پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- جدال ضرب الاجل‌های اعلامی در هتل کوبورگ وارد مرحله ‌ای تازه شده است. اگرچه برخی از رسانه‌ ها به استناد به سخنان موگرینی روز 5 شنبه را به عنوان ضرب الاجل نهایی مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده‌اند، اما برخی منابع غربی دیگر از احتمال تمدید مذاکرات تا روز یکشنبه وحتی و بلکه بیشتر خبر می‌دهند. با این حال به نظر می‌رسد آنچه در جدال ضرب الاجل ‌ها مغفول مانده، موضوعات اصلی و اختلافاتی است که منجر به طولانی ‌تر شدن مذاکرات شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «پارس» از وین، در حالی که آمریکا در صدد القای حل و فصل موضوع تحریم‌ها و دیگر موارد اختلافی (با هدف مقصر جلوه دادن ایران در مذاکرات هسته‌ای) است، در پشت میز مذاکره رخدادهای دیگری رخ می‌دهد. زیاده خواهی طرف آمریکایی بر سر تحریم‌های شورای امنیت و بازگشت خودکار و فوری آن‌ها منجر به کندی مذاکرات شده است.

 هسته ای وین (2)

***

امشب قرار است وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس به وین باز گردند تا در مذاکرات هسته ای با ایران حضور یابند. با این حال هنوز زمان حضور وزرای امور خارجه روسیه و چین در مذاکرات مشخص نیست. سرگی لاوروف و وانگ ایی حداقل قرار نیست تا  اواسط روز جمعه به وین بازگردند.

با این حال احتمال حضور سرگی لاوروف و وانگ ایی در وین در این زمان  منتفی نیست. وزیر امور خارجه روسیه بازگشت دوباره خود به محل مذاکرات را در عمل مشروط  به باز شدن برخی گره های کور کرده است. گره های کوری که معلول اصرار طرف غربی بر تحریمهای تسلیحاتی ایران و دیگر موارد مربوط به اختلافات ده گانه است. لازم به ذکر است که لاوروف از باقی ماندن ده مورد اختلافی میان ایران و اعضای 1+5 در خصصو مسائل جزئی ولی تعیین کننده خبر داده است.

با وجود عدم حضور وزرای امور خارجه روسیه و چین تا دو روز آتی، وزرای امورخارجه ایران،آمریکا و فرانسه در این بازه زمانی مذاکرات فشرده ای را با یکدیگر حول موضوعات اختلافی صورت خواهند داد.به عبارت بهتر، طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته ای 4 شنبه شب،5 شنبه و جمعه صبح جان کریو لوران فابیوس خواهند بود. 

ایالات متحده آمریکا و فرانسه هر دو طرفدار بازگشت فوری و خودکار تحریمهای ایران (تحریمهای شورای امنیت علیه برنامه هسته ای ایران )هستند. همچنین واشنگتن و پاریس در دو حوزه بازرسی های غیرقانونی و تحقیق و توسعه سنگ اندازی های مستمری را در مسیر رسیدن به توافق نهایی صورت داده اند. 

 هسته ای وین (4)

***

گفته می شود تهران در جریان جزییات مذاکرات و توافق وین قرار دارد. 

یک دیپلمات ایرانی یه خبرنگار «پارس» در وین گفته است: «راهنمایی های مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده ایرانی مخصوصا آقای ظریف و عراقچی بهترین ابزار ما در مذاکرات بود. اگر راهنمایی ها و نوع ادبیات ایشان نبود امکان گرفتن این میزان امتیاز از طرف غربی وجود نداشت»

***

تحریم تسلیحاتی ایران برای مدتی به جای خود باقی خواهد ماند. طرفین در حال بحث روی 2 تا 8 سال زمان برای لغو این تحریم ها هستند. ممکن است تحریم تسلیحاتی  در ابتدا معلق و سپس به طور کامل لغو  شود.

یک منبع دیپلماتیک در یکی از هیات‌های ۱+۵ در وین تاکید کرد که تحریم تسلیحاتی اعمال شده علیه ایران می‌تواند ۲ تا ۸ سال حفظ شود. با این وجود، دستیابی به توافق بر سر این مساله امکان پذیر است.

