به گزارش پارس به نقل از فارس، روسیه و چین در برنامه‌ای مشترک در صدد طراحی پهپادی برای خنثی سازی مزیت‌های جنگنده پیشرفته رادار گریز آمریکا هستند.

«زاخاری کک» سردبیر نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی در همین رابطه نوشت: اوائل سال جاری اولین تصاویر پهپاد موسوم به « Divine Eagle» که قابلیت پرواز در ارتفاعات بالا را داشته و بنابر نظر تحلیلگران برای شناسایی و مغلوب کردن جنگنده‌های دشمن خارج از خاک چین است، انتشار یافت.

بر اساس این گزارش، «جفری لین» و «پی دابلیو سینگر» از کارشناسان امور نظامی در این رابطه گفتند: «پهپاد برد بلند و ضد جنگنده‌های رادار گریز" Divine Eagle" می‌تواند علیه هواپیماهایی چون بمب افکن «بی_ ۲» و ناوشکنی چون «دی دی جی _ ۱۰۰۰» بکار رود. بکارگیری پهپاد Divine Eagle به عنوان دیده‌بان، نیروی هوایی چین را قادر می‌سازد به سرعت جنگنده رادار گریز دشمن، موشک‌ها و کشتی‌های دشمن را قبل از ورود به خاک این کشور رهگیری کند. این پهپاد با پرواز در ارتفاع بالا همچنین می‌تواند کامیون‌های حامل موشک‌های ضد کشتی، سامانه‌های دفاع هوایی مستقر در روی زمین را شناسایی کند.

نشنال اینترست نوشت: بنظر می‌رسد روسیه نیز چنین سامانه‌ای را طراحی کرده باشد به طوری‌که «ولادیمیر می‌کیف» معاون شرکت"کرت" تولید کننده سامانه‌های الکترونیکی که در نمایشگاه ماکس _ ۲۰۱۵ حضور داشت، در این زمینه گفت، پهپاد جدید روسیه شبیه پهپاد Divine Eagle چین بوده و قادر است در بسامدهای پایین راداری پرواز کرده تا بدین وسیله جت‌های رادار گریز «اف _ ۳۵»، «اف _ ۲۲» و بمب افکن‌های «بی _ ۲» را که غالبا برای گریز از سامانه‌های راداری با بسامد بالا طراحی شده‌اند، شناسایی کند.

این کارشناس روسی در ادامه با اشاره به مشخصات پهپاد جدید روسیه گفت: «شرکت کرت در حال ایجاد حوزه الکترو مغناطیسی در اطراف این پهپاد است به طوری‌که این هواپیما نه تنها بتواند با موشک‌های هوا به هوا مقابله کند، بلکه از دید رادار نیز پنهان ماند.»

این نشریه در ادامه نوشت: در صورت واقعیت داشتن این سخنان پهپاد جدید روسیه نیز قادر است بدون این‌که خود شناسایی شود، جنگنده‌های رادار گریز آمریکا را شناسایی کند.

«دیو ماجیمدار» سردبیر نشریه نیروی دریایی آمریکا نیز در این باره گفت: «روسیه و چین هم اینک در حال کار بر ساخت سامانه‌های دفاع هوایی همراه با رادارهای جدید با پهنای باند «یو اچ اف» و «وی اچ اف» هستند که سرمایه گذاری عظیم آمریکا بر جنگنده‌های نسل پنجم بهینه سازی شده تنها قادر به اجرای عملیات علیه امواج راداری با بسامدهای بالای "کی یو"، "ایکس"، "سی" و بخشی از "اس" است را خنثی می‌سازد.»

ژنرال «هاوک کارلیسل» رییس بخش فرماندهی نبرد هوایی آمریکا ( از ۱۰ مقر فرمانده‌ای مهم نیروی هوایی آمریکا) نیز در این زمینه گفت: «جنگنده رادار گریز شگفت انگیز است اما شما باید چیزی بیش از یک جنگنده رادار گریز داشته باشید. شما باید تلفیقی از قابلیت‌های مختلف را در این عرصه داشته باشید و این بسیار مهم است.»