به گزارش پارس به نقل از تسنیم، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان و در جریان استیضاح وزیر آموزش و پرورش به عنوان موافق استیضاح فانی اظهار داشت: آموزش و پرورش روستائیان را رها کرده است. مگر بچه‌های روستایی و فرزندان کارگران و کشاورزان خدایی ندارند؟
 
وی با بیان اینکه آمار بیسوادی در کشور به خصوص در روستاها بالاست،‌ گفت: سیاست غلط جمع‌آوری مدارس روستایی برای چیست؟ این موضوع باعث می‌شود خانواده‌های روستایی برای تحصیل فرزندانشان روستاها را ترک کنند و در حاشیه شهرها سکنی گزینند و همین امر به افزایش حاشیه نشینی منجر می‌شود. برخی هم به خاطر نبود کار در شهر، در روستا می‌مانند و فرزندانشان ترک تحصیل می‌کنند.
 
این نماینده مجلس با اشاره به تصریح قانون اساسی در تحصیل رایگان تاکید کرد: ما قسم خورده‌ایم به قانون اساسی وفادار باشیم، اما متأسفانه هر روز هزینه تراشی بیشتر می‌شود و مردم و کارگران با مشکلات جدی مواجه می‌شوند همچنین قانون مصوب مجلس برای فرهنگیان اجرایی نشده و دولت نتوانسته اولویت کمک به آموزش و پرورش را در هیئت دولت جا بیندازد.
 
قاضی‌پور با بیان اینکه بررسی صلاحیت مجدد متولی آموزش و پرورش نیازمند داوری منصفانه است، تصریح کرد: آینده تعلیم و تربیت 12 میلیون دانش آموز و سرنوشت یک میلیون معلم و کادر اداری و سیاست‌گذاری نظام تعلیم و تربیت بدون شک به تصمیمی که مجلس می‌گیرد، بستگی دارد.
 
وی با بیان اینکه باید مدیری با کفایت، مدبر، توانمند و هوشمند در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، گفت: بررسی میانگین فعالیت‌های آقای فانی ما را متقاعد نمی‌کند که ایشان بتواند طرح سند ملی آموزش و پرورش را مدیریت کند. زیرا مشکلش عدم اعتقاد به تجاربی است که در این سند آمده است.
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود:‌ آقای فانی تعدادی را مسئول کرده که آنها خود آقای فانی را قبول ندارند و پشت سرش حرف می‌زنند.
 
قاضی پور با بیان اینکه دانش‌آموزان در روستاها روی حلبی و نیمکت‌های شکسته می‌نشینند، گفت: در شهر بهترین مدارس به افراد خاص واگذار شده است.
 
" متاسفانه مدارسی که مردم ساختند و تحویل آموزش و پرورش در روستاها داده‌اند، تعداد زیادی را فروختند و متاسفانه مشاهده می‌شود تعداد مدارس روستایی به جای اینکه به دانشگاه تبدیل شود، به مکانی برای ترک اعتیاد تبدیل شده است. این ننگ نیست؟ چه کسی اجازه می‌دهد این اتفاق رخ دهد؟ اهداکننده زمین اعلام کرده است که برای آموزش و پرورش و بچه‌های روستای خود زمین اهدا کرده است نه برای ترک اعتیاد جوانان متخلف شهری و معتاد. این فرهنگ روستا را تخریب می‌کند".
 
وی تصریح کرد: هنرستان‌های روستایی و خوابگاه‌های دانش‌آموزان شبانه‌روزی جدا از اینکه امکانات لازم را برای این افراد اختصاص داده نشده و با اینکه اعتبار دو برابر شده است، امکانات آن به‌روز نشده و بحث تغذیه بسیار تاسفبار است.
 
نماینده مردم ارومیه خطاب به وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جمع‌آوری مدارس شبانه‌روزی روستایی آیا مورد تایید شما است؟ چه کسی دستور جمع‌آوری مدارس را داده است؟ آیا این مشکل مدیریتی نیست؟ آقای وزیر؛ به لطف حضرتعالی در جنوب کرمان مدارس کپری در دمای 50 درجه بالای صفر برپاست! آیا دانش‌آموزان روستایی تحمل این گرما را دارند؟
 
قاضی‌پور در پایان اضافه کرد: در جای‌جای کشور بدون ضوابط نیرو استخدام شده است و افراد باسابقه کنار گذاشته شده‌اند. آموزش و پرورش روستاییان را رها کرده و برای 6 کلاس یک معلم قرار داده است. در برخی از روستاها مدارس با تاخیر آغاز به‌کار کرده‌اند. مشکل تنها وزیر نیست، بلکه کل کابینه سبب شده تا آمار بی‌سوادی در کشور بالا رود، به‌خصوص در روستاها، سیاست‌های غلط نهادینه شده است.