به گزارش پارس به نقل از مهر، معاون کنسولی وزیر امور خارجه، تضمین امنیت عمره‌گذاران و ایجاد فضای منطقی و معقول در ورود و خروج زائران ایرانی به عربستان را مهم‌ترین شرایط جمهوری اسلامی برای برقراری مجدد سفرهای عمره اعلام کرد.

حسن قشقاوی در گفتگو با شبکه العالم، با تاکید بر اینکه تضمین امنیت عمره‌گذاران برای ایران مهم است، گفت: اگر این امنیت، تضمین و فضای منطقی و معقولی حاکم شود و مردم هم شاهد مجازات متهمان باشند، طبیعی است که ما هم برای ازسرگیری عمره تمایل داریم.

وی افزود: این مساله در گفتگوهای اخیر معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان با وزیر خارجه عربستان مطرح شده و  وزیر خارجه سعودی هم از سرگیری عمره ایرانی ها را مورد تاکید قرار داده است.

درخواست اعدام برای متهمان

معاون کنسولی وزیر امور خارجه همچنین درباره روند پرونده تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده گفت: در جلسه اول محاکمه، سرکنسول ایران حضور داشت و نماینده دادستان جده کیفرخواست را قرائت کرد که در آن، به اتهام نقض قوانین در هنگام انجام وظیفه و اقدام عمل شنیع جنایی، درخواست مجازات اعدام برای متهمان شده است.

قشقاوی ادامه داد: متهمان و وکلا درخواست بررسی مجدد دادند و در جلسه دوم دادگاه که باز هم سرکنسول ایران حضور داشت، دادگاه دفاعیات متهمان و وکلای آنها را استماع و ختم جلسه را اعلام کرد.

خبری درباره «۴ سال حبس برای مأموران خاطی سعودی» به ما ابلاغ نشده است

وی تصریح کرد: برخی مطبوعات سعودی به نقل از یک مقام امنیتی سعودی اعلام کردند که مجازات درنظر گرفته شده (هزار ضربه شلاق با نظر پزشک و ۴ سال حبس) است؛ پس از پیگیری، سرکنسول ایران گفت که رسما چیزی به آنها اعلام نشده است.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه یادآور شد: در همان دادگاه اعلام شد که اگر قرار باشد حکمی صادر شود، حکم بدوی خواهد بود و بعد این حکم به دادگاه استیناف می رود. ما هم درخواست داشتیم که در دادگاه استیناف هم سرکنسول و هم وکیل ما حضور داشته باشد.

قشقاوی گفت: هنوز گزارشی از سرکنسول ایران در خصوص حکم، دریافت نشده است؛ ما به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم و منتظریم، اگر حکمی هم صادر شده است، رسما از سوی سعودی‌ها به ما اعلام شود.

کیفرخواست دادستان جده واقع‌بینانه است/ مجازات غیر از اعدام باشد، اعتراض می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر چنین حکمی صادر شده باشد، عادلانه است و اگر این حکم رضایت ایران را جلب نکند، تهران درخواست تجدیدنظر خواهد کرد یا نه؟ گفت: به نظر ما کیفرخواستی که دادستان ارائه کرده، واقع‌بینانه بوده و هر چیزی کمتر از آن نسبت به عمق جنایت، غیرعادلانه است.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه اضافه کرد: طبق مقررات و حقایق این پرونده، در صورتی که حکمی جز این صادر شود، به نمایندگی از خانوده قربانیان این جنایت، درخواست تجدیدنظر خواهیم کرد.

 منتظریم وعده‌های سعودی‌ها را در عمل مشاهده کنیم

قشقاوی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تمام این رویدادها از جانب دولت عربستان یا نوعی هماهنگی بین آنها وجود داشته، باشد؟ اظهار داشت: دلیلی برای سیستماتیک بودن این موضوع وجود ندارد؛ چنین ادعایی نداریم و مقام های عربستان در دیدارهای مختلف با سفیر و سرکنسول ایران بر ضرورت برخورد با این اقدام جنایتکارانه متهمان تعرض به دو نوجوان ایرانی تاکید کرده اند.

وی گفت: چندی پیش در حاشیه نشست اجلاس سازمان اتحاد کنفرانس اسلامی، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در ملاقات با امیرعبداللهیان (معاون عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه) بر مصمم بودن عربستان برای مجازات متهمان این پرونده تاکید کرد.

معاون کنسولی وزیر امور خارج تصریح کرد: بنابر اظهارت مقام های عالی‌رتبه عربستان، دلیلی برای قضاوتی جز این نیست؛ لذا ما منتظریم وعده‌های رسمی مقام های سعودی را در عمل مشاهده کنیم.