به گزارش پارس به نقل از فارس، روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی با عنوان «آیا ایران می‌تواند از رازهایش حفاظت کند؟» تصریح می‌کند که توافق با ایران می‌تواند شرایطی را برای بررسی دقیق برنامه هسته‌ای ایران فراهم کند که پیش از این سابقه نداشته است.


اسکات پترسون خبرنگار وال استریت ژورنال در ادامه این مطلب می‌افزاید: تهران نگران این است که بازرسی‌ها به ابزاری برای دشمنانش تبدیل شود.

این مطلب با اشاره به ترور دانشمندان ایرانی و حمله ویروسی به تاسیسات هسته‌ای‌اش در چارچوب جنگ پنهانی تهران با واشنگتن و تل‌آویو تاکید کرد که این جنگ پنهانی یکی از دلایل مخالفت ایران با بازرسی‌ها و دسترسی به سایت‌های نظامی‌اش است.

وال استریت ژورنال با اشاره به مرحله حساس مذاکرات خسته کننده میان ایران و 5+1 تاکید می‌کند که براساس توافق لوزان که در 2 آوریل بدست آمد ایران برنامه هسته‌ای خود را به روی بررسی‌های جدی باز خواهد کرد که پیش از این سابقه نداسته است. حجم و عمق بازرسی‌ها برای بازرسان سازمان ملل هنوز به عنوان اصلی‌ترین نقطه اختلاف روی میز مذاکرات باقی مانده است.

ایران و 6 کشور، باید تا روز پایان ماه ژوئن (9 تیر ماه) به توافق جامع دست یابند، با این حال تداوم اختلافات موجب شده تا احتمال تمدید گفت‌وگوها تقویت شود.

به نوشته آسوشیتدپرس، قرار است نحوه اجرای توافق در 4 یا 5 ضمیمه، تشریح شود. با این حال، دیپلمات‌ها می‌گویند به دلیل وجود اختلاف نظر بر سر جزئیات، همچنان تمامی ضمائم ناقص است.

به گفته دیپلمات‌ها، متن اصلی به دلیل وجود اختلاف بر سر 10 موضوع اساسی، دارای ده‌ها جای خالی است که هنوز پر نشده است.