به گزارش پارس به نقل از ایرنا، یک قاچاقچی ایرانی به نام 'م.ح' که حدود سه کیلوگرم مواد مخدر از ترکیه به مالزی حمل کرده بود در فرودگاه بین المللی کوالالامپور دستگیر، اما به صورت مشکوکی جان داد.


'عباس رنجبر' کنسول جمهوری اسلامی ایران در مالزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، مرگ این قاچاقچی ایرانی در فرودگاه کوالالامپور را تایید کرد.

براساس گزارش پلیس مالزی، این فرد حدود 30 ساله پس از ورود به فرودگاه با ساکی حامل حدود سه کیلوگرم مواد مخدر بازداشت و به ایستگاه پلیس فرودگاه منتقل می شود.

پلیس مالزی مدعی است که وی در بدن خود نیز مقداری مواد مخدر جاسازی کرده بود و با ترکیدن بسته مواد مخدر در بدن قاچاقچی، وی فوت کرده است.

کنسول ایران اعلام کرد که از پلیس مالزی درخواست شده است گزارشی در این زمینه ارائه کند.

برخی از منابع ایرانی مرگ این فرد در ایستگاه پلیس براثر مواد مخدر جاسازی شده در بدن با توجه به وجود ساکی با حدود سه کیلوگرم مواد مخدر را مشکوک دانسته اند. هر فرد در مقرهای پلیس باید تحت حمایت قرار گیرد.

از سوی دیگر 'م.م.ب' یک ایرانی که به دلیل اعتیاد به مواد مخدر در زندان مالزی بسر می برد، جان خود را از دست داد.

رنجبر، کنسول ایران در مالزی مرگ این ایرانی را نیز که همسر مالایی و چند فرزند دارد در زندان این کشور جنوب شرق آسیا تایید کرد.

پلیس مالزی مدعی است این فرد براثر مواد مخدر در زندان جان خود را از دست داده است، اما همسر مالایی این ایرانی با استناد به تصاویری از جنازه وی تاکید دارد این فرد در زندان های مخوف مالزی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

عکس ها نشان می دهد سر و صورت این زندانی خونی است.

خانواده مالایی این ایرانی و کنسولگری ایران در حال پیگیری این پرونده هستند. خانواده 'م.م.ب' تاکید دارد وی تنها معتاد بوده و در زندان مورد ضرب و شتم و آزار قرار گرفته و جان خود را از دست داده است.

'وان جنیدی تونکو جعفر' معاون وزیر کشور مالزی هفته گذشته شرایط مخوف زندان های این کشور که تعدادی از ایرانیان از زندان های مالزی گزارش کرده بودند را به نحوی تایید کرد و گفت که 259 نفر در زندان های مالزی از سال 2000 تاکنون جان خود را از دست داده اند.

مالزی به کشور برخوردهای سخت با جرائم اجتماعی گردشگران، قاچاق مواد مخدر و زندان هایی با بدترین شرایط شهرت دارد و برخی زندانیان مالایی نیز این وضعیت را به رسانه ها کشانده اند.

زندان های مالزی نمونه ای آشکار از نقض حقوق انسانی زندانیانی است که پیش از این نیز معدود گزارش های بسیار تکان دهنده ای از این دخمه های مرگ به طور موقت توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده بود.

ازدحام بیش از حد زندانیان در مکان های کوچک، تهویه ضعیف، وضعیت نامناسب تغذیه، بیماری های پوستی و اختلالات روانی و ضرب و شتم هر روز زندانیان به ویژه زندانیان خارجی را در مالزی آزار می دهد که این شرایط در ابتلا این افراد به بیماری های گوناگون از جمله بیماری های قارچی و پوستی موثر هستند.

کنسول جمهوری اسلامی ایران در مالزی همچنین از تبرئه و آزادی دو ایرانی که پنج سال از زندگی خود را به اتهام حمل مواد مخدر در پشت میله های زندان های مالزی گذرانده اند، خبر داد.

وی گفت این اتباع ایران پس از گرفتار شدن در دام باندهای قاچاق مواد مخدر پنج سال را در زندان های مالزی سپری کردند، اما با حکم دادگاه از اتهامات وارده تبرئه و آزاد شدند.

رنجبر اعلام کرد آزادی این دو نفر با تلاش و پیگیریهای بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور صورت گرفت و این دو نفر به زودی به ایران بازمی گردند.

'ج.خ' به همراه 'ف.خ' دختر برادرش با بیش از دو کیلوگرم مواد مخدر در فرودگاه کوالالامپور بازداشت شده بودند، اما دادگاه پس از پنج سال حکم به تبرئه آن ها داد.

بیشتر اتباع ایران زندانی در مالزی در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده و دستگیر می شوند. برخی از ایرانیان با پیشنهاد سفر رایگان به مالزی و حمل وسایل تجاری، فریب باندهای قاچاق مواد مخدر را خورده و بدون درنظر گرفتن این که وسایلی که حمل می کنند امکان دارد حامل مواد مخدر باشد، در فرودگاه های مالزی گرفتار می شوند.

کنسول ایران در کوالالامپور به مسافران هشدار داد نسبت به پیشنهادات اغفال کننده برای سفر به خارج هوشیار باشند تا در دام قاچاقچیان که اثری از خود بجا نمی گذارند، نیفتند.

گزارش ها نشان می دهد ورود افراد خلافکار به طور مستقیم از ایران به مالزی به شدت کاهش یافته و تعداد زندانیان ایرانی در این کشور جنوب شرق آسیا نیز روند نزولی دارد.

رنجبر گفت که هم اکنون حدود 227 ایرانی شامل 30 زن و 197 مرد در زندان های مخوف مالزی بسر می برند.

براساس برخی اطلاعات حدود 70 مرد و هفت زن از این زندانیان به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شده اند، اما تاکنون احکام آن ها اجرایی نشده است.

براساس قوانین مالزی، افرادی که بیش از پنج گرم مواد مخدر حمل کرده باشند، به اعدام محکوم می شوند.

کنسول ایران گفت که این کنسولگری به زودی هشداری نیز در تارنمای خود منتشر و این هشدارها را در پروازهای مالزی ارائه می کند تا مسافران نسبت به قوانین سختگیرانه این کشور جنوب شرق آسیا و دام هایی که باندهای مواد مخدر برای مردم کشورمان گسترده اند، آگاه باشند.

این هشدارها شامل قوانین و نوع برخورد پلیس مالزی با مسافران در باشگاه های شبانه و قمار نیز می شود.

چندی پیش در عملیات ماموران پلیس در مالزی دو ایرانی به اتهام انجام قمار غیرقانونی بازداشت شدند .