روز دوشنبه ایران خواستار لغو تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل شده است. این یک اقدام عاقلانه از سوی ایران بوده است.دور نهایی مذاکرات ایران و قدرت های جهانی در خصوص مساله هسته ای ایران همچنان در وین ادامه دارد.

 هسته ای وین (5)

***

علی رغم اینکه مقامات آمریکایی از تمدید دو روزه مذاکرات هسته ای (تا پایان روز 5 شنبه) خبر داده بودند، اما شواهد و مستندات موجود نشان دهنده باقی ماندن اختلافات و عدم مهیا بودن شرایط موجود جهت رسیدن به توافق نهایی طی مدت زمان تعیین شده می باشد. از این رو به نظر می رسد مذاکرات هسته ای همچنان در ساعت صفر و با هدف رسیدن به توافق نهایی ادامه داشته باشد.

یک دیپلمات غربی گفت: مذاکرات هسته‌ای به سبب مسائل سیاسی و نه فنی تمدید شد/ یا روز جمعه توافق امضاء می‌شود یا اینکه جدایی اتفاق می‌افتد.

از سوی دیگر یک دیپلمات غربی درباره پیشنهادهای جدید ایران ابراز بی اطلاعی کرد و گفت اختلافاتی که سبب تمدید مذاکرات شد مسائل سیاسی است و به پایتختها مهلتی برای حل آن داده شد. وی یاد آور شد مسائل فنی در بیانیه لوزان حل شد. 

***

خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از یک منبع آگاه از توافق ایران و گروه 1+5 برای صادرات اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه و در عوض دریافت اورانیوم طبیعی خبر داد. مذاکره‌کنندگان اینگونه به توافق رسیده‌اند که ایران مازاد اورانیوم غنی‌شده خود را در ازای دریافت اوراینوم طبیعی، به روسیه صادر کند.

بر اساس اعلام منابع رسمی، ایران در حال حاضر بیش از 7.5 تن اورانیوم با غنای 5 درصد در انبارهای خود دارد. بر اساس مفاد چارچوب سیاسی مورد توافق ایران و 1+5 در لوزان، میزان ذخائر اورانیوم موجود در ایران باید به شدت کاسته شود و حداکثر میزان آن در 15 سال آینده 300 کیلوگرم آن هم با غنای 3.7 درصد باشد.

 هسته ای وین (10)

***

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان شب گذشته گفت: هیچ ضرب الاجلی برای ما مقدس نیست. ما آمادگی داریم تا هرزمانی که لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود. 

ضمیمه مربوط به برنامه هسته ای بسیار جدی بین آقای صالحی و مونیز و طرف های مقابل بحث می شود پیشرفت های خیلی خوبی در آن حاصل شده و تقریبا به مراحل پایانی نزدیک می شود. ضمیمه مربوط به تحریم ها تقریبا بالای 95 الی 96 درصد تمام شده شاید دو سه موضوع کوچک باقی مانده باشد.

طرف مقابل از تحریم دل بکند.

اختلافات کلان ۲-۳ مورد است.

عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این باره که مقامات آمریکایی اعلام کرده اند بر خلاف قطعنامه های 1929 و 1747 خرید و فروش سلاح های متعارف جزو ممنوعیت کاری شماست، گفت: اساس قطعنامه های شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران است. خواسته ما این است که در پی این توافق باید موضوع تحریم ها به طور کلی کنار گذاشته شود و طرف های غربی و مقابل ما آمادگی داشته باشند از تحریم ها دل بکنند. حتما باید این رویکرد عوض شود. ما در خصوص تحریم های اصلی مورد نظرمان که تحریم های اقتصادی و مالی است، به یک توافق و جمع بندی رسیدیم و تحریم ها در روز اول اجرایی شدن همه برداشته خواهد شد، ولی در مورد برخی از تحریم های دیگر مثل تحریم های تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد. این تحریمی است که از نظر عملیاتی و اجرایی برای ما کمترین بهانه را دارد. تحریمی که بیشترین برکت را برای ما داشت تحریم های تسلیحاتی است که باعث شد صنعت دفاعی و ساخت تسلیحات ما رشد فوق العاده‌ای داشته باشد. تحریم تسلیحاتی فی نفسه موضوع مهمی نیست ولی اینکه بخواهد تحریمی به عنوان تحریم در چارچوب تحریم و ساختار تحریم بماند باید عوض شود. 

