به گزارش پارس به نقل از فارس، رضا تقی‌پور در نطق پیش از دستور خود در یکصد و شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به فرا رسیدن هفته قوه قضاییه، اظهار داشت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، آیت‌الله بهشتی از نوادر زمان و شخصیتی جذاب مدیر، مدبر و انقلابی محسوب می‌شد که زندگی‌اش، برای انقلاب و کشور حقیقتا مفید و موثر بوده و شهادتش نیز مایه وحدت و انسجام جامعه و تقویت شریان انقلاب شد.

وی با اشاره به سخنانی از حضرت امام خمینی (ره)، تصریح کرد: اولین مطلبی که در مکتب امام وجود دارد اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی است. امام (ره)، اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی قرار داد.

تقی‌پور با طرح این پرسش که اسلام آمریکایی چیست، اضافه کرد: اسلام آمریکایی در زمان ما و در زمان امام (ره) و در همه زمان‌ها تا آنجایی که ما می‌شناسیم ممکن است در آینده هم همین جور باشد دو شاخه بیشتر ندارد یکی اسلام سکولار و دیگری اسلام متحجر؛ لذا امام آن کسانی که تفکر سکولاری داشتند یعنی دین را، جامعه را، رفتار اجتماعی انسان‌ها را، جدای از اسلام می خواستند همواره در ردیف کسانی گذاشت که نگاه متحجرانه‌ای به دین داشتند؛ یعنی نگاه عقب افتاده‌ای غیر قابل فهم برای انسان‌های نواندیش و متعصبانه‌ای بر روی مبانی غلط، تحجر؛ هر دوی این‌ها را امام در کنار هم همواره ذکر کرده است.

تقی‌پور تاکید کرد: یکی از اصول امام اتکال، به کمک الهی، اعتماد به صدق وعده الهی و نقطه مقابل، بی‌اعتمادی به قدرت‌های مستکبر و زورگویی جهانی است و این یکی از اجزای مکتب امام (ره) است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: نکته بعدی که در بعد مسایل داخلی کشور می‌توان به آن اشاره کرد این بوده که امام  طرفدار جدی حمایت از محرومان و مستضعفان بود و امام نابرابری اقتصادی را با شدت و حدت رد می‌کرد؛ اشرافی‌گری را با تلخی رد می‌کرد به معنای واقعی کلمه امام طرفدار عدالت اجتماعی بود‌، طرفداری از مستضعفان شاید یکی از پرتکرارترین مطالبی است که امام بزرگوار ما در بیاناتشان گفتند؛ این یکی از خطوط روشن امام است؛ این یکی از اصول قطعی امام است.

وی اضافه کرد: مساله عدالت اجتماعی، طرفداری از محرومان و دوری از خوی اشرافی‌گری و خوی تجمل‌گرایی و عمل در این جهت از خطوط اساسی حضرت امام خمینی (ره) بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به ابعاد شخصیتی امام در برخورد با مسایل خارجی اشاره کرده و گفت: امام صریحاً در جبهه‌ای مخالف قلدران جبهه بین‌المللی و مستکبران قرار داشت، هیچ ملاحظه‌ای نمی‌کرد این است که امام در مقابله با قلدران و مستکبران و قدرت‌های زورگوی عالم با مظلومان در جبهه مظلومان بود، صریح و بدون ملاحظه و بی‌تقیه این را بیان می‌کرد. طرفدار جدی مظلومان جهان بود امام با مستکبرین سر آشتی نداشت واژه شیطان بزرگ برای آمریکا یک ادعای عجیبی از سوی امام بود امتداد معرفتی و عملی این تعبیر شیطان بزرگ خیلی زیاد است وقتی شما یک کسی را و یا یک دستگاهی را شیطان دانستید معلوم است که باید رفتار شما در مقابل او چگونه باشد باید احساسات شما نسبت به او چگونه باشد امام تا روز آخر نسبت به آمریکا همین احساس را داشت؛ عنوان شیطان بزرگ را هم به کار می‌برد؛ هم از بن دندان اعتقاد به این معنا داشت.

