به گزارش پارس به نقل از اشراف یک اندیشکده صهیونیستی در گزارشی به بررسی مرحله مقدماتی و بسیار مهم انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و نامزدهای احتمالی و نقش تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز سرمایه‌گذاران اسرائیلی در نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

 اندیشکده مطالعات امنیت ملی در تحلیلی به قلم اودد آران و اون آلترمن به بررسی زوایای اولین و پنهان‌ترین مرحله از کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخته است. «اودد آران»، محقق ارشد «اندیشکده مطالعات امنیت ملی» از جولای ۲۰۰۸ تا نوامبر ۲۰۱۱، پس از سال‌ها خدمت در وزارت امور خارجه اسرائیل و در دیگر سمت‌های دولتی، به عنوان مدیر این موسسه خدمت کرده است. دکتر «آران» در آخرین سمت خود پیش از پیوستن به «اندیشکده مطالعات امنیت ملی»، به عنوان نماینده «کنگره جهانی یهودیان» در اسرائیل و دبیر کل شعبه اسرائیل این کنگره مشغول به کار بود. وی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