به گزارش پارس، نیروهای ارتش عراق با کمک نیروهای مردمی و عشایر که به طور رسمی عملیات آزادسازی استان الانبار، بزرگترین استان عراق را آغاز کرده‌اند در مرحله اول این عملیات به پیشروی گسترده در شمال این شهر که دومین شهر بزرگ این استان محسوب می‌شود، دست یافتند و توانستند خطوط دفاعی داعش در شمال و شرق فلوجه درهم بشکنند.
 
نیروهای عراقی همچننی با کنترل بر پل "العبره" در رود دجله که راه ارتباطی منطقه "الصقلاویه" در شمال فلوجه به "الخالدیه" در شرق رمادی است آخرین خطوط امدادی داعش را بستند و به این ترتیب توانستند شهر فلوجه را به محاصره کامل خود درآورند.
 
منابع امنیتی عراق اعلام کردند که نیروهای مردمی مناطق «البوحمدان» و «البوعیسی» را در شمال فلوجه آزاد کرده و ۵۷ داعشی را از پای درآوردند. همچنین دو خودروی بمب‌گذاری شده را شناسایی و دو منزل بمب‌گذاری شده در مسیر منطقه حصیبه را منفجر کردند.
 
نیروهای مردمی عراق معتقدند که جنگ فلوجه به زودی نهایی خواهد شد و زمان زیادی به طول نمی‌انجامد.
 
احمد الاسدی، سخنگوی هیات نیروهای مردمی در این باره تاکید گفت: عملیات آزادسازی شهر فلوجه خیلی سریع به پایان خواهد رسید.
 
به گفته وی، تروریست‌های داعش از طریق مساجد و دستگاه‌های ارتباطی در داخل این شهر آماده‌باش اعلام کرده‌اند.
 
الاسدی افزود: داعش مساجد و منازل را بمب‌گذاری کرده و قصد دارد کشتار در میان غیرنظامیان به راه بیندازد.
 
در همین راستا، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز با ابراز خوش بینی نسبت به موفقیت عملیات آزادسازی الانبار، اعلام کرد عراق بر همه گروه های تروریستی به ویژه داعش پیروز خواهد شد.
 
وی در ادامه این سخنان که در بازدید از نیروهای ویژه عراقی ایراد کرد گفت: عراق امروز با توطئه‌های بزرگی روبروست.
 
فرار رهبران داعش از فلوجه
 
همزمان با پیشروی نیروهای عراقی در شمال فلوجه فالح العیساوی، معاون رئیس شورای استانداری الانبار نیز از فرار رهبران خارجی داعش خبر داد و گفت که رهبران محلی داعش نیز با برقراری تماس‌هایی خواهان عفو شده‌اند.
 
وی گفت: فلوجه به طور کامل محاصره و از استان الانبار جدا شده است. تمامی خطوط امدادرسانی داعش به این شهر نیز به طور کامل قطع شده است.
 
العیساوی گفت: عملیات آغاز شده برای آزادسازی تمامی استان الانبار است و محور آزادسازی شرق رمادی نیزطی ساعات آتی پس از آزادی محورهای آزادسازی فلوجه آغاز خواهد شد.
 
با پیشروی گسترده نیروهای عراقی داعش از ساکنان فلوجه به عنوان سپر انسانی استفاده کرده و مانع خروج آنها از شهر می‌شود. همچنین از آنها می‌خواهد تا برای خروج از شهر به ازای هر یک نفر ۸۰۰ دلار بپردازند.
 
در شهر رمادی، مرکز استان الانبار نیز هادی رزیج، رئیس پلیس الانبار گفت که پلیس محلی پس از آزادسازی این استان وظیفه محافظت از اراضی آزاد شده را بر عهده خواهد داشت.
 
رائد شاکر جودت، رئیس پلیس فدرال عراق نیز اعلام کرد که نیروهای پلیس فدرال عملیاتی را در منطقه حصیبه در شرق رمادی انجام دادند که به انهدام هفت خودروی بمب‌گذاری شده و سلاح‌های سبک و متوسط داعش انجامید. این نیروها همچنین ۱۷ منزل بمب‌گذاری شده را خنثی کردند. در استان دیالی عراق نیز که پیشتر از لوث وجود داعش پاکسازی شده بود، پنج تن در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در شهرستان الخالص کشته شدند.
 
غزوان الجبوری، یکی از مسوولان ارتش عراق نیز درباره اوضاع شهر "بیجی" در استان صلاح‌الدین تاکید کرد که بیشتر مناطق شهر تحت کنترل نیروهای عراقی است.
 
تشکیل کمیته بحران برای پیگیری اوضاع الانبار
 
همچنین صهیب الراوی، استاندار الانبار از تشکیل کمیته بحران در این استان برای پیگیری اوضاع و ایجاد گذرگاه امن خبر داد.
 
وی گفت: خود ساکنان الانبار پس از آزادسازی این استان با همکاری نیروهای عراق وظیفه حفظ اراضی را برعهده خواهند داشت تا آوارگان بتوانند بعداً به منازل خود بازگردند و این استان بازسازی شود.