به گزارش پارس، مسعود اسداللهی در گفتگو با مهر، با اشاره به دور جدید مذاکرات سیاسی میان انصارالله و رئیس جمهور فراری یمن اظهار داشت: ورود انصارالله به این دوره از مذاکرات که در عمان در حال انجام است، مساله جدیدی نیست که آن را تغییر در موضع گروه‌های مقاومت انصارالله بدانیم.

وی در توضیح این نکته گفت: این اقدامات قبلا نیز انجام شده که مورد بارز آن، حضور انصارالله در کنفرانس ژنو بود؛ آن دوره از مذاکرات نیز با وساطت سازمان ملل انجام شد و حوثی ها در آن حضور رسمی یافتند و هیچ ابایی هم از بیان حضور خود نداشتند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: از ابتدای شروع بحران یمن و تهاجم رژیم سعودی به این کشور نیز، موضع حوثی ها همواره این بود که راه حل این بحران، مذاکرات سیاسی است؛ بنابراین در حال حاضر تغییری در نگاه آنها ایجاد نشده و این عربستانی‌ها بودند که از ابتدا قبول نمی کردند و انواع کارشکنی ها را در روند مذاکرات ژنو نیز انجام دادند.

اسداللهی افزود: رژیم سعودی در رابطه با مذاکرات ژنو، ابتدا اجازه برخواستن هواپیمای هیات یمنی از فرودگاه صنعا را نمی‌دادند و پس از پرواز نیز اجازه انتقال از جیبوتی به مصر را ندادند و انواع و اقسام ترفندها را برای کارشکنی در روند مذاکرات ژنو بکار گرفتند و به خاطر همین بود که کنفرانس ژنو به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه هیچ تغییری در راهبرد حوثی ها حاصل نشده است، تصریح کرد: آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، وضعیت میدانی تحولات یمن است که متناسب با شرایط پس از کنفرانس ژنو ایجاد شده است؛ در زمان کنفرانس ژنو سیطره میدانی کاملا در اختیار ائتلاف حوثی‌ها، ارتش یمن و هم‌پیمانان آنها بود که عدن را در اختیار داشتند و منصور هادی نیز به ریاض فرار کرده بود و قادر به تحرک نظامی قابل توجهی نبودند. علت کارشکنی عربستان در روند مذاکرات ژنو نیز اطلاع آنها از موضع قدرت حوثی‌ها بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: سعودی ها نیاز به زمان داشتند تا با تجدید قوا و به میدان آوردن تعدادی مزدور، منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) را از موضع ضعف خارج کنند و دور جدید مذاکرات به زعم آنها در موضع متعادلی انجام شود.

اسداللهی با اشاره به تحولات میدانی روی داده در یمن گفت: در حال حاضر و در بخش شمالی یمن هیچگونه تغییر میدانی حاصل نشده، اما در یمن جنوبی، عدن و تعز بخشی از سیطره حوثی ها کاهش یافته و خود آنها نیز این مساله را پذیرفته اند و اخیرا نیز سیدعبدالملک الحوثی (رهبر انصارالله) در آخرین سخنرانی خود، علت سقوط عدن را اهمال نیروهای مستقر در این منطقه دانست که به خاطر تعطیلات عید فطر به یمن شمالی رفته بودند و این نکته نیز مساله‌ای نیست که نیاز به کتمان آن باشد.

وی ادامه داد: در واقع ائتلاف عربستان سعودی، امارات و چند شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس از این فرصت سوءاستفاده کردند و با هلی‌برن نیرو، فرودگاه عدن را به همراه چند نقطه دیگر پس گرفتند؛ بنابراین تحول جدیدی رخ داده، اما این به معنای آن نیست که این تحول، یک رویداد نهایی و راهبردی است، باز هم این احتمال وجود دارد که ارتش یمن و حوثی‌ها این مناطق را به‌ دست بیاورند.

موضع جمهوری اسلامی نسبت به مذاکرات انصارالله/ حوثی‌ها ۱۰ شرط برای مذاکره گذاشته‌اند

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه با بیان اینکه از ابتدای بحران یمن توصیه جمهوری اسلامی بر استفاده از مذاکره و راه حل سیاسی تکیه داشته است، اضافه کرد: در این رابطه جمهوری اسلامی کمک زیادی به انصارالله کرد و حتی مشاوره های سیاسی به آنها ارائه داد و پوشش خبری وسیعی نیز برای کمک به شکستن بایکوت خبری ایجاد شده علیه انصارالله صورت گرفت.

اسداللهی ادامه داد: در حال حاضر نیز جمهوری اسلامی همین موضع را دارد؛ چون هیچ کشوری استفاده از راه حل نظامی را برای حل بحران های سیاسی تایید نمی کند و در رابطه با مذاکرات اخیر انصارالله با طرفداران رئیس جمهور فراری یمن نیز واقعیت آن چیزی نیست که رسانه های طرفدار عربستان سعودی آن را مطرح می کنند و با عنوان شکست حوثی‌ها از آن یاد می کنند.