***

طرف مقابل مانور روانی گسترده را حول موضوع ضرب الاجل زمانی صورت می دهد. با این حال از ابتدای مذاکرات تا کنون بارها به اعضای 1+5 اعلام شده است که تا زمان عدم حل و فصل همه اختلافات و باقی ماندن مسائل موجود، اعلام توافق نهای ممکن نیست. در این میان، تعیین ضرب الاجل های مختلف زمانی نمی تواند مانع از تمرکز تیم هسته ای ایران بر روی نقاط اختلافی شود.ما دقت را فدای زمان نخواهیم کرد.

 هسته ای وین (12)

***

منابع ایرانی گفتند کارشناسان سرگرم تدوین پیش نویس هستند که در صورت دستیابی به توافق، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای را برای لغو قطعنامه های مربوط به تحریمهای مالی، تجاری و اقتصادی صادر کند. این منابع گفتند طرفین توافق کردند هنگام امضای توافق اعلام کنند تحریمها همزمان و بطور تدریجی با تعهد ایران لغو می شود.

  ***

"کنگره به احتمال زیاد، توافق هسته‌ای را رد می‌کند" / نشریه آمریکایی "هیل" در گزارشی نوشته است: در واشنگتن و کنگره ایالات متحده، عده کمی به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران علاقه نشان می‌دهند

یک کارشناس منع تولید و گسترش تسلیحات هسته ای می گوید بعید به نظر می رسد قانون گذاران آمریکایی از توافق دیپلماتیک با ایران استقبال کنند. 

 رابرت لیتواک رئیس مطالعات بین الملل موسسه وودرو ویلسون در واشنگتن همچنین گفت:« اگر توافق نامه جامع هسته ای حاصل شود،‌ به نظر من توافقی خواهد بود که افراد کمی در واشنگتن به آن علاقه نشان می دهند. محدود کردن برنامه هسته ای ایران تقریبا « غیر ممکن » است زیرا زمانی که اوباما رئیس جمهور آمریکا شد ایران « تقریبا نه سانتریفوژ داشت. از این رو، مذاکرات هسته ای بر محدود کردن زمان فرار هسته ای ایران متمرکز شده است، زمانی که ایران برای کسب قابلیت ساخت یک سلاح نیاز دارد. البته اگر تصمیم به چنین کاری بگیرد.»

 هسته ای وین (11)

***

توافق هسته‌ای ایران برای آمریکا میلیاردها دلار ثروت بادآورده خواهد آورد

پایگاه آمریکایی بلومبرگ: در گزارشی نوشت توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند برای شرکتهای آمریکایی میلیاردها دلار ثروت بادآورده ناشی از تشدید فروش تسلیحات به کشورهای منطقه را به دنبال داشته باشد. این پایگاه آمریکایی تصریح کرد: «توافق با ایران برای برچیدن برنامه هسته‌ای، می‌تواند برای پیمانکاران و شرکتهای دفاعی آمریکایی که هم اکنون هم در حال سود جستن از تلاش دولت اوباما برای بستن توافقهای بیش از 6 میلیارد دلاری در حوزه سخت‌افزارهای نظامی به منظور کم کردن نگرانیهای اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هستند، ثروت بادآورده‌ای ایجاد کند. جزئیات توافق احتمالی در حال مذاکره بین ایران و 6 قدرت جهانی مشخص خواهد کرد که آمریکا چه تدابیر و اقداماتی برای کمک به متحدانش اتخاذ می‌کند. توافق هسته‌ای احتمالا سبب تهییج شرکای خاورمیانه‌ای آمریکا برای جستجوی جهت دریافت سیستمهای دفاعی پیشرفته از شرکتهایی چون بوئینگ، لاکهید مارتین و همچنین شرکتهای فرانسوی و دیگر نقاط می‌شود».

در همین ارتباط «ویلیام هارتونگ» مدیر پروژه تسلیحات و امنیت در مرکز سیاست بین‌الملل در واشنگتن می‌گوید: «در تئوری توافق با ایران می‌تواند سبب کاهش تنشها در منطقه و در نتیجه کاهش تقاض برای سلاحهای پیشرفته شود اما در کوتاه مدت توافق در واقع می‌تواند سبب افزایش درخواست برای چنین تسلیحاتی شود».

