به گزارش پارس به نقل از ایرنا، «ظفر هاشمی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در باره این گفت وگو تصریح کرد: باراک اوباما گفته است که از تلاش های کابل برای رسیدن به صلح پشتیبانی می کند.

اوباما افزود : طالبان در افغانستان عقب رانده شده اند و گروه های تروریستی که قصد صدمه زدن به نیروهای آمریکایی را داشته باشند، جای امنی نخواهند داشت.

رئیس جمهور امریکا افزود : رهبری واقعی به این معناست که ما ازتوانایی خود به ویژه توان نظامیان، خردمندانه استفاده کنیم. دراین چارچوب، نیروهای امنیتی افغانستان را آموزش داده ایم تا امنیت کشورشان را خود تامین کنند.

اوباما، گفت : «اینک دیگر رهبر القاعده در یمن دیگر نیست، شمار بزرگی از معاونان شبکه القاعده وجانشینان آنان نابوده شده اند، رهبر القاعده درسومالی نابود شد وسایر فرماندهان گروه های تروریستی دیگر بازداشت ویا کشته شدند، اگر تروریست ها، امریکاییان را آماج حملات خود قرار دهند، هیچ جا درامان نخواهند بود.»

رییس جمهوری آمریکا، عملکرد سربازان امریکایی در جنگ افغانستان را تحسین کرد وافزود: «امروز می توانیم بگوییم که مأموریت جنگی ما در افغانستان پایان یافته است. ما درازترین نبرد امریکا را بگونه ا ی مسئولانه پایان دادیم.»

اوباما همچنین با قدردانی ازتلاش نیروهای امنیتی افغان گفت که پس از دیدار رهبران افغانستان درماه مارس میلادی ازواشنگتن، روابط دوجانبه، تلاش برای مبارزه با فساد اداری روابط اقتصادی منطقه ای افغانستان پیشرفت داشته است.

گفت وگوی ویدئویی رییس جمهوری آمریکا با رییس جمهوری و رییس اجرایی دولت افغانستان، دو روز پس از آن صورت می گیرد که بالگردهای متعلق به نیروهای آمریکایی مستقر درافغانستان بامداد دوشنبه به مواضع سربازان ارتش در منطقه «چهل تن» شهرستان «برکی برک» استان «لوگر» حمله کردند که در نتیجه آن هفت نفر کشته وپنج نفر زخمی شدند.

این اقدام نیروهای آمریکایی، بازتاب گسترده ای درافغانستان داشت و رییس مجلس سنا خواستار مقابله به مثل با نیروهای آمریکایی شد واشرف غنی هیاتی را مامور تحقیق ازاین رویداد کرد وازنیروهای بین المللی مستقر در افغانستان نیز خواست تا در عملیات خود، جانب احتیاط را رعایت کنند.

وزارت دفاع افغانستان نیز ساعاتی پس از وقوع حمله بالگردهای آمریکایی به مواضع سربازان افغان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: هیاتی را برای بررسی و تحقیق به محل فرستاده تا این حادثه به شکل جدی بررسی شود.