به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان که هم‌اکنون در روسیه به سر می‌برد با خبرگزاری اسپاتنیک گفت‌وگو کرده است که متن آن را در زیر مطالعه می‌کنید:

کرزی در ابتدای این گفت‌وگو اظهار داشت: وقتی که من رئیس جمهور افغانستان بودم, توافقنامه امنیتی با واشنگتن را امضا نکردم زیرا می‌خواستم قبل از اتخاذ تصمیم (حفظ حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان) برنامه دقیق رشد صلح افغانستان را به دست بیاورد تا شرایط آغاز روند صلح در کشور فراهم گردد.

وی در ادامه افزود: اکنون اگر آمریکا بخواهد پس از سال 2016، حتی 2017 در افغانستان باقی بماند, باید به ما اطمینان دهد که دو شرط اصلی را عملی می‌نمایند: آن‌ها در تأمین وحدت مردم افغانستان کمک می‌کنند و در قدم دوم آن‌ها به هیچ شکل سعی نمی‌ورزند حق حاکمیت ما را به‌نفع پاکستان پایمال کنند. هرگاه این دو شرط رعایت گردد, در آن صورت هیچ نوع مشکل برای حضور نیروهای آمریکا در افغانستان وجود ندارد. اگر رعایت نگردد، در آن صورت حضور آن‌ها به افغانستان کمک نمی‌کند. تا کنون این شرایط عملی نگردیده است که باید عملی شود.

رئیس‌جمهور افغانستان در ادامه با اشاره به ادامه کمک‌های مالی آمریکا به ارتش افغانستان پس از 2016 خاطرنشان کرد: این موضوع باید درک شود که این کمک‌ها اصولاً چه اهدافی را با خود دارد. آیا برای آن است که ارتش افغانستان ژاندارم مردم خود باشد؟ و یا به ارتشی قوی تبدیل شود، تا بتواند از مرزها و تمامیت ارضی کشور دفاع نماید؟ می‌خواهیم ارتش قبلی و قوی خود را داشته باشیم. می‌خواهیم که آمریکا به ما در تأمین قوای مسلح کمک کند, تا ارتش ما به ارتش قوی و با توان نظامی تبدیل شود مثل شوروی سابق که در این عرصه به ما کمک نموده بود.

وی در مورد اینکه آیا افغانستان نیز به سرنوشت امروز عراق دچار می‌شود، گفت: من فکر نمی‌کنم که آمریکا از افغانستان خارج شود، اگر چنین اتفاقی بیفتد و آمریکا تصمیم به ترک افغانستان بگیرد در آن صورت برای ابرقدرت‌های منطقه چون روسیه، چین و هند و سایر همسایگان افغانستان فرصت آن میسر می‌شود تا نقش سازنده را در افغانستان بازی نمایند.

کرزی اظهار داشت: گروه دولت اسلامی موسوم به داعش نیرویی است که در افغانستان ریشه ندارد. بلی، طالبان افغانی است. ما آن‌ها را می‌شناسیم و وضع داخلی کشور آن را به وجود آورد. اما داعش حاصل فکر افغانی نیست بلکه  عواقب رشد وضع عراق و سوریه می‌باشد. هرگاه در افغانستان نفوذ کنند، به این مفهوم است که کسی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند و در دست خارجی قرار دارند. به این مفهوم که سناریوی توطئه جدید برای منطقه و افغانستان طرح‌ریزی شده است.

وی در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان گفت: از مذاکرات با آن عده از طالبان که افغان هستند و تحت کنترل خارجی‌ها به‌ویژه سرویس‌های اطلاعاتی نیستند حمایت می‌کنیم اما با داعش مخالف هستیم. راه دیگری جز مذاکره با طالبان نداریم. آن‌ها افغان هستند و راه دیگری برای دستیابی به صلح در افغانستان وجود ندارد.