پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمد بابایی- مقامات امریکایی تایید کردند که با ترکیه درباره بحران سوریه به توافقی رسیده‌اند که بر اساس آن واشنگتن دست آنکارا را در حمله به کردها و همچنین ایجاد منطقه امن بازخواهد گذاشت و در مقابل ترکیه به امریکا اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک برای هدف قرار دادن داعش را داده است. 

یک مقام پنتاگون تأیید کرد که ترکیه و امریکا برای آنچه که «پاکسازی شمال سوریه از وجود نیروهای داعش» عنوان کردند به توافق رسیده‌اند. این مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت: هدف از این طرح که مورد توافق واشنگتن و آنکارا قرار گرفته، ایجاد منطقه‌ای خالی از نیروهای داعش و تضمین امنیت هرچه بیشتر در طول نوار مرزی ترکیه با سوریه است. قبل از وی مقامات ترکیه علناً اعلام کرده بودند که در این زمینه با واشنگتن به توافق رسیده‌اند. نخست وزیر ترکیه گفته بود که با واشنگتن برای ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه به توافق رسیده است اما تأکید کرد که این منطقه تنها برای بیرون راندن نیروهای داعش نیست بلکه شامل شبه‌نظامیان کرد که ترکیه آنها را تروریست می‌خواند نیز خواهد شد. پیشتر روزنامه جوان در گزارشی که روز شنبه هفته جاری منتشر شد از احتمال بده ‌بستان بین واشنگتن و آنکارا خبر داده بود. این توافق پس از یک سال مذاکرات محرمانه امریکا و ترکیه به دست آمده است که بر اساس آن آنکارا به واشنگتن اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک علیه داعش را خواهد داد در مقابل دولت اوباما با ایجاد یک منطقه امن در شمال غربی سوریه موافقت کرده که توسط «نیروهای مخالف معتدل سوری» به همراه نیروی هوایی ترکیه و امریکا محافظت خواهد شد. 

ترکیه در حالی با استفاده امریکا از پایگاه هوایی اینجرلیک موافقت کرده‌که پیش از این، استفاده از این فرودگاه را منوط به موافقت امریکا در گسترش جنگ علیه نظام دمشق کرده بود اما امریکایی‌ها تأکید داشتند که حملات فقط باید علیه شبه‌نظامیان داعش متمرکز باشد. هنوز معلوم نیست که کاخ سفید با شرط ترکیه موافقت کرده است یا نه و مقامات دو کشور در مواضع رسمی و غیررسمی از پرداختن مستقیم به این مسئله‌خودداری کرده‌اند اما بعضی منابع خبری مدعی شدند که امریکایی‌ها به روسیه تضمین داده‌اند که هدف حملات بشار اسد نخواهد بود. به گزارش فارس، برخی از منابع خبری از هماهنگی امریکا و روسیه برای باقی نگه داشتن «بشار اسد» به عنوان رئیس‌جمهور سوریه خبر دادند. وبگاه خبری صهیونیستی «واللا» گزارش داد که «باراک اوباما رئیس‌جمهور امریکا درباره پرونده سوریه با روسیه تماس گرفته و واضح است که امریکایی‌ها مایلند بحران سوریه به صورتی حل و فصل شود که بشار اسد در مسند خود همچنان باقی بماند. » باوجود اینکه روز یک‌شنبه رسانه‌ها از گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین بدون اشاره به جزئیات بیشتر خبر دادند اما هنوز روس‌ها به حملات ترکیه به صورت رسمی واکنش نشان نداده‌اند. تحلیلگران یکی از دلایل تغییر موضع ناگهانی آنکارا در اجازه دادن به امریکا برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک را « منافع آنی» ترکیه عنوان کرد‌ند. استیون کوک، عضو شورای روابط خارجی امریکا طی تحلیلی در وب‌سایت این موسسه نوشت که تهدیدهای جدی که در پی پیشروی کردها علیه داعش در شمال سوریه برای ترکیه ایجاد شده بود و همچنین پیروزی انتخابات اخیر کردها حس ملی‌گرایی کردهای ترکیه را تشدید کرده بود بنابرین دولت رجب طیب اردوغان لازم می‌دیدید که اقدامی انجام بدهد. این کارشناس با اشاره به اینکه دستاوردهای ترکیه تاکنون خیلی کمتر از هزینه‌های این کشور بوده به مقامات امریکایی هشدار می‌دهد که با طناب ترک‌ها به باتلاق سوریه نروند. کوک همچنین تأکید می‌کند که ترکیه داعش را برای دستیابی به منافع آنی قربانی می‌کند و از طرف دیگر «مبارزه با داعش» مشروعیتی بیشتر به آنکارا برای پیشبرد اهداف خود می‌دهد. رجب طیب اردوغان روز سه‌شنبه گفت که جنگ علیه تروریسم در ترکیه تا رسیدن به هدف ادامه خواهد یافت. عملیات نظامی برای حفظ امنیت ترکیه ادامه خواهد یافت. تمامی همپیمانان ترکیه با مبارزه با تروریسم موافقند. این حملات ترکیه در حالی علیه داعش شروع شده است که در طول دو سال گذشته گزارش‌های معتبری از همکاری سازمان‌های اطلاعاتی این کشور با داعش منتشر شده است. 

اردغان اوباما1

دمیرتاش: هدف اصلی ما هستیم

هدف قرار دادن نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) با اعتراض رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه مواجه شده است. «صلاح الدین دمیرتاش» رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه در اظهاراتی با اشاره به حملات ارتش و حکومت ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک اعلام کرد که این کار با هدف حذف کردها از انتخابات آتی صورت می‌گیرد. وبگاه خبری «کردپرس» با انتشار این خبر نوشت: وی در ادامه اظهارات خود تأکید کرد که این توطئه آنقدر ساده است که هر انسانی با نگاه عمیق به تحولات اخیر در ترکیه متوجه آن خواهد شد. رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها افزود: حملاتی که به کمپ‌های پ‌ک‌ک در منطقه کردستان بلافاصله بعد از حمله تروریستی به سوروچ صورت گرفت در واقع تلاش مشترک دولت – حکومت – ارتش ترکیه برای مخفی کردن حمله تروریستی به سوروچ و جهت دادن به افکار عمومی ملت ترکیه است. 

پ.ک.ک: پاسخ می‌دهیم 

در طرف مقابل، شاخه نظامی پ.ک.ک ضمن تأکید بر اینکه این حزب به تمامی حملات ترکیه واکنش نشان خواهد داد، گفت: واکنش ما به حملات ترکیه هرگز از اقلیم کردستان صورت نخواهد گرفت بلکه از کردستان ترکیه خواهد بود. بختیار دوگان، سخنگوی شاخه نظامی پ.ک.ک اعلام کرد: جنگنده‌های ترکیه در دو روز گذشته بار دیگر مناطق خوا کورک، هفت طنین و زاب را در اقلیم کردستان و در مجاورت مرزهای ترکیه هدف قرار دادند. وی گفت: ما به مبارزه خود ادامه خواهیم داد و حملات ترکیه مانعی بر سر راه مبارزه ما نیست. واکنش ما علیه ارتش ترکیه نیز هرگز از اقلیم کردستان صورت نخواهد گرفت بلکه از کردستان ترکیه خواهد بود و به تمامی حملات پاسخ خواهیم داد.