به گزارش پارس به نقل از فلسطین الیوم، «محمود الزهار» عضو ارشد جنبش حماس تاکید کرد که روابط مصر و حماس شاهد هیچ گونه بهبودی از ماه سپتامبر گذشته و پس از اعلام آتش‌بس دائم برای توقف جنگ اسرائیل علیه غزه که در پی مذاکرات در قاهره حاصل شد، نبوده است.

این در حالی است که چند روز گذشته، «اسامه حمدان» مسئول روابط خارجی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در گفتگو با شبکه ماهواره ای الاقصی اعلام کرده بود که حماس نشانه های مثبتی از سوی قاهره برای بهبود روابط میان مصر و جنبش حماس دریافت کرده است.

الزهار در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «رایه» با تاکید بر اینکه دستور مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح در هفته آینده تاثیرات مثبتی روی شهروندان فلسطینی خواهد گذاشت، افزود: حماس تمایل به گسترش روابط با قاهره دارد به گونه ای که به مصلحت برنامه‌های مقاومت و امنیت مصر ضربه‌ای وارد نشود.

دولت مصر روز گذشته اعلام کرد که در صورت عدم ایجاد مشکلات امنیتی در سیناء، گذرگاه رفح هفته آینده به مدت سه روز بازگشایی خواهد شد(جزئیات بیشتر).

از سوی دیگر، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن امروز(پنجشنبه) به نقل از منابع آگاه فلسطین در تائید اظهارات الزهار گزارش داد که بازگشت روابط قاهره و حماس مبالغه آمیز است.

در ادامه این گزارش آمده است که شرط مصر برای بازگشت روابط دوجانبه، تغییر سیاست های جنبش حماس در غزه و کنترل شدید مرزهای غزه و مصر است.

به گفته این منابع فلسطینی، قاهره بهبودی روابط را به این منوط کرده است که جنبش حماس مرزها را به شکل گسترده تر تحت تدابیر امنیتی قرار دهد به گونه ای که از ورود قاچاق سلاح و عناصر مسلح به سیناء ممانعت شود.

وی گفت: مواضع همیشگی جنبش حماس داشتن روابط مثبت و مناسب با همه طیف‌های عربی است، با وجود اینکه مواضع مصر علیه بعضا به حکم دادگاه(درباره تروریستی بودن تحرکات حماس) کشیده شده است.

عضو ارشد جنبش حماس با تاکید بر اینکه دولت آشتی ملی بدون بازگشت به توافق ملی موفق نخواهد بود، گفت: حماس در دولت آشتی ملی شریک نیست اما اگر با شکست مواجه شود همگان انگشت اتهام را سمت حماس نشانه خواهند گرفت.