به گزارش پارس به نقل از العالم، شبکه الجزیره قطر اعلام کرد که نام واقعی "ابومحمد جولانی" سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره، "اسامه العبسی الواحدی" ملقب به "الفاتح" است.
بر اساس این گزارش، سرکرده النصره از اهالی شهر "الشحیل" در استان "دیرالزور" است و خانواده او اصالتا اهل استان "ادلب" هستند.
اخیرا شبکه قطری الجزیره مصاحبه‌ای اختصاصی را با این تروریست انجام داده و پخش کرده بود؛ البته بدون آنکه تصویری از چهره او پخش کند.
"ابوبکر بغدادی" سرکرده گروه تروریستی داعش پیش از جدا شدن از النصره، زیر پرچم جولانی بود؛ و جدایی این دو به دلیل بروز اختلافات، به درگیریهای شدیدی میان آنها منجر شد.

افشای نام و هویت جولانی از سوی الجزیره قطر، در حالی است که گروه داعش با وجود اختلافات خونبار خود با النصره، تا کنون هیچ اقدامی در زمینه انتشار تصویر و یا هویت جولانی نکرده است؛ امری که از نظر کارشناسان سؤالات بسیاری را به وجود می آورد.
سایت خبری "رأی الیوم" با اعلام این خبر به نقل از کارشناسان تأکید کرد، شبکه الجزیره قطر این اقدام را با هماهنگی خود جولانی و به هدف معرفی او به عنوان چهره اصلی و جدید مخالفان مسلح در سوریه انجام داده است؛ به این امید که نام جبهه النصره از فهرست گروه های تروریستی آمریکا حذف شود.

الجزیره قطر وعده داده است که در زمان مناسب تصویر جولانی را منتشر کند. این شبکه قطری خاطرنشان کرد که خانواده جولانی به دلیل کار پدرش از دیرالزور منتقل شدند.
جولانی در جوانی به دانشکده پزشکی دانشگاه دمشق رفت و 2 سال در آنجا درس خواند. ولی پس از آغاز حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به عراق رفت.

بر اساس این گزارش، جولانی در عراق تحت فرماندهی "ابو مصعب زرقاوی" (مؤسس القاعده در عراق و پدر معنوی داعش) به فعالیت پرداخت تا اینکه به یکی از افراد نزدیک به حلقه زرقاوی تبدیل شد. زرقاوی در عملیات هوایی آمریکا در سال 2006 از پا درآمد.
الجزیره قطر خاطرنشان کرد که جولانی پس از کشته شدن زرقاوی از عراق به لبنان رفت، و بر آموزش عناصر گروه "جند الشام" نظارت کرد. جند الشام یک گروه سلفی وابسته به القاعده است که در اردوگاه عین الحلوه در جنوب لبنان حضور دارد.
جولانی پس از آن دوباره به عراق بازگشت ولی توسط آمریکایی‌ها بازداشت و به زندان بوکا منتقل شد. آمریکایی‌ها در سال 2008 جولانی را آزاد کردند.

وی پس از آنکه توسط آمریکایی‌ها آزاد شد، نزد عناصر القاعده در عراق بازگشت و رئیس عملیات آن در موصل شد.
جولانی در 24 ژانویه 2012 یعنی 9 ماه پس از آغاز بحران در سوریه، جبهه النصره را در شهر خود یعنی "الشحیل" تأسیس کرد. اما ابوبکر بغدادی در آوریل 2013 جبهه النصره و گروه خود را ادغام کرد. این اقدام ابوبکر بغدادی با مخالفت جولانی و حتی "ایمن ظواهری" سرکرده اصلی تشکیلات القاعده همراه شد.