به گزارش پارس، محمدجواد ظریف و جبران باسیل وزرای خارجه ایران و لبنان ظهر امروز (چهارشنبه) در ساختمان وزارت خارجه لبنان روابط دوجانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
 
ظریف در این دیدار با اشاره به روابط دوجانبه ایران و لبنان اظهار داشت: روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها می‌تواند گام‌های جدیدی را در چارچوب تحولات و نتایج توافق هسته‌ای و رخدادهای منطقه، به سمت اهداف و خاستگاه‌های دو کشور ایجاد کند.
 
وزیر خارجه ایران افزود: توافق هسته‌ای وین یک پیروزی برای دیپلماسی بود و این مشکل پس از جنگ جهانی دوم یک مسئله پیچیده بود که به راه‌حل رسید.
 
وی با اشاره به بی اعتمادی عمیق بین ایران و آمریکا طی 36 سال گذشته اظهار داشت: این بی اعتمادی به دلیل دروغ پردازی رژیم صهیونیستی برای آمریکا به وجود آمد و اذهان آمریکایی‌ها با این دروغ پردازی‌ها پر شده بود که بخشی از آن در خصوص هسته‌ای با شکل گیری توافق وین تغییر یافت و این چیزی نبود جز مقاومت و پایداری و تلاش مردم ایران برای استقلال علمی و صنعتی خود که اراده آن را مردم در انتخابات نشان دادند.
 
وزیر خارجه ایران با تأکید بر آمادگی جمهوری اسلامی برای گسترش همه جانبه مناسبات با لبنان ابراز امیدواری کرد که از طریق تداوم رایزنی‌ها بین موسسات دولتی و بخش‌های خصوصی در زمینه‌های انرژی، اجرای پروژه‌های مشترک، افزایش مبادلات تجاری و فرهنگی بتوان گام‌های جدیدی در راستای تحقق منافع مشترک برداشت.
 
جبران باسیل نیز با اشاره به موفقیت جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای گفت: این موفقیت‌ها نه تنها یک پیروزی برای ایران بود بلکه یک پیروزی برای کل منطقه به شمار می‌رود و ما به دنبال کسب دستاوردهای توافق وین برای حل مشکلات منطقه و لبنان هستیم.
 
وزیر خارجه لبنان با تشریح مخاطرات موجود در این کشور اظهار داشت: تنها خطر در لبنان گروه‌های تروریستی در مرزهای لبنان نیست، بلکه خطرات اصلی نیل به یک گفتمان و همزیستی مسالمت آمیز بین طوایف و رهبران احزاب موثر می‌باشد.
 
باسیل با اشاره به ظرفیت‌های لبنانی‌ها در آمریکا، آمریکای لاتین و اروپا و نیز آسیا و آفریقا گفت: لبنانی‌ها که در اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشورهای موثر نقش و نفوذ موثری دارند، می‌توانند از ظرفیت‌های خوب ایران در عرصه‌های جهانی برای زمینه سازی منافع مشترک و پیشرفت و توسعه در تمامی زمینه‌ها استفاده کنند.