تاکید بر درآمدهای هنگفت ناشی از فروش تسلیحات به کشورهای عربی در حالی است که واشنگتن با تاکید بر مواضع ایران هراسی خود در میان کشورهای منطقه نه تنها مواضع خود را پیش برده بلکه با تشدید فروش تسلیحات در سالهای اخیر، میلیاردها دلار به اقتصاد خود کمک کرده است.

***

باراک اوباما طی یک تماس ویدئویی با وزیر خارجه و اعضای هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در وین گفتگو کرد. به گفته کاخ سفید در جریان این ویدئو کنفرانس، رئیس‌جمهور آمریکا راهنمایی‌هایی را در مورد توافق خوب با ایران ارائه کرده است.

 باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، از طریق برقراری تماسی ویدئویی به جان کری، وزیر خارجه این کشور و هیئت آمریکا در وین پیوست تا جویای آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌ای تاریخی با ایران شود.خبرنگار «پارس» در وین، هنوز به جزییات این تماس دست پیدا نکرده است. 

 هسته ای وین (3)

***

"بخش‌هایی از توافق نهایی، منتشر نمی‌شود" / یک کارشناس آمریکایی تصریح کرد: دو طرف توافق هسته‌ای احتمالا تفسیرهای متفاوت از توافق خواهند داشت و بخش‌هایی از این سند محرمانه باقی خواهد ماند و منتشر نخواهد شد. دیوید سانجر روزنامه نگار مطرح روزنامه نیویورک تایمز در گفتگو با برنامه چارلی رُز در این شبکه از وین گفت:«یکی از مسائلی که مستلزم تصمیم گیری سیاسی در گفتگوهای وین است، وضعیت برنامه تحقیق و توسعه هسته ای ایران است. تحقیق و توسعه به ایران این امکان را می دهد تا به فعالیتهایش درباره ساخت سانتریفیوژها و ساخت سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته ادامه بدهد آن هم در دوره زمانی ده ساله که محدودیتهایی برای تولید اورانیوم ایران اعمال می شود. این ترس وجود دارد که اگر ایران بتواند برای ساخت سانریفیوژهای بسیار پیشرفته تلاش کند، به محض اینکه بازه زمانی اجرای توافق هسته ای در فاصله زمانی ده تا پانزده سال پایان یابد، ایران می تواند از این سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته استفاده کند و تولید اورانیوم در مقیاس صنعتی را شروع کند. این مسئله به موضوع مهمی مرتبط است که درباره آن صحبت می شود و آن اینکه کل کار این توافق هسته ای این است که سبب به تاخیر افتادن اقدامات ایران در تبدیل شدن به تولیدکننده صنعتی اورانیوم می شود اما مانع از آن نمی شود که ایران به صورت دائمی از این توانایی دور شود. نگاه دولت آمریکا این است که در فاصله ده تا پانزده سال دیگر ممکن است دولتی در ایران باشد که کار با آن آسان باشد.»

 

 ***

رویترز نوشت:

«مدیر یکی از فاحشه‌خانه‌های وین به خبرنگار رویترز گفته است که وقتی مذاکرات «ایران» در شهر برگزار می‌شود، کار و کاسبی ما حسابی رونق می‌گیرد.

این مدیر از گفتن اینکه چه نوع افرادی بیشتر به عنوان مشتری به او مراجعه می‌کنند، امتناع کرد ولی به روشنی ابراز کرد که هر چه مذاکرات بین ایران و ۶ قدرت جهانی بیشتر طول بکشد، برای کار و بار او بهتر است.

بسیاری از روزنامه‌نگاران نیز ابراز رضایت کرده اند که این دور از مذاکرات در وین برگزار می‌شود...

فاحشه‌خانه‌ها در اتریش قانونی هستند...

حتا شایعه‌هایی در میان عوام وجود دارد که هتل محل برگزاری مذاکرات، از طریق شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی به فاحشه‌خانه‌های محلی، ارتباط دارد...»

متن فوق ترجمه‌ کامل و دقیقی از خبر مورد نظر نیست. برای خواندن کل خبر، به اینجا مراجعه کنید:

لینک خبر در رویترز

talks are in town, "business is booming".

He declined to say who were his most frequent customers, but made clear that, as far as he was concerned, the longer the negotiations between Iran and six world powers drag on, the better.

