پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دكتر غضنفر اصل رکن آبادی دیپلمات ایرانی، سفیر سابق ایران در لبنان كه اكنون رييس اداره خاورميانه وزارت خارجه است در يادداشتي براي «پارس» نوشت:

وارد شدن حزب الله لبنان در جنگ سوریه برخاسته از یک سری عواملی بود که این گروه را به این نتیجه رساند که بایستی وارد سوریه شود. البته گفتنی است که حزب الله لبنان به عنوان آخرین گروهی بود که وارد سوریه شد. گروه های مسلح بسیاری قبل از حزب الله وارد سوریه شده بودند. یعنی بعد از این که گروه های مسلح بسیار زیادی از کشورهای مختلف که بنابه آمار رسمی خود کشورها و خود سازمان ملل از هشتاد و سه کشور نیروی تکفیری وارد نیروهای تکفیری سوریه شدند، حزب الله به سوریه وارد شد. در این جا عوامل موثر در تصمیم گیری  حزب الله مبنی بر وارد شدن در جنگ سوریه ذکر می شود. 

در واقع اولین و مهم ترین عامل به این موضوع برمی گردد که بعد از این که مردم مظلوم در سوریه از همه ی طیف ها اعم از مسلمان و مسیحی و اعم از شیعه و سنی مخصوصاً بعد از جنایت بزرگی که گروه های تکفیری- تروریستی در شهر القصیر سوریه انجام دادند و ترکیب جمعیتی این شهر که  اعم از مسلمان و مسیحی و اعم از  شیعه و سنی بودند، شاهد جنایات هولناک گروه های تکفیری بودند؛ به طوری که افراد مسلح تکفیری حتی از برخی اماکن مانند کلیسای تاریخی القصیر به عنوان تونل، انبار و بیمارستان صحرایی برای مداوای مجروحانشان استفاده می کردند و همین طور گروه های مسلح پس از ورود به این شهر، کلیسا و مناطق اطراف آن را تخریب کردند. درها، مجسمه ها و صلیب های کلیسا که سیصد سال قدمت داشت، به سرقت رفته شد و این در حالی بود که این کلیسا سه قرن پیش توسط مسلمانان و مسیحیان منطقه ساخته شده و نمادی از وحدت ساکنان این شهر بود؛ اما جبهه النصره آن را تخریب کرد. و با انجام جنایات فجیع دیگری، فریاد مظلومیت آن ها و استمداد و کمک خواهی این مردم مظلوم بلند شد؛ لذا حزب الله برای یاری رسانی به آن ها وارد عمل شد.

هم چنین مشکلاتی که برای مردم مظلوم سوریه ایجاد شده بود و همین طور با توجه به این که روستاهای مرزی لبنان و سوریه که بخش عمده ای از آن ها را ساکنین لبنانی در خاک سوریه تشکیل می دادند، مورد هجوم شدید قرار گرفته بودند، حزب الله برای دفاع از آن ها به پا خاست.

از طرفی دیگر نیروهای تکفیری- تروریستی که نماد آن ها داعش است، همواره در اطلاعیه ها و بیانیه های خود می گفتند که «امروز سوریه و فردا در لبنان وارد خواهیم شد و با مخالفان خودمان  وارد جنگ خواهیم شد و آن چه که در سوریه انجام داده ایم، در لبنان هم انجام خواهیم داد»، توجه به همه این عوامل حزب الله را به این نتیجه رساند که وارد سوریه بشود و وارد این درگیری بشود. 

طبیعی است که با توجه به این که در آن زمان کوفی عنان نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرده بود که دو هزار گروه مسلح در سوریه در حال جنگ اند؛ حال اگر دو هزار گروه هم اغراق باشد، حتی اگر دویست گروه هم باشند، این تعداد خیلی زیادی است. و طبیعی است که در این مرحله حزب الله با توجه به مشکلاتی که در صحنه داخلی سوریه پیش آمده بود، با توجه به هدف اساسی و هدف اصلی که در واقع ضربه زدن به مقاومت ضد صهیونیستی بود که از ایران سرچشمه گرفته است و هدف خشکاندن این سیر مقاومت است و با توجه به این که سوریه به عنوان یکی از ارکان اصلی جبهه مقاومت ایفای نقش می کند و نماینده کامل و تمام قد از مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی وارد عمل شده است؛ لذا به خاطر همین امر مورد هدف قرار گرفته است. 

چنان که ذکر شد، ضربه به آن با توجه به طراحی اسرائیلی ها صورت می گیرد و پشت صحنه گروه های تکفیری-تروریستی، دستان پلید صهیونیستی و فریب-خوردگان منطقه ای قرار دارد که تحمل دیدن جبهه مقاومت را ندارند و آن را در خلاف منافع خود می بینند؛ در نتیجه برای از بین بردن این مقاومت حاضر به هزینه کردن های هنگفتی هستند. 

با این اوصاف حزب الله تصمیم گرفت که وارد صحنه سوریه شود و طراحی صهیونیستی منطقه ای را ناکام گذارد. وارد شدن حزب الله در حقیقت سبب تقویت محور مقاومت و نزدیک شدن به پیروزی علیه نقشه های اسرائیلی قلمداد می شود و این در حالی است که به نفع کل منطقه و ساکنین آن خواهد بود؛ چرا که مردم کل منطقه از گروه های تکفیری-تروریستی تنفر قابل ملاحظه ای دارند و از این که بعضی از کشورهای منطقه ای همگام با سیاست های صهیونیستی حرکت می کنند، ابراز نگرانی و انزجار می کنند.