به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما آژانس های امداد رسان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کردند تنها کمتر از یک چهارم از بودجه چهار میلیارد و 500 میلیونی مورد تقاضا برای رفع بحران پناهجویان سوریه در سال 2015 محقق شده است.
این آژانس ها در هشدار خود اعلام کردند این کمبود بودجه باعث می شود جان میلیون ها تن از پناهجویان آسیب پذیر سوریه در معرض خطر قرار بگیرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بیروت، بر اساس گزارش های منتشر شده، این کمبود بودجه بدین معنا است که یک میلیون و 600 هزار نفر از آوارگان سوری، دسترسی خود را به کمک های غذایی آژانس های امداد رسان از دست داده اند و 750 هزار کودک سوری نیز دیگر قادر به حضور در کلاس های درس نیستند.
«آنتونیو گوترس Antonio Guterres » کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد در بیانیه ای در این باره اعلام کرد: «ما در خصوص بودجه، با کمبود شدید و خطرناکی روبرو هستیم؛ به گونه ای که این احتمال وجود دارد که نتوانیم نیازهای اساسی برای زنده ماندن میلیون ها نفر را طی شش ماه آینده پاسخ دهیم.»
اجرای طرح کمک به آوارگان سوریه به حدود پنج میلیارد و 500 میلیون دلار بودجه نیاز دارد که چهار و نیم میلیارد دلار آن مربوط به آژانس های امداد رسان سازمان ملل متحد و سازمان های غیر دولتی است. یک میلیارد دلار دیگر نیز قرار است در اختیار کشورهای منطقه قرار بگیرد که پناهجویان سوری را می پذیرند.
از مجموع مبلغی که قرار است در اختیار سازمان های مردم نهاد قرار بگیرد، تنها یک میلیارد و 60 میلیون دلار آن تا پایان ماه مه دریافت شده است. این بدان معنا است که مبلغ سه میلیارد و 470 میلیون دلار از این بودجه هنوز محقق نشده است.
در بیانیه کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد به این موضوع اشاره نشده است که کدام یک از اهداکنندگان مالی تا کنون به وعده های کمک خود عمل نکرده اند.
در ادامه این بیانیه آمده است: «در صورتی که بودجه بیشتری برای کمک به آوارگان سوری به دست نرسد، کمک نقدی به حداکثر 130 خانوار آسیب پذیر متوقف خواهد شد و آنها دیگر قادر نخواهند بود نیازهای اساسی خود را تامین کنند.»
همچنین بر اساس این هشدار، نزدیک به یک میلیون و 700 هزار نفر از مردم سوریه ممکن است مجبور شوند زمستان آینده را بدون سوخت، سرپناه، پتو و لباس گرم سپری کنند. این در حالی است که زمستان سرد سال گذشته در منطقه باعث شد شماری از آوارگان سوری از جمله چندین کودک بر اثر شدت سرما جان دهند.
بر اساس پیش بینی های انجام شده توسط کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، شمار آوارگان سوری در منطقه تا پایان سال 2015 به رقم چهار میلیون و 270 هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.
کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، نمایندگی بیش از 200 گروه امداد رسان را در کمک به آوارگان سوریه به عهده دارد.