شبکه اینترنتی دویچه وله جمعه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: همچنین خبر می رسد که آژانس اعتباری صادرات انگلیس ارزیابی رتبه اعتباری ایران را بزودی آغاز می کند.

براساس این گزارش دیوید کامرون٬ نخست وزیر انگلیس٬ روز پنجشنبه گذشته در تماسی تلفنی با حسن روحانی٬ رییس جمهوری ایران٬ توافق جامع هسته ای با ایران را آغاز تازه ای در روابط دو کشور دانسته وگفته نسبت به بازگشایی سفارت انگلستان درتهران متعهد است.

همچنین براساس گزارش خبرگزاری رویترز٬ سخنگوی دیوید کامرون درباره این تماس تلفنی گفته که نخست وزیر دراین تماس اظ‍هار امیدواری کرد تا توافق اتمی بتواند آغاز تازه ای در روابط دو جانبه ایران و انگلیس باشد.

توافق جامعه هسته ای بین ایران وشش قدرت جهانی پس از12 سال مناقشه هسته ای وبیش از 22 ماه مذاکره که بارها تمدید شد و از آن با عنوان ماراتن مذاکرات هسته ای یاد شده است سرانجام روز سه شنبه 23 تیر توافق نهایی حاصل شد.

دویچه وله در ادامه توضیح داد : پیش ازاین نیز وزیرامور خارجه انگلیس در روزچهارشنبه 24 تیرماه ابراز امیدواری کرده بود که تا پیش از پایان سال جاری میلادی، سفارت این کشور در تهران بازگشایی شود.

فیلیپ هاموند گفته بود که بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بعد از رفع پاره ای مشکلات فنی ممکن خواهد بود.

هاموند توضیح بیشتری درباره ی چگونگی این مشکلات نداده است.

سفارت انگلستان درایران در نوامبر 2011 تعطیل شد.

دویچه وله اضافه کرد: درهمین حال روز گذشته آژانس اعتباری صادرات انگلیس اعلام کرد که رتبه اعتباری ایران را بررسی می کند.

این موضوع می تواند قدم اول در راه عادی سازی روابط تجاری بین دو کشور پس از دستیابی به توافق هسته ای با ایران محسوب شود.

براساس گزارش رویترز٬ ایران با حدود 80 میلیون نفرجمعیت و حجم ستانده سالانه حدودا 400 میلیارد دلاری٬ بزرگ ترین اقتصاد منطقه پس از فروپاشی شوروی سابق است.

آژانس اعتباری صادرات انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرده که در پی توافق اخیر٬ و تاثیرات مثبت مورد انتظار بر اقتصاد ایران٬ ارزیابی موقعیت اعتباری ایران را به زودی آغاز خواهیم کرد.

این آژانس که تضمین کننده سرمایه گذاری بانک ها و آژانس های بیمه برای حمایت از صادرات انگلستان است٬ می گوید : انتظار دارد تا پیش از پوشش اعتباری ایران بخش بزرگی ازمسایلی که از گذشته باقی مانده است حل شود.

با این همه آژانس اعتباری صادرات انگلیس هیچ تاریخ مشخصی را برای ارزیابی اعتباری ایران مشخص نکرده وسخنگوی آن نیز از ارایه اطلاعات دقیق تر خودداری کرده است.

دویچه وله درپایان افزود: تا پیش ازآغاز تحریم ها انگلستان یکی از شرکای اصلی در تجارت با ایران بود و کمپانی شل در این کشور نیز در روزهای گذشته اعلام کرده که مایل به تجارت در ایران است.