وی تصریح کرد: امروز ما به همان اندازه‌ای که با رفتار وحشیانه و ظالمانه جریان داعش در عراق و در سوریه مخالفیم به همان اندازه با رفتار ظالمانه پلیس فدرال امریکا در داخل کشورشان مخالفیم و این‌ها هر دو مثل هم هستند و به همان اندازه با محاصره غزه که محاصره ظالمانه‌ای است علیه مردم مظلوم غزه مخالفیم و به همان اندازه با بمباران مردم مظلوم و بی‌پناه یمن مخالفیم.

سخنگوی شورای شهر تهران یکی دیگر از نقاط اصلی و خطوط اصلی تفکر امام را مساله استقلال کشور و رد سلطه‌پذیری عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه کسانی هستند که تئوری‌ سازی می‌کنند برای نفی استقلال کشور، استقلال را گاهی به انزوا معنا می‌کنند، گاهی به این عنوان که امروز استقلال کشورها یک ارزش به حساب نمی‌آید، قلم‌زنی می‌کنند و حرف می‌زنند و این حرف‌ها در بین جامعه پخش می‌شود و کسانی که این جوری حرکت می‌کنند این یک غلط بزرگ و یک خطای بسیار مهم و خطرناک است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: امام معتقد به استقلال کشور بود، معتقد به رد سلطه «بر» کشور بود. دشمن ما در طول این سال‌ها، بسیاری از فعالیت‌هایی که علیه کشور ما و ملت ما کرده است برای این بود که خدشه‌ای در استقلال به وجود بیاورد؛ چه تحریم، چه تهدید اینها استقلال را هدف گرفتند و باید همه هشیار باشند و بدانند که هدفهای دشمن چیست این هم یکی از خطوط اصلی است.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: کلید حل مشکلات اقتصادی مردم و معضلات جامعه کارگری نه در خارج بلکه در داخل و تقویت رونق داخلی است.

تقی‌پور با اشاره به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری اضافه کرد: ایشان تاکید داشتند که کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان، ژنو و نیویورک نیست و در داخل کشور است و همه باید مسئولیت‌های متفاوت خود را در تقویت تولید داخلی به عنوان «تنها راه علاج مشکلات اقتصادی» انجام دهند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه با اشاره به تاریخچه کوتاهی از مذاکرات هسته‌ای کشورها با ایران تصریح کرد: این مذاکراتی که در واقع فراتر از مذاکرات ما با 1+5 است، مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها است و متقاضی مذاکرات آمریکایی‌های بوده‌اند و مربوط به زمان دولت دهم هم است و قبل از آمدن این دولت این مذاکرات صورت شد و آنها درخواست کردند، واسطه‌ای قرار دادند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: دستاورد مهم ما پیش از مذاکرات، توانایی کشور در تولید سوخت 20 درصد بود و ما آن روزی که وارد این مذاکرات شدیم، دستاورد قابل قبول و مهمی داشتیم و احساس کردیم با دست قوی وارد می‌شویم و دستاورد آن روز ما از جمله این بود که ما توانسته‌ بودیم در حالی که همه قدرت‌های هسته‌ای دنیا امتناع کرده‌اند که به ما سوخت 20 درصد را برای مراکز تحقیقاتی تهران بدهند که احتیاج به داروهای هسته ای داشتیم ما خودمان توانستیم در شرایط تحریم سوخت 20 درصد را تولید کنیم و بعد ها این سوخت 20 درصد را به صفحه سوخت و از آن استفاده کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: با همه این شرایط آمریکایی ‌ها به این نتیجه‌رسیدند که تحریم دیگر اثر مطلوب آنها را ندارد و دنبال راه دیگری بودند و فهمیدند ما بدون وابستگی می‌توانیم به فناوری پیشرفته دست پیدا کنیم و ما هم با این منطق توکل کردیم و وارد مذاکره شدیم.

