پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مدیرکل اسبق خارومیانه وزارت امور خارجه گفت: بعد از توافق وین ، وزارت خارجه بایستی فرصت بیشتری برای حل مسایل منطقه و حمایت از جریان مقاومت اختصاص دهد.

قاسم محبعلی، مدیرکل اسبق خارومیانه وزارت امور خارجه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، اظهار داشت: با حل مساله هسته‌ای، وزارت امور خارجه فراغت بیشتری برای حل مسائل یافته است و همین موضوع موجب سفرهای منطقه ای آقای ظریف شده است.

وی افزود: سفر آقای ظریف به کشورهای منطقه با توجه به نگرانی‌ها و همچنین با توجه به شرایط حساس و نابسامانی‌ که در منطقه وجود دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. ایشان با بشار اسد و دبیر کل حزب الله دیدار و از جریان مقاومت حمایت کردند.

محبعلی اضافه کرد: لازم است تا دیپلماسی منطقه‌ای فعال‌تر شود و با تمامی کشورهای منطقه، گفت‌وگو و رایزنی‌های مستمر داشته باشیم زیرا رقبا و دشمنان ایران از عدم گفت‌وگوی ایران با دیگر کشورها سود می‌برند.

مدیرکل اسبق خارومیانه وزارت امور خارجه با اشاره به مخالف خوانی های قطر با توافق هسته ای گفت: قطر در مسائلی با ما رقابت‌هایی دارد که یکی از آنها انرژی است و بی‌تردید از تحریم انرژی ایران سود می‌برند. 

وی افزود: قطر می‌داند اگر توان ایران آزاد و تحریم‌ها برداشته شود قراردادهای گازی و نفتی که با ایران بسته می‌شود میزان بهره‌برداری ایران از میادین پارس جنوبی افزایش می‌یابد و این موضوع طبیعتا به سود قطر نیست؛ با این حال قطر تمایل دارد که خود را به عنوان بازیگری مستقل در تحولات منطقه‌ای نمایش دهد. قطر از ثبات در منطقه و توسعه اقتصادی سود می‌برد. 

محبعلی اضافه کرد: البته این کشور سیاست‌های خود نسبت به بسیاری از مسائل منطقه‌ای را تعدیل کرده است و بهبود روابط ایران با دنیا نیز موجب کاهش تنش‌هایش با کشورمان و تعدیل دیگر سیاست‌های منطقه‌ای می‌شود.