به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمد پیرورام در نشست خبری به مناسبت برگزاری نخستین همایش ملی ایمنی در صنایع دارویی و شیمیایی اظهار داشت: در این همایش که در فصل پاییز در کشور و برای نخستین بار برگزار می‌شود به مباحث محیط زیستی و بهداشتی فعالان در این زمینه پرداخته می‌شود.

وی با تاکید بر ایمنی کارخانجات داروسازی در کشور عنوان کرد: در این همایش مدیران شرکت‌های که کارخانه‌های آنان دچار حرق و حادثه شدند حضور می‌یابند و در کنار آنها مسئولان سازمان غذا و داور، مدیران هلدینگ‌های بزرگ دارویی و ..... مشارکت خواهند داشت.

پیرورام به موانع برای وارادات داروهای مشابهه تولید داخلی نیز اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه هم اکنون تعرفه واردات این داورها ۴۰ درصد است و تعرفه واردات مواد اولیه نیز ۲۶ درصد لحاظ شده است.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی - شیمیایی و بسته بندی دارویی ادامه داد: برا این اساس بر طبق بخشنامه جدید سازمان غذا و داور هیچ دارو و مواد اولیه دارویی که مجوز و استاندارد FDE آمریکا و استاندارد دارویی اروپایی نداشته باشد جلوگیری می‌کند بنابراین واردات مواد اولیه از چین و هند که این استانداردها را نداشته باشد ممنوع شده است.

پیرورام در ادامه عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه دارویی مورد مصرف در صنعت داروسازی در کشور تولید می شود و این بیش از ۹۰ درصد نیاز کارخانه های داروسازی ایران را تامین می کند.

وی بیان داشت: در دنیا حدود دو هزار قلم دارو در حال تولید است که از این مجموع، ۷۰۰ قلم آن در ایران کاربرد دارد و از این ۷۰۰ قلم، ۵۰۰ قلم داروی پرکاربرد و بقیه نیز در موارد استثنایی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

* سرمایه چهار تا پنج شرکت بیش از پنج برابر کل کارخانه‌های تولیدکننده دارویی کشور

پیرورام عنوان کرد: در کشور حدود ۷۴ کارخانه داروسازی فعالیت دارند که این کارخانه‌ها، محصولات نهایی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند و ۵۱ کارخانه نیز مواد موثره دارویی را تولید می‌کنند و ۲۰۰ شرکت بازرگانی نیز در ایران وجود دارد که سرمایه چهار تا پنج شرکت بیش از پنج برابر کل کارخانه‌های تولیدکننده دارویی کشور است.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با بیان اینکه داروهای ایرانی بی‌کیفیت نیستند، عنوان کرد: طرح ادعای داروی بی‌کیفیت، صرفاً دستاویزی برای سوداگران واردات دارو در جهت تامین منافع خود و اصرار بر مشروعیت عملکرد خود است.

پیرورام در ادامه به وجود مافیای دارو اشاره کرد و گفت: اهمیت تجارت دارو باعث شده است تا شاهد بروز مافیای دارو در دنیا باشیم و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. بطوریکه همین مافیای دارو، تولیدکنندگان دارو را تحت فشار قرار می‌دهد.

وی با اعلام اینکه تولید دارو بر اساس فارماکوپه انجام می‌شود که در تمام دنیا تسری دارد و کارخانجات دارویی ملزم به رعایت آن هستند، تاکید کرد: مطرح کردن داروی بی‌کیفیت و با کیفیت، کار سوداگران دارو است برای اینکه بتوانند داروی خارجی را استفاده کنند، در حالیکه داروی بی‌کیفیت وجود ندارد.

پیرورام با اعلام اینکه تولید داروی ژنریک به معنای پایین بودن کیفیت آن نیست، ادامه داد: تجویز القایی دارو در تمام دنیا ممنوع است ولی در ایران هنوز این مسئله قانونگذاری نشده است.

وی با بیان این مطلب که پزشک حق نوشتن «برند» دارو در نسخه بیمار را ندارد، اظهار داشت: متاسفانه تحمیل داروی خارجی به صورت سازمان یافته در ایران در حال بروز است.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، با عنوان این مطلب که مواد دارویی و داروی ایرانی در حال صادرات به ژاپن و کانادا است، افزود: حتی کشور آلمان هم از ایران دارو تهیه می‌کند اما اجازه نمی‌دهند که منعکس شود.

پیرورام به موضوع واردات دارو اشاره کرد و افزود: دارو می‌بایست از کشورهایی وارد شود که دارای مجوزهای بین المللی FDA و EMA هستند. اما متاسفانه مشاهده می‌شد که از کشورهایی مانند چین و هند نیز مواد اولیه تولید دارو وارد می‌شد که با بخشنامه ای که ماه گذشته سازمان غذا و دارو ابلاغ کرد، قرار شد مواد اولیه دارویی نیز مانند داروهای تمام شده، از کشورهای دارای مجوزهای بین المللی وارد شود.

وی با انتقاد از تبلیغات سوء علیه داروی ایرانی، خاطرنشان کرد: تجویز القایی دارو، یکی از اقدامات مافیای دارویی است. در حالیکه هنوز تحقیقات مستندی از بی‌کیفیت بودن داروی ایرانی ارائه نشده که اگر اینگونه بود، تولید داروهای ژنریک در کشور اتفاق نمی‌افتاد.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، وجود معضل بازار ناصرخسرو را عدم اطلاع رسانی بین جامعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی شرکت‌های واردکننده دارو تبلیغات گسترده ای را بین پزشکان ایرانی انجام می‌دهند درحالیکه طبق قانون تبلیغ برای داروی ایرانی ممنوع است!