تقی‌پور در ادامه با بیان این جمله که توافق خوب یعنی توافق منصفانه، نه توافق تمامت‌خواهانه است اضافه کرد: البته احتیاط را از دست ندادیم و از اول نگاه ما به مذاکره کنندگان و طرف آمریکایی نگاه شک آلود بود و طبق تجربه‌هایی که داشتیم به اینها اطمینان نداشتیم و لذا از اول با ملاحظه وارد شدیم و نظر ما هم این بود که اگر چه اینها سر حرف خودشان ایستاده‌اند که خوب اشکالی ندارد؛ ما حاضر بودیم هزینه هم بدهیم یعنی ما عقیده نداریم که در یک مذاکره هیچ هزینه‌ای را نباید داد، هیچ عقب‌گردی نسبت به بخشی از موضوعات نباید کرد؛ نه، به قدر صحیح و منطقی و عقلایی حاضر به هزینه دادن هم بودیم؛ منتها ما دنبال توافق خوب بودیم.

وی با اشاره به دو هدف آمریکا از مذاکرات بیان داشت: ریشه کردن صنعت هسته‌ای کشور و پیروزی بر انقلاب اسلامی به عنوان الگوی کشورهای دیگر از جمله اهداف آمریکا از مذاکرات است.

عضو شورای اسلامی کشور با اشاره به لزوم تداوم صنعت هسته‌ای کشور گفت: ما از اول منطقی وارد شدیم و منطقی حرف زدیم و زیاده‌خواهی نکردیم؛ ما گفتیم طرف، یک تحریم ظالمانه‌ای را تحمیل کرده است و ما می‌خواهیم این تحریم برداشته شود و این یک بده و بستان است و حرفی نداریم که در این زمینه یک چیزی بدهیم و یک چیزی بستانیم تا تحریم‌ها برداشته بشود اما صنعت هسته‌ای متوقف نباید بشود و لطمه نباید بخورد این حرف اول است و از اول این حرف را زدیم و دنبال کردیم تا امروز.

وی در ادامه جلسه یکصد و شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به بخش دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: ایشان با  تاکید بر خواسته‌های منطقی ایران از اول مذاکرات تا امروز خاطر نشان کردند که ما از ابتدا گفته‌ایم می‌خواهیم تحریم‌های ظالمانه برداشته شود که البته در مقابل آن، حاضریم یک چیزهایی بدهیم به شرط اینکه صنعت هسته‌ای متوقف نشود و لطمه نخورد.

وی گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان به ترسیم صریح خطوط قرمز هسته‌ای پرداختند و ایشان به عنوان اولین خط قرمز گفتند ما برخلاف اصرار آمریکایی ‌ها محدودیت‌های بلند مدت 10 ، 12 ساله را  قبول نداریم و مقدار سال‌های مورد قبول محدودیت را به آنها گفته‌ایم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به شعارهای مردم در مراسم کم نظیر تشییع شهدا در تهران بیان داشت: «مرگ بر آمریکا»، «می‌جنگیم، می‌میریم، سازش نمی‌پذیریم»، «هیهات منه الذله»، «عزت قابل مذاکره نیست، حتی اگر دستهای ما بسته باشد»، «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا» ... همه این شعارها، تبلور بینش و منش و منطق شهدا در زمان و ادامه راهی است که شهدای بزرگوار و مظلوم این مرز و بوم طی کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان این هشدار که تحریم شخصیت امام و انحراف از راه امام ممنوع است اضافه کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با خانواده شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای استان تهران با تاکید مجدد و ضرورت شناخت دشمن تاکید کردند و عنوان داشتند که ملت باید با شناخت عمق دشمنی دشمن برای مواجهه و مقابله در میادین جنگ نرم، از جمله عرصه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آماده باشند.