Some journalists are also pleased that this round of talks is in Vienna...

Brothels are legal in Austria...

Vienna's Palais Coburg hotel, a 19th-century palace, has hosted most rounds of the talks since February 2014, and for all that time rumours have circulated about a network of underground tunnels connecting it to brothels and other establishments. 

نارضایتی شدید خبرنگاران، دیپلمات‌ها و کارشناسان مستقر در محل مذاکرات هسته‌ای از خبرگزاری رویترز همچنان ادامه دارد. این خبرگزاری در روز یکشنبه و در گزارشی زرد و جنجالی از فعالیت پررنگ فاحشه خانه‌های اتریشی در زمان برگزاری مذاکرات هسته‌ای خبر داده بود. به این ترتیب، رویترز خبرنگاران و سایر افرادی که برای پوشش مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کرده‌اند را به فساد اخلاقی متهم نموده است.

 هسته ای وین (7)

این اقدام رویترز منجر به اعتراض بسیاری از خبرنگاران و حتی دیپلمات‌های حاضر در محل مذاکرات نسبت به این خبرگزاری بد سابقه شده است. یک روزنامه نگار غربی که نخواست نامش فاش شود در این خصوص  به خبرنگار میزان می‌گوید: "من سال‌هاست خبرگزاری رویترز و ساختار آن را می‌شناسم. این خبرگزاری معمولا در مواردی که قدرت تولید اخبار واقعی و  تاثیرگذار را ندارد دست به تولید اخبار زرد و جنجالی می‌زند. انتشار خبر اخیر رویترز هم در همین راستا باید مورد ارزیابی قرار گیرد. بدیهی است که این گزارش رویترز صرفا لایق خود خبرنگاران رویترز و دیپلمات‌های انگلیسی است و از این رو حق شکایت از این خبرگزاری برای همه کسانی که در وین و برای پوشش مذاکرات هسته‌ای زحمت می‌کشند محفوظ است."

***

در همین زمینه، یک منبع روسی مدعی شده  در جلسه شب گذشته، تیم مذاکره کننده آمریکایی با لحنی تهدید آمیز از ایران خواسته است تا به خواسته های دقیق واشنگتن در مضوضوع تحریم تسلیحاتی و توان موشکی آمریکا تن دهد.‎ در مقابل، محمد جواد ظریف با لحنی قاطع و فریادی بلند خطاب به تیم مذاکره کننده آمریکایی تمام مشکلات موجود در منطقه را متاثر از رفتار آنها و حمایت مالی و تسلیحاتی غرب از تروریست ها عنوان کرده و به آنان گفته است شما اساسا در موقعیتی نیستید که برای توان موشکی کشور ما تعیین نکلیف کنید.‎پس از این واکنش ظریف، موگرینی وارد بحث شده و ایران را تهدید به ترک مذاکره کرده است که در مقابل وزیر خارجه ایران بدون عقب نشینی و با قاطعیت خطاب به غربی ها گفته است: هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید.‎ این منبع روسی گفت: موضع گیری ظریف با استقبال لاوروف مواجه شد و او پس از جمله ظریف بلافاصله گفته است: همچنین یک روس را! هسته ای وین (8)

***

در فاصله اندکی یک خانم دانشجوی ایرانی مقیم اتریش برای اولین بار جمله منصوب به آقای ظریف را به صورت یک هشتگ (#) در شبکه های مجازی پیشنهاد داد و استفاده کرد. اتفاق های پس از آن خیلی سریع بود. سخنگوی خانم موگرینی توئیتی را به زبان فارسی منتشر کرد و از روابط صادقانه و احترام متقابل سخن گفت. آقای ظریف هم در پیامی از نقش سازنده و مثبت خانم موگرینی در مذاکرات تشکر کرد. تصور می کنم خانم موگرینی نه فقط انتظار واکنش قاطعانه از آقای ظریف، بلکه انتظار واکنش گسترده ایرانی ها در شبکه های مجازی را هم نداشت. اتفاقی که بار دیگر نشان داد هم زمان با فرآیند دیپلماتیک، یک نبرد تمام عیار در شبکه های مجازی هم به موازات مذاکرات وجود دارد.

