به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روزنامه گاردین با انتشار مطلبی به نقل از دیپلمات‌های غربی اعلام کرد: «حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان تهدید بزرگی برای ثبات سیاسی این کشور است.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند: حامدکرزی در تلاش است حکومت وحدت ملی که «محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور آن است را ساقط کند.

آن‌‎ها بر این باورند که کرزی با سقوط حکومت وحدت ملی افغانستان قصد دارد با تشکیل حکومت موقت خود را در رأس دولت کابل قرار دهد.

در این مطلب که گاردین بدون ذکر نام دیپلمات‌ها آن را منتشر کرده می‌افزاید: رئیس‌جمهور افغانستان از تهدیدات کرزی آگاه است، اما قصد جدال و درگیری را ندارد.

دیپلمات‌های غربی تأکید کردند: تفاهمنامه همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی کابل - اسلام‌آباد آغازگر تنش‌ها میان اشرف‌غنی و کرزی بوده که باعث انتقادهای شدید رئیس‌جمهور سابق افغانستان گردیده است.

کرزی در بیانیه‌ای از حکومت وحدت ملی افغانستان خواسته بود تا به سرعت تفاهمنامه همکاری اطلاعاتی کابل - اسلام‌آباد را لغو کند.

«ایمل فیضی»، کارشناس مسائل سیاسی و سخنگوی سابق «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان، در یادداشتی با اشاره به تفاهمنامه همکاری اطلاعاتی کابل - اسلام‌آباد، پاکستان را مرز جدایی کرزی و اشرف غنی دانسته است.

این مطلب در شرایطی توسط گاردین منتشر می‌شود که چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر تشکیل اپوزیسیون جدید دولت افغانستان تحت رهبری کرزی مطرح شد که پس از مدتی این موضوع با تکذیب صریح وی مواجه شد.

با وجود اینکه حامدکرزی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در حکومت وحدت ملی افغانستان هیچ نقش رسمی مدیریتی یا اجرایی ندارد، اما به عنوان یک فعال سیاسی در این کشور هنوز از جایگاه قابل توجهی برخوردار است.

در بیشتر دیدارهای مقامات عالی‌رتبه خارجی از افغانستان، حامد کرزی به عنوان یکی از میزبانان اصلی مهمانان خارجی در مجالس و محافل رسمی دولتی حضور دارد.

در ماه‌های اخیر روابط حامدکرزی با کشورهای روسیه، چین و هند افزایش یافته و این مطلب باعث نگرانی‌هایی میان برخی مقامات حکومت وحدت ملی افغانستان شده است.