به گزارش پارس به نقل از فارس، جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه‌های خوزستان با انتشار نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به اظهارات وی در خصوص شورای نگهبان واکنش نشان دادند.

متن این نامه که برای خبرگزاری فارس استان ارسال شده بدین شرح است: هفته دولت فرصتی برای تجدید میثاق دولت‌های جمهوری اسلامی با آرمان‌های امام راحل و نیز مرور فعالیت‌ها و ارزیابی آن است، جنابعالی در مراسم تجدید میثاق اعضای هیئت دولت با آرمان‌های امام راحل در حرم مطهر فرمودید که باید تلاش برای حفظ خط، راه و سیره امام راحل کرد و نیز فرمودید: مجموعه کلام و راه امام چیزی جز اسلامیت و جمهوریت نیست و اگر به نام اسلامیت، جمهوریت را کنار بگذاریم و یا به نام جمهوریت اسلامیت را فراموش کنیم، از مسیر و خط امام فاصله گرفته‌ایم.

در ادامه این بیانیه آمده است: از ابتدای سال جاری و در سخنرانی‌های متعدد، در خصوص انتخابات سال جاری سخن به میان آورده‌اید، یادآوری مکرر آن در مناسبت‌های مختلف، بیانگر اولویت انتخابات سال جاری برای رئیس جمهور در کنار مسائل و مشکلات دیگر مملکت از قبیل تحریم‌ها، مذاکرات اتمی، مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و غیره بوده است، اخیرا" (۲۸/۵/۹۴) نیز سخن از آن نموده اید که "شورای نگهبان ناظر انتخابات است و مجری انتخابات دولت است"، و "آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیئت‌های اجرایی هستند".

در این بیانیه همچنین آورده شده است: هر گاه مسئولان دولتی در حوزه نظارتی شورای نگهبان دخالت آشکار و پنهان بکنند، نگرانی از جهت برگزاری انتخابات بدون توجه به امانت‌داری رای مردم و نیز وکیل الدوله درست کردن توسط دولت ایجاد می‌شود، ولی به نظر می‌رسد که دغدغه اصلی رئیس جمهور بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات در پیش رو است.

اساتید بسیجی دانشگاه‌های خوزستان خطاب به رئیس جمهور بیان کرده‌اند: این مسئله قبلا در دهه هفتاد کشور مطرح شده و شورای نگهبان به استناد اصل ۹۸ قانون اساسی که گفته تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است، اصل ۹۹ را تفسیر کرد و بر اساس آن نظارت بر انتخابات و تمام مراحل آن را که شامل ثبت نام و تایید صلاحیت و ... می‌شود با شورای نگهبان دانسته است.

در ادامه آمده است: از طرف دیگر اگر ناظر انتخابات، بر تخلف یا عدم تایید صلاحیت و یا چیز دیگری نظر داد، نظرش موثر است، وظیفه نظارتی هیئت‌های اجرایی انتخابات نیز در طول وظیفه شورای نگهبان و زیرمجموعه آن است، این قانونی است که تصویب شده و مورد تایید ولی فقیه هم قرار گرفته و از آنجایی که رئیس جمهور نیز بر حرکت بر مدار قانون تاکید دارند باید به آن قائل باشند.

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: خوشبختانه تجربه برگزاری بیش از ۳۰ انتخابات در کشور، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را به خوبی کارآزموده کرده و هر یک وظایف قانونی خود را به خوبی در انتخابات مختلف انجام داده‌اند، و این اولین بار نیست که شورای محترم نگهبان بخواهد وظیفه قانونی خود را انجام بدهد.

اساتید بسیجی دانشگاه‌های در ادامه آورده‌اند: از طرف دیگر شورای نگهبان وظیفه نظارتی خود را تاکنون به گونه‌ای انجام داده که همواره تمام سلایق در انتخابات حضور داشته‌اند و شاهد آن روی کار آمدن گرایش‌های مختلف در طی انتخابات مختلف است، و این نشان می‌دهد که تاکنون انگیزه و اراده‌ای برای حضور دائمی یک قشر یا جناح خاص در قدرت وجود نداشته است.

در این بیانیه تاکید شده است: نظارت شورای نگهبان شرط اصلی بیداری نظام برای جلوگیری از ورود نامحرمان و بیگانه پرستان به نهادهای مهم کشوری است، از اول انقلاب شورای نگهبان علیرغم هجمه‌های ظالمانه لیبرال‌ها، لائیک‌ها، و غرب زدگان، مقاوم و با قدرت در مقابل انحرافات ایستاده و به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل ‌کرده است، به همین دلیل امام راحل در زمان حیات خود با تمام وجود از این نهاد مقدس حمایت می‌کردند و به کرات آن را بیان ‌فرمودند مانند این جملات: "در تمام مواقعی که مقتضی بوده است، شورای نگهبان را تأیید کرده‌ام"، "شورای نگهبان حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی است"، "نهاد شورای نگهبان همواره مورد تأیید اینجانب است"، "هر کس بگوید رای شورای نگهبان کذا است مفسد است".

این نامه می‌افزاید: پس از مذاکرات وین، آمریکا در تلاش برای بسط نفوذ خود در کشور است و مسئولان آمریکایی در پاسخ خبرنگاران که بعد از ۱۵ سال اوضاع ایران چگونه پیش خواهد رفت، جواب می‌دهند که نگران نباشید در آن زمان چیزی به نام جمهوری اسلامی نخواهد بود، بدیهی است دلیل خوشبینی امریکا به تغییر نظام اسلامی ما، وجود سیاسیون غربزده و وابسته در کشورمان است.

اساتید بسیجی دانشگاه‌های خوزستان خطاب به رئیس جمهور نوشته‌اند: جنابعالی آشوبگران سال ۷۸ را مزدور دشمن معرفی کردید، بنابراین با توجه به اهداف نظام سلطه برای ایجاد تغییرات تدریجی در نظام سیاسی کشورمان و وجود سیاسیون غرب‌زده و وابسته در درون کشور، مراقبت بر نظارت و تایید صلاحیت کاندیدها را دو چندان می طلبد.

در پایان این بیانیه گفته شده است: بنابراین از آقای رئیس جمهور که سوگند یاد کرده‌ که پاسدار دین و نظام جمهوری اسلامی باشد انتظار می‌رود در تقویت شورای نگهبان به عنوان اصلی‌ترین نگهبان احکام اسلام بیش از پیش کوشا بوده و راه نفوذ دشمن را در کشور ببندند، در این برهه پس از مذاکرات اتمی که آمریکا در تلاش برای بسط نفوذ خود در ایران است نقش کلیدی شورای نگهبان را بیشتر تاکید بفرمایند، با توجه به سال همدلی و همزبانی دولت و ملت انتظار می‌رود در جهت افزایش همدلی و همزبانی میان قوای حکومتی نیز کوشا باشند.