به گزارش پارس به نقل از فارس، سایت فردا نوشت: هنرمندان هم به مانند دیگر مردم ضمن حمایت و آرزویم موفقیت برای تیم مذاکره کننده هسته ای از آنها می خواهند در برابر زیاده خواهی های آمریکا و طرف غربی کوتاه نیایند و با قاطعیت از حقوق ملت خود دفاع کنند. علی نصیریان، رضا رویگری، پرویز شیخ طادی، علی شاه حاتمی، پیام دهکردی و سعید راد هنرمندانی هستند که با خبرگزاری نسیم گفتگو کرده اند و نظر آنها را در این خصوص می خوانید.

ثمره این مذاکرات معطل ماندن کشور است

پرویز شیخ طادی که کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم "روزهای زندگی" در جشنواره فیلم فجر را در کارنامه هنری خود دارد گفت: مجموعه مذاکرات برای هدر دادن وقت دولت در طول ۴ سال است و هیچ هدف دیگری نیز ندارد.

وی ادامه داد: قطعا توافقی صورت نخواهد گرفت؛ چرا که توافق باعث می شود دولت به کارهای اساسی هم فکر بکند و به همین دلیل هیچگاه توافقی صورت نخواهد گرفت.

کارگردان "روزهای زندگی" اظهار داشت: مذاکرات با گروه ۱+۵ تنها دامی است که ۴ سال دولت مان را به خود مشغول کند و و همه چیز را به توافق گره بزند و نتیجه این مذاکرات نیز معطل ماندن کشور در سایر امور است.

شیخ طادی خاطر نشان کرد: طبیعتا معطل ماندن دولت در سایر امور بالاترین حصول نتیجه برای طرف مقابل خواهد بود و آنها نیز هدفی جز این ندارند.

طرف مقابل باید خودش را اثبات کند نه ما

سعید راد بازیگر سرشناس سینما گفت: این مسئله که ما به هیچ عنوان داوطلب جنگ و بمب اتم نیستیم دیگر ثابت شده است، ولی می بینیم که آنها در برابر این مسئله مقاومت می کنند؛ البته تیم مذاکره کننده مان را تحسین می کنم که با قدرت پیش می روند و تا الان آبروی ملی مان حفظ شده است.

بازیگر کشورمان با بیان اینکه امثال درخواست بازدید از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته ای مان بارها تکرار شده است، اظهار داشت: امروز تمام دنیا یک طرف و ایران در طرف دیگر قرار است و آنها همیشه زیاده خواهی می کنند و این مسئله تمامی ندارد.

راد با بیان اینکه باید از موضع قدرت عمل کنیم، تصریح کرد: اگر تا به امروز به خاطر حسن نیت نیز امتیازاتی را در مذاکرات هسته ای به آنها داده ایم، باید آنها را پس بگیریم و به آنها بگوییم که خودشان را اثبات کنند؛ چرا که ملت ایران ثبات کرده که هیچگاه کوتاه نمی آید و کنار نخواهد کشید.

وی افزود: نگاه کنید که امروز در دنیا چه خبر است و در کشور ما چه اتفاقی می افتد؟ امروز به جایی رسیده ایم که اگر امتیازی نیز به آنها داده ایم، باید از آنها پس بگیریم.

این بازیگر کشورمان خاطر نشان کرد: دولت ما دولت قدرتمندی است و دنیا در حال مشاهده این مسئله است.

اگر بنا به بازجویی است ما نیز باید از دانشمندان غربی بازجویی کنیم!

رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و زیاده‌ خواهی های طرف مقابل گفت: قطعا هیچ کشوری اجازه بازدید از مراکز نظامی خود را به دیگر کشورها نخواهد داد، ما نیز تن به این درخواست نمی دهیم.