***

نقش منفعلانه برلین در مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 تعجب بسیاری از تحلیلگران حاضر وین را برانگیخته است. برخی معتقدند این نقش آفرینی منفعلانه معلول عدم تمرکز آلمانی ها بر مذاکرات هسته ای و نارضایتی شدید انها نسبت به نتایج همه پرسی یونان است. با این حال به نظر می رسد انفعال والتر اشتاین مایروزیر امور خارجه آلمان در میانه مذاکرات هسته ای چندان ارتباطی با موضوع بحران یونان نداشته باشد.

 هسته ای وین (6)

نقش منفعلنه برلین در مذاکرات هسته ای، معلول موقعیت خاص و ویژه ای است که اشتاین مایر در آن قرار گرفته است. وزیر امورخارجه آلمان از یک سو در صدد است به حل و فصل نقاط اختلافی کمک کند و از سوی دیگر، باید در بسیاری از رفتارهای خود تابع واشنگتن و پاریس باشد. همین مسئله سبب شده است تا اشتاین مایر با چراغ خاموش در مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 حاضر شود. این حرکت با چراغ خاموش در جریان سلسله مذاکرات هسته ای دو سال اخیر نیز وجود داشته است اما در جریان مذاکرات اخیر وین به نقطه اوج خود رسیده است. 

نکته دیگر اینکه وزیر امور خارجه المان یک سوسیال دموکرات و صدر اعظم این کشور یک دموکرات مسیحی است. از این رو اشتاین مایر نمیتواند آن طور که می خواهد ، نقش اقعی خود را در مذاکرات ایفا کند زیرا در این صورت باید در مقابل آنگلا مرکل پاسخگو باشد. 

***

در حالی که مذاکرات ایران و 1+5 در حال برگزاری است «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران مدعی شد، «ما می‌دانیم که ایرانیان سابقه استفاده از مذاکرات دیپلماتیک به عنوان پوشش پیشبرد برنامه هسته‌ای خود را دارند و نسبت به این امر نگرانی هم داشته و داریم. به همین خاطر اصرار داشتیم که جنبه‌های اصلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در خلال مذاکرات متوقف شود و در این راه موفق هم شدیم».

اشاره جاش ارنست به 10 سال اول مسئله هسته‌ای ایران است. از زمانی که مسئله هسته‌ای ایران در سطح جهانی مطرح شد و کشورهای غربی با ابراز نگرانی‌های بی‌دلیل بر روی این پرونده متمرکز شدند، تا 10 سال بعد از آن، ایران مذاکرات متعددی را در قالب‌های متفاوت با برخی کشورها برگزار کرد و به رغم همه تهدیدها و هشدارهای آنها فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش داد.

از آنجائیکه بیش از یک دهه، غرب این مسئله را دستمایه دل نگرانی‌های خود قرار داده بود و با اعمال تحریم‌های مختلف می‌کوشید در مسیر هسته‌ای ایران سنگ اندازی کند، در نهایت تهران تحت توافق ژنو موافقت کرد فعالیت‌های هسته‌ای خود را با ریتم کُندتری پیش ببرد تا در ازای آن برخی تحریم‌ها تعلیق شوند تا شاید به این ترتیب راهی برای حل این مسئله چندین ساله باز شود.

ایران بارها نشان داده قادر است بدون نیاز به کمک‌های خارجی، برنامه هسته‌ای خود را با اتکا به نیرو و توانمندی های داخلی پیش ببرد. بنابراین این گمانه اشتباه است که آنها توانسته‌اند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مختل سازد. زیرا هر‌گاه بدعهدی از طرف مقابل سر بزند، بی شک جمهوری اسلامی می‌تواند پیشرفت های هسته ای خود را در هر زمان و در هر شرایطی از سر بگیرد.

 هسته ای وین (9)

نکته دوم اینکه اگر ایرانی‌ها مسیر مذاکره را برگزیدند، به منظور دستیابی به توافق خوب بوده است؛ توافقی که همه خواسته‌ها و خطوط قرمز ایران در آن رعایت شود.

اکنون با انعطاف ایران، فرصتی فراهم شده تا این چالش 12 ساله حل و فصل شود ولی حل آن کاملا به طرف غربی بستگی دارد. اکنون نوبت آنهاست که با «اراده سیاسی»، زیاده خواهی‌های خود را کنار گذارند و حقوق هسته‌ای ایران برای داشتن فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز را به رسمیت بشناسند.