وی در توضیح این نکته اظهار کرد: حوثی‌ها در رابطه با این مذاکرات ۱۰ شرط گذاشته‌اند که توسط ولد شیخ، نماینده سازمان ملل به طرف‌های مقابل منتقل شده و این نشان می دهد که انصارالله مذاکره سیاسی به هر قیمتی را دنبال نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه جو رسانه ای سنگینی علیه حوثی‌ها برای شکست نامیدن ورود آنها به مذاکرات عمان ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: واقعیت میدانی، چیز دیگری است؛ از جمله اینکه منصور هادی هنوز خیلی با وضعیت مطلوب خود فاصله دارد و اگر می توانست کار جدی انجام دهد، به عدن برمی گشت و حتی معاون وی نیز فقط چند ساعت توانست در عدن بماند.

هیچ ارتباطی میان نتیجه مذاکرات هسته‌ای و موضع ایران نسبت به سوریه و مقاومت وجود ندارد

اسداللهی در ادامه با اشاره به سفر منطقه‌ای اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان و سوریه، و با یادآوری برخی تحلیل‌ها که مساله تغییر رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به تحولات منطقه ای پس از مذاکرات هسته ای را القاء می‌کنند، تصریح کرد: اینکه موضع جمهوری اسلامی نسبت به هم‌پیمانان منطقه ای ربط می دهند، کاملا غلط است؛ چون همانطور که در خطوط قرمز ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری نیز تاکید شده بود، موضوع مذاکرات فقط مساله هسته ای بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این تاکید، در چارچوب همان عملیات رسانه ای برخی کشورهای غربی و عربی هجمه سنگینی انجام می شود تا هم‌پیمانان ایران را نسبت به حمایت جمهوری اسلامی از آنها پس از توافق هسته ای ناامید کنند و عنوان می کنند که توافق هسته ای ایران و غرب به قیمت کنار گذاشتن هم‌پیمانان منطقه ای جمهوری اسلامی است و در این رابطه به سقوط عدن نیز اشاره می کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در رابطه با سوریه، جمهوری اسلامی ایران از ابتدا طرح سیاسی داشته و نظام سیاسی سوریه نیز نقش میانجی گری ایران را پذیرفته بود و این طرف های مقابل بحران بودند که میانجی گری کشور ما را نمی پذیرفتند و جمهوری اسلامی را بخشی از مشکل می دانستند، نه راه حل آن.

اسداللهی گفت: در دیدار اخیر آقای ظریف با بشار اسد و سیدحسن نصرالله مجددا بر حمایت جمهوری اسلامی از هم‌پیمانان منطقه ای خود تاکید شد و در رابطه با ارزیابی طرح جدید جمهوری اسلامی برای حل بحران سوریه نیز باید منتظر اعلام محتوای آن بود، اما آنچه مسلم است این است که اگر سوری ها نگرانی نسبت به محتوای طرح جدید ایران داشتند، حتما موضع‌گیری می کردند؛ در حالی که ملاحظه می کنیم اخیرا وزیر امور خارجه این کشور به تهران آمد و روز گذشته نیز وزیر اطلاع‌رسانی آنها برای شرکت در اجلاس رادیو تلویزیون‌های اسلامی به تهران آمد.

وی با بیان اینکه برخی تحریم ها نسبت به موضع جمهوری اسلامی درباره هم‌پیمانان خود توهین به این کشورها محسوب می شود، افزود: رابطه جمهوری اسلامی با هیچکدام از گروه های مقاومت، رابطه دستوری نیست که به آنها بگوید چه زمانی بجنگند و چه زمانی صلح کنند؛ ایران از همپیمانان خود حمایت می کند اما تصمیم گیری نهایی در اختیار خودشان است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: دولت سوریه نیز دولت مستقلی است و هر طرح صلحی باید با مشورت خود آنها ارائه شود.

سفر ظریف به بیروت باید زودتر انجام می‌شد/ واکنش نتانیاهو به دیدار ظریف با نصرالله

اسداللهی همچنین با ارزیابی سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان اظهار داشت: این سفر با تاخیر انجام شد و انتظار می رفت دیدار ایران با یکی از مهمترین هم‌پیمانان خود، بلافاصله پس از توافق هسته ای انجام شد؛ همانطور که آمریکایی ها نیز همین کار را پس از توافق هسته ای انجام دادند.

وی با بیان اینکه با وجود این وقفه سفر ظریف به لبنان در نهایت انجام شد، به ارزیابی این سفر پرداخت و گفت: نفس این سفر خیلی خوب بود و خود آمریکایی ها نیز نسبت به دیدار مقامات ما با سیدحسن نصرالله خیلی حساس هستند و روز گذشته نیز نتانیاهو این دیدار را یک سیلی بر صورت آمریکا و توافق هسته ای صورت گرفته خواند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره انجام نشدن برنامه نثار تاج گل به مزار شهدای مقاومت در سفر اخیر ظریف به بیروت گفت: بیانیه رسمی حزب الله لبنان علت این موضوع را دیر رسیدن هواپیمای وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد، اما دیدار با شخص سیدحسن نصرالله به عنوان رهبر جریان مقاومت، اهمیت بیشتری دارد که نشان می دهد برای این دیدار برنامه‌ریزی شده است و باید به آن توجه شود.

اسداللهی اضافه کرد: سفر آقای ظریف به سوریه نیز در شرایط بحرانی و وضعیتی انجام شد که چند ساعت قبل از سفر وی، دمشق خمپاره باران شد تا از این سفر ممانعت شود؛ بنابراین این سفر اهمیت بسیاری دارد و نشان می‌دهد که نگاه جمهوری اسلامی نسبت به هم‌پیمانان منطقه ای خود چگونه است.