به گزارش پارس، محسن کوهکن عضو اسبق هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره احتمال حصول توافق هسته‌ای با توجه به زیاده‌خواهی طرف غربی به ویژه آمریکایی‌ها در مذاکرات گفت: از زمان شروع مذاکرات جمهوری اسلامی به صورت صادقانه این اقدام را انجام داده است.

وی افزود: هنگام شروع مذاکرات هسته‌ای در چندین سال گذشته پاسخ‌های بسیار خوبی به ادعای طرف غربی در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داده شده است.

کوهکن اظهار داشت: بسیاری از مدعیان مخالف برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دارنده سلاح هسته‌ای هستند، لذا آنها فاقد صلاحیت لازم برای فعالیت‌های هسته‌ای در دنیا می‌باشند.

این عضو اسبق هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری و مراجع تقلید با ساخت سلاح‌ هسته‌ای به صراحت مخالفت و اعلام کرده‌اند حرکت در این مسیر شرعاً حرام است؛ لذا طرف غربی به خوبی می‌فهمد که در نظام اسلامی وقتی یک مرجع و رهبر حرام بودن سلاح هسته‌ای را بیان می‌کند معنایش چیست.

وی تأکید کرد: حضور ایران در مذاکرات هسته‌ای به همه دنیا ثابت کرد که تهران به دنبال اعتمادسازی در دنیا است.

کوهکن با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها به صراحت اعلام کرده که به تیم مذاکره‌کننده کشورمان اعتماد دارد و اعضای تیم، فرزندان انقلاب متدین و شجاع هستند و از همه آنها حمایت کرده است، اظهار داشت: این پشتیبانی مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده باعث خواهد شد تا آنها با روحیه بالا در مذاکرات به دنبال دفاع از منافع ملی کشورمان باشند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عهدشکنی طرف غربی به ویژه آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای را به دلیل سبقه آنها مبنی بر عدم پایبندی به تعهدات و زیاده‌طلبی دانست و گفت: مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که آمریکایی‌ها غیر قابل اعتماد هستند چراکه آنها قدم به قدم زیاده‌طلبی می‌کنند.

کوهکن عقب‌گرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای در برخی امور را دستور مقام معظم رهبری و سیاست نظام برای کسب منافع درازمدت دانست و گفت: این موضوع در سیاست کلان حاکمیت ایران گرفته شده و هیچ ترس و واهمه‌ای ما را وادار به حضور در مذاکرات نکرده است.

این عضو اسبق هیأت رئیسه مجلس درباره اظهارات غربی‌ها مبنی بر حضور ایران در مذاکرات به دلیل شدت تحریم‌ها افزود: اگر کسانی در داخل کشور همه امورات و زندگی مردم را به تحریم‌ها مرتبط کنند این موضوع چراغ سبز به غرب برای توجیه اقداماتش علیه ایران خواهد بود.

وی با اشاره به موضع‌گیری‌های فرانسه در حین مذاکرات چندین ماه گذشته اظهار داشت: بیشترین تاثیر منفی در مذاکرات پس از آمریکایی‌ها و لابی‌های صهیونیستی توسط فرانسویان اجرا شده است که البته آنها هم در راستای دستورات خلف خود به دنبال دسترسی به مراکز نظامی ایران هستند در حالی که این موضوع بارها از سوی مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز اعلام شده است. 

کوهکن افزود: غربی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر آنها به دنبال شکست مذاکرات باشند باید بر روی خطوط قرمز ایران متمرکز شوند؛ در حالیکه هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به هیچ وجه اجازه عدول از خطوط قرمز را ندارد، ضمن اینکه ایران هم دیگر حاضر نیست امتیازی را به طرف مقابل دهد و عقب‌نشینی‌های گذشته دیگر تکرار نخواهد شد.

وی دلیل پیش‌بینی طرف‌های غربی برای تمدید مذاکرات را ایستادگی جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده کشورمان دانست و گفت: طرف مقابل به دنبال ایجاد فرصتی برای بهره‌برداری از زمان ایجاد شده در روز موعود است.

عضو اسبق هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید با دیپلماسی فعال مذاکرات و رایزنی‌ها و تعهداتی که در گذشته کشورهای غربی در قبال ایران داشته‌اند را برملا کند.

کوهکن گفت: پایبندی و ایستادگی مردم ایران در قبال مقام معظم رهبری و دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌تواند منجر به میثاق مذهبی و ملی در داخل کشورمان شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه عدم توافق هسته‌ای منجر به شکست و انزوای آمریکایی‌ها خواهد شد، گفت: غرب به خوبی می‌داند که اگر بخواهد به چارچوب‌ها و خطوط قرمز ایران تعدی کند تهران ادامه مذاکرات را نپذیرفته و مجموعه مذاکرات دیپلماتیک و تعهدات طرف غربی در قبال ایران را که در سال‌های گذشته انجام شده است را منتشر خواهد کرد.

کوهکن با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ وابستگی به هیچ کشور و دولتی ندارد، افزود: تهران اگر لازم بداند مجموعه قول‌ها و وعده‌ها و تعهدات طرف غربی را در حین و قبل از مذاکرات هسته‌ای افشا خواهد کرد.

وی درباره تمدید مذاکرات نیز افزود: وقتی ظریف اعلام می‌کند که برای ایران مبنا توافق خوب است معنایش آن است که تعیین ضرب‌الأجل از سوی غرب برای توافق با ایران اهمیتی ندارد زیرا تهران به دنبال منافع خود و توافق خوب است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در مذاکرات برد- برد دو طرف در قبال به دست آوردن برخی موارد هزینه‌هایی باید دهند خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در هنگام توافق با ایران به مسائل منطقه خاورمیانه و شرایطشان در عراق، افغانستان و ... باید داشته باشند لذا باید گفت که ایالات متحده بیش از ایران به توافق نیازمند است.

وی با تاکید براینکه تمدید مذاکرات هسته‌ای برد شکلی برای جمهوری اسلامی ایران است نه برد محتوایی اظهار داشت: تمدید مذاکرات نشان‌دهنده شکست غربی‌ها در اعمال فشار علیه ایران و فرار از مسئولیت شکست آن است.