به گزارش پارس به نقل از نماینده ، "اصولگرایان و اصلاح طلبان" به عنوان دو ضلع فعال و تاثیرگذار در انتخابات مجلس دهم از حوزه آذربایجان شرقی(تبریز) ورود پیدا می کنند به همین جهت برخی از کاندیداهای احتمالی و نزدیک به این دو جریان سیاسی نشست و برخواست ها و رایزنی های انتخاباتی خود را آغاز کرده اند. براساس شنیده ها، حامیان دولت نیز تاکنون فعل جدیدی از خود در عرصه انتخابات صرف نکرده اند و به احتمال زیاد در زمین اصلاح طلبان بازی خواهند کرد چراکه "قائم مقام ستاد هاشمی رفسنجانی در سال ۹۲" و "نماینده اسبق و اصلاح طلب شهرستان سراب" دوچهره همسو با دولت و اصلاح طلبان شناخته می شوند که در صورت کاندیداتوری نام آنها در فهرست اصلاح طلبان قرار می گیرد.

اصولگرایان هم تاکنون نشست های چندجانبه وحدت و همگرایی را در استان برگزار کرده اند، حتی حجت الاسلام سید رضا تقوی"رئیس شورای همگرایی اصولگرایان" سال گذشته جهت شرکت در گعده اصولگرایان به تبریز رفت و بروحدت نیروهای انقلاب تاکید کرد و گفت: دلیل عدم موفقیت ما اصولگرایان جز خود شیفتگی و نفسانیات و منیت ها چیز دیگری نمیتواند باشد لذا باید در مسائل حساس از خودگذشتگی و ایثار و همگرایی، رکن اصلی ما قرار گیرد. کسی که از خود گذشتگی ندارد اصولگرا نیست.

در همایش همگرایی اصولگرایان تبریز، شخصیت هایی همچون فرهنگی، سعیدی، افخمی، دهقان به عنوان نمایندگان مجلس، میرتاج الدینی معاون سابق رئیس جمهور، جمعی از اعضای شورای شهر و جمعی از مدیران دولت سابق شرکت کرده بودند.

** وضعیت تبریز در خانه ملت

۱۹ کرسی سبز بهارستان در اختیار نمایندگان آذربایجان شرقی قرار دارد و در دوره نهم قانونگذاری مردم این استان تعدادی از اصولگرایان و تعدادی از اصلاح طلبان را راهی خانه ملت کردند با این حال وزن اصولگرایان سنگین تر از اصلاح طلبان است.

عباس فلاحی باباجان، غلامرضا نوری، محمد باقری، مسعود پزشکیان، رضا رحمانی، محمد اسماعیل سعیدی، محمد حسین فرهنگی، میرهادی قره سید رومیانی، علیرضا منادی، مهناز بهمنی، علی علی لو، ارسلان فتحی پور، مهدی دواتگری، محمد حسن نژاد، شهروز افخمی، سید بهلول حسینی، محمد علی مددی، الله وردی دهقانی و غلام حسین شیری علی آبادی در انتخابات مجلس نهم با اکثریت آرا به عنوان نمایندگان مردم وارد مجلس شدند.

از بین ۱۹ نماینده آذربایجان شرقی، محمد اسماعیل سعیدی، محمد حسین فرهنگی، میرهادی قره سیدرومیانی، مهناز بهمنی، علی علی لو و شهروز افخمی با فراکسیون اصولگرایان مجلس همکاری می کنند.

** کاندیداهای احتمالی اصولگرایان در آذربایجان شرقی

علاوه بر نمانیدگان کنونی، چهره های اصولگرای دیگر هم قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم دارند. از چهره نزدیک به رئیس جمهور سابق تا استاندار پیشین و فعال فرهنگی تصمیم دارند بخت خود را برای ورود به خانه ملت آزمایش کنند.

حجت الاسلام میرتاج الدینی"معاون رئیس جمهور سابق و نماینده سابق مجلس"، عشرت شایق"نماینده سابق تبریز و عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران"، علیرضا بیگی "استاندار آذربایجان شرقی"، محمد حسین فرهنگی" نماینده مجلس" و محمد اسماعیل سعیدی"نماینده مجلس" به عنوان چهره های شاخص مطرح هستند.

همچنین از فیروز رضایی "مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان"،  نصرتی "معاون سابق سیاسی استاندار"، خانم پیرسمساری "مشاور استاندار سابق" نیز به عنوان کاندیداهای احتمالی مجلس دهم از حوزه آذربایجان شرقی نام برده می شود. "پیرسمساری" خواهر شهید و استاد دانشگاه است و هنوز رسما برای ورود به انتخابات تصمیم نگرفته است اما با این حال برخی از نیروها و چهره های استان از وی دعوت کرده اند تا در انتخابات مجلس دهم ثبت نام کند.

** وزیر دولت اصلاحات در کنار مجلس ششمی ها

در اردوگاه اصلاح طلبان نیز چهره های شاخص در کنار گزینه های شناخته نشده و حتی برخی از نمایندگان مجلس ششم، پازل انتخابات را تکمیل می کنند.

مسعود پزشکیان "نماینده کنونی مجلس وزیر بهداشت دولت اصلاحات"، علی اصغرشعردوست "نماینده اسبق تبریز"، هاشم زاده هریسی "نماینده اسبق تبریز"، درویش زاده "شهردار اسبق تبریز"، اکبر اعلمی نماینده اسبق تبریز(دوره ششم)، حجت الاسلام مهدوی "نماینده اسبق تبریز"، شکوراکبرنژاد "نماینده اسبق تبریز و رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در استان"، محمد علی سبحان الهی "استاندار اسبق"، نازیلا آصفی "عضو سابق شورای شهر تبریز"، کریم صدیقیان "معاون منطقه آزاد ارس"، علی عبدالعلی زاده "استاندار اسبق، وزیر دولت اصلاحات و قائم مقام ستاد هاشمی در سال ۹۲"، بهرام سرمست "معاون سابق منطقه آزاد ارس"، مجید نصیرپور، رسول صدیقی"نماینده مجلس ششم" و حبیب شیری آذر "عضو شورای شهر تبریز" از گزینه های احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم محسوب می شوند.

با توجه به نقش آفرینی تعدادی از نمایندگان مجلس ششم در تحصن، موضع گیرهای تند و سرانجام استعفاء از نمایندگی مردم احتمال تائید صلاحیت آنها دشوار است از این رو برخی از رسانه ها و فعالان استان خبر از ارئه لیست مستقلین با حضور چهره های اصلاح طلب و نیروهای همسو با دولت داده اند.

در این فهرست از گزینه های زیر به عنوان کاندیداهای مستقلین(خدمتگزاران معتدل) نام برده شده است:

شکور اکبرنژاد، یوسف نجفی "نماینده سابق مراغه و عجب شیر"، مسعود پزشکیان "نماینده فعلی مجلس"، هاشم زاده هریسی "نماینده اسبق تبریز"، درویش زاده "شهردار اسبق تبریز" و حبیب شیری آذر "عضو شورای شهر تبریز. "

اصولگرایان و اصلاح طلبان دو رکن انتخابات در آذربایجان شرقی به حساب می آیند و براساس کنش و واکنش های صورت گرفته، حامیان دولت زیر چتر اصلاح طلبان و با نام «خدمتگذاران معتدل» اعلام موجودیت می کنند. در کنار اصلاح طلبان، رقبای آنها یعنی اصولگرایان با نواختن آهنگ وحدت بر همگرایی و دست یابی به فهرست واحد تاکید دارند.