به گزارش پارس به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه العرب چاپ لندن در شماره امروز خود در گزارشی، نوشت: منابع سیاسی لبنان از سخنان روز یکشنبه نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان که دو گزینه را برای لبنان در نظر گرفته بود،ابراز خشنودی کردند.
نعیم قاسم در این سخنان تاکید کرده بود لبنان میان دو گزینه یعنی انتخاب میشل عون نماینده مسیحی پارلمان به عنوان رئیس جمهور ویا ادامه وضع موجود برای مدت زمان نامعلوم، مخیر است.
به ادعای این روزنامه، منابع لبنانی علت ابراز خشنودی خود از سخنان نعیم قاسم را به این مساله نسبت دادند که حزب الله به عنوان نماینده ایران در لبنان، برای نخستین بار اذعان کرده که این حزب در روند انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان مانع تراشی می کند و این مساله در چارچوب پاسخ مثبت به دستورات مستقیم از تهران است.
فرض بر این بود که رئیس جمهور جدید لبنان قبل از پایان دوره ریاست میشل سلیمان(رئیس جمهور سابق) که دقیقا در روز پایان دوره خود یعنی بیست و پنجم ماه می سال دو هزار و چهارده یعنی بیش از یک سال پیش، کاخ ریاست جمهوری این کشور را ترک کرد، انتخاب شود.
رئیس جمهور درعرف سیاسی لبنان قبل از پایان دوره ریاست جمهوری فرد قبلی که مدت آن شش سال است ، در مجلس نمایندگان(پارلمان) انتخاب می شود تا مراسم تودیع و معارفه میان دو رئیس جمهور در آنجا صورت گیرد..
به ادعای این روزنامه، دلیل دیگری که این منابع از سخنان معاون دبیر کل حزب الله ابراز خشنودی کردند، به این مساله برمی گردد که قاسم برای نخستین بار اعلام کرده که میشل عون نامزد حزب وی برای ریاست جمهوری لبنان است و این بدین معناست که اظهارات درباره اینکه عون رئیس جریان تغییر و اصلاح ، ممکن است «نامزد توافقی» مورد اجماع همه لبنانی ها از هر طیف باشد، نادرست است.
این منابع گفتند مساله مثبت دیگر در سخنان نعیم قاسم برای آنها این است که از این به بعد، این حزب الله که بدون هیچ شکی ثابت کرده در پشت صحنه خلأ جایگاه ریاست جمهوری لبنان قرار داشته، باید تعیین کند که از اصرارهای خود برای این خلا، به دنبال چیست؛ با توجه به اینکه گزینه انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور در هر صورت، مطرح نیست.
بر پایه این گزارش ادعایی، منابع یادشده که العرب به هویت آنها اشاره ای نکرده است، در پایان گفتند: از این پس ایران که کنترل حزب الله را در دست دارد، باید تعیین کند که برای آینده لبنان چه می خواهد و هدف از اصرارش بر ادامه خلا در جایگاه ریاست جمهوری چیست؟. و از سوالاتی که باید از ایران پرسید این است که آیا خلا ریاست جمهوری مقدمه ای برای تغییر ماهیت رژیم سیاسی لبنان است؛ رژیمی که ایران آن را ظلمی در حق شیعیان این کشور می داند؛ به این اعتبار که نمایندگی آنها در قوه مجریه محدود به وزراست که نماینده طیف داخل دولت هستند.