وی ادامه داد: در مذاکرات هر کشوری تلاش می کند که امتیاز بیشتری را از طرف مقابل بگیرد و آمریکایی ها نیز همین کار را می کنند، البته این کشور خودش تحریم هایی ظالمانه را علیه ما وضع کرده و الان نیز می خواهد همان تحریم ها را با زورگویی و کسب امتیاز از ما لغو کند.

بازیگر سریال "مختارنامه" اظهار داشت: آرزویم این است که تیم مذاکره کننده ما در مذاکرات موفق باشد و به زودی این مسئله تمام شده و بتوانیم به توافق برسیم.

رویگری با اشاره به درخواست طرف غربی مبنی بر بازجویی از مقامات بلندپایه کشور و دانشمندان هسته ای خاطر نشان کرد: ما نیز از دانشمندان هسته ای آنها بازجویی می کنیم!.

برای مذاکره‌کنندگانمان دعا می‌کنم

پیام دهکردی بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: اطلاعات دقیقی از مسائل هسته ای ندارم و اطلاعاتم نیز محدود به روزنامه و رسانه ها است، ولی در بعد فرهنگی این مسئله دعا می کنم آن مسیری که به صلاح، عزت و سربلندی فرهنگ و مردم کشورمان است، طی شود و با تمام شایستگی و صلابت این رخداد اتفاق بیفتد که ما آرام آرام بتوانیم مسیر نرم تر و آرام تری را در حوزه فرهنگی رقم بزنیم.

وی ادامه داد: در مورد جزئیات مذاکرات صلاحیت اظهار نظر ندارم اما در مورد بازدید از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته ای و مقامات بلندپایه امنیتی کشور می توانم بگویم که امیدواریم که این توافقات با عزت و صلابت انجام شود.

بازیگر کشورمان اظهار داشت: در حوزه های دیگر مذاکرات هسته ای باید متخصصین و کارشناسان اظهارنظر کنند و مطمئنا این افراد هوشیار هستند و با هوشیاری هرچه تمام تر در این مسائل ایراد نظر می کنند.

تمام این ها بهانه جویی‌ از سر زورگویی است

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت درخصوص روند مذاکرات هسته ای و درخواست گروه ۱+۵ مبنی بر مصاحبه از دانشمندان هسته ای و بازدید از مراکز نظامی کشور به خبرنگار «نسیم» گفت: این ها همه به زورگویی های آنها ختم می شود که این زورگویی ها به آنها اجازه نمی دهد که منطق را بر حرف هایشان حاکم کنند و براساس منطق صحبت کنند. البته سیاستمداران ما نیز به درستی دارند کار می کنند که ان شالله این تلاش های آنها به نتیجه خوبی ختم شود.

این بازیگر سینما و تئاتر درخصوص بهانه جویی ها و زیاده خواهی های طرف مقابل افزود: هیچ ملت و دولتی حاضر نمی شود که مراکز سری خود را برای بازرسی در اختیار کسی قرار دهد. آنها ادعا دارند که ما بر اساس شک هایی که در گذشته نسبت به ما دارند این درخواست ها را دارند ولی خب این دلیل نمی شود که هر کاری که دلشان بخواهد انجام دهند و از هر کجایی که دلشان بخواهد بازدید به عمل رسانند.

نصیریان افزود: سیاستمداران ما در حال حاضر بیشترین تلاش خود را دارند انجام می دهند تا بتوانند این مشکل را به بهترین نحو حل کنند و به سرانجام برسانند و در نهایت به آرامش ملت ختم به خیر شود.

اگر یک قدم در برابر آمریکا عقب برویم آنها چند قدم جلو می‌آیند

علی شاه حاتمی کارگردان سینما و تلویزیون گفت: معتقدم در مذاکرات هسته ای کشوری از ما زیاده خواهی نمی کند و تصور نمی کنم دولت آمریکا یا دیگر کشورهای مذاکره کننده زیاده خواهی می کنند. دلیلش هم این است که وقتی وارد یک قصه و ماجرا می شویم باید به فکر عواقب آن نیز باشیم، در حقیقت یک سیاستمدار و دولتمرد خوب و کشوری که پشت آن تفکر وجود دارد زمانی که اقدام به انجام کاری می کند، طبیعتا عواقب آن کار را می تواند تجزیه و تحلیل کند.

