نهاد‌های نظامی برای حفظ اسرار کشور مورد دقت ویژه قرار گرفته است. نیروهای نظامی هم به هیچ عنوان اجازه ورود به پایگاه‌های نظامی را به افراد بیگانه نخواهند داد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخصوص بررسی برجام در مجلس گفت: برجام هم اکنون دارد اجرا می‌شود یعنی الان شورای امنیت تشکیل جلسه داده و قطعنامه ۲۲۳۱، برجام را تأیید کرده است. همچنین اتحادیه اروپا نیز بر اساس برجام دارد برخی از تحریم‌ها را لغو می‌کند لذا به نظرم اجرای برجام زودتر از مراحل قانونی آن در حال اجراست.

وی افزود: اگر برجام را تصویب کردیم، تصویب برجام به منزله تبدیل برجام به قانون خواهد بود و بعد ما ملزم به اجرای قانون هستیم لذا همان طور که دکتر عراقچی نیز اظهار داشت: طرف‌های مقابل ما هیچ کدام این اصرار را ندارند که برجام را تبدیل به قانون کنند لذا ما با تبدیل برجام به یک قانون خود را ملزم به اجرای قانون می‌دانیم حال فرض کنید طرف مقابل از اجرای برجام سرباز زد و شما دوباره باید یک قانون دیگر وضع کنید که قانون قبلی را نقض کند یعنی عملاً ما یک پیچیدگی جدیدی را برای خودمان به وجود می‌آوریم. 

شفیعی اضافه کرد: از این رو در این خصوص یک سری نگرانی‌هایی وجود دارد از جمله اینکه ما یک امر داوطلبانه‌ای را تبدیل به قانون می‌کنیم و این مسئله می‌تواند محدودیت‌های جدی برای ما در عرصه بین‌المللی ایجاد کند.