به گزارش پارس به نقل از فارس، سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در ابتدای جلسه‌ای که به منظور بررسی مولفه‌های اصلی برنامه جامع اقدام مشترک ایران و 1+5 برگزار شد گفت که بحث ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران، تنها مسئله‌ای مربوط به غرور ملی ایرانیان نیست بلکه یک مولفه لازم برای راستی‌آزمایی ادعاهای هسته‌ای ایران است.

کورکر همچنین گفت که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز دسترسی کافی برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را ندارند.

«دیوید آلبرایت» رئیس موسسه علم و امنیت بین الملل اولین مدعو این جلسه بود که سخن می‌گفت؛ وی به لزوم نقش فعال کنگره در نظارت بر آینده توافق هسته‌ای پرداخت و گفت که برای مثال آمریکا نمی‌داند که ایرانیان ظرف چه مدت می‌توانند سانتریفیوژهای از دور خارج شده فردو را مجدداً به چرخه بازگردانند و اینگونه مسائل دقت بیشتر کنگره را می‌طلبد.

وی به نقش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اشاره کرد و گفت که برای راستی‌آزمایی ادعاهای هسته‌ای ایران، باید «به سایت‌های مشکوک در هر جای ایران» دسترسی وجود داشته باشد.

وی به سخنان چند روز پیش «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در خصوص عدم نیاز به بررسی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران برای رسیدن به توافق هم گریزی زد و ضمن انتقاد از این سخنان گفت که چنین سخنانی، اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای در دنیا را تضعیف می‌کند.

آلبرایت گفت که ایرن نیاز عملی به غنی‌سازی ندارد. وی افزود: «اگر ایران امروز می‌تواند غنی‌سازی را تعطیل کند، پس 15 سال بعد هم نیاز به آن نخواهد داشت و بر همین اساس نباید به ایران اجازه داد که اصلاً برنامه هسته‌ای داشته باشد.»

دیوید آلبرایت به شک و شبهات موجود در خصوص عملیاتی بودن توافق فعلی هم پرداخت و مدعی شد که ایران می‌تواند پس از اتمام موعد 15 ساله توافق، ظرف چند هفته کار بازرسان آژانس را با اختلال جدی مواجه کند و ساخت بمب را از سر بگیرد.

«ری تکیه» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که متولد تهران است، سخنران بعدی بود؛ تکیه گفت که آنچه دولت اوباما پیش از سال 2014 از مذاکرات هسته‌ای می‌خواست با آنچه در لوزان مورد توافق قرار گرفت بسیار متفاوت است.

تکیه به باقی ماندن سایت فردو و مشکل‌دار بودن بازگشت سریع تحریم‌های شورای امنیت به عنوان دو شاهد بر این مدعا اشاره کرد.

وی مدعی شد که موشک‌های بالستیک ایران باید بخشی از توافق هسته‌ای باشد که این خواسته آمریکایی در لوزان زیر پاگذاشته شد.

تکیه هم مانند آلبرایت گفت که ایران به بیش از چند صد سانتریفیوژ نیاز ندارد. وی همچنین گفت که بررسی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، برای حیات توافق احتمالی ضروری است.

«جیم‌ والش» کارشناس امنیت بین‌الملل در موسسه مطالعات امنیت بین‌الملل ماساچوست، نفر بعید بود که در برابر اعضای کنگره سخن گفت.

والش که موافق توافق لوزان بود گفت که مفاد این توافق، پارامترهای لازم برای راستی‌آزمایی در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند.

والش گفت: «ایران تحت‌نظرترین کشور دنیا است؛ مخالفان حکومت ایران کوچک‌ترین عدول از توافق هسته‌ای را گزارش می‌دهند.»

وی افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که برای بازرسی کامل از برنامه هسته‌ای ایران، به بودجه‌ای 3 برابر بودجه فعلی نیاز دارد؛ چه کسی این دلارها را پرداخت خواهد کرد.»