وی ادامه داد: طبق آمارهای رسمی کشور مردم رغبت کمی به حضور در انتخابات دارند، ولی کاندیدها و مسئولان ذیربط برنامه ها و طرح ها و سناریو می نویسند که مردم در انتخابات مشارکت کنند و نتیجه اش هم می شود حضور ۲۲ میلیون نفری در انتخابات، حال چطور برای مسئله مهمی مانند مذاکرات هسته ای طراحی ای صورت نگرفته است؟

کارگردان "ترکش های صلح" اظهار داشت: زمانی که ما وارد موضوعی می شویم کسی به ما زور نمی گوید، بلکه خودمان به خودمان زور می گوییم، چرا که میزان اختلاس هایی که در کشور انجام شده کمتر از پولی است که دولت آمریکا از اول انقلاب اسلامی تاکنون بلوکه کرده است. پول هایی که تا به امروز اختلاس شده بسیار کمتر از میزان پول ما است که از سوی کشورهای دیگر بلوکه شده است.

حاتمی با بیان اینکه در وهله اول باید مراقبت های داخلی را انجام دهیم، تصریح کرد: عواقب مذاکرات هسته ای سنجیده نشده بود، نه در تندروی های دولت نهم و دهم و در دولت فعلی سنجیده عمل می شود. در زمان فعلی تلاش می شود که اتفاقی رخ دهد ولی همیشه اینگونه بوده که وقتی ما یک قدم عقب نشینی می کنیم طرف مقابل قدم های رو به جلو را بر می دارد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم به مسئله ورود پیدا کرده و می خواهد برخی مسائل را حل کند، افزود: در گذشته همه مسائل خراب شده است، به عبارت دیگر ادبیات سیاسی ما در دولت قبلی تغییر کرده و بدترین نوع ادبیات سیاسی را در طول تاریخ کشورمان داشته ایم و حالا نیز دولت فعلی می خواهد در مقابل ادبیات دولت قبل بیش از اندازه لبخند بزند و آرامش داشته باشد.

کارگردان "ترکش های صلح" گفت: زمانی که ما وارد مسئله هسته ای و هر مسئله سیاسی دیگر می شویم باید به عواقب آن فکر کنیم، چرا که آمریکا عوض نشده است، شوروی، چین و هند و همه کشورهایی که برای ما گوشه چشم هایشان را نازک می کردند، عوض نشده اند، بلکه ما تغییر کرده ایم و از حرف هایی که زده ایم عدول کرده ایم.

حاتمی افزود: وقتی از یک ادبیات در جهان استفاده می کنیم باید عواقب آن را بپذیریم. آمریکا ۶۰ سال پیش با بمب اتم به هیروشیما حمله می کند و الان هر سال در سالگرد قربانیان هیروشیما پرنده آزاد می کند و عذرخواهی می کند، ولی آن زمان آمریکا دقیقا می دانست که چه کاری انجام می دهد.

وی با بیان اینکه مردم ما از رفتارهای دولتمردان خسته شده اند، گفت: مردم از قول های دولتمردان خسته شده اند و اشکال ما این است که نسنجیده رفتار می کنیم و دولتمردان ما سواد سیاسی ندارند و باید این مسئله را بپذیرند و باید بروند از کشورهای عقب افتاده سیاستمداری را بیاموزند.

کارگردان "ترکش های صلح" خاطر نشان کرد: سیاستمداران ما هر آنچه که بر زبان شان می آید در مجامع بین المللی عنوان می کنند و ادبیات سیاسی ما در دنیا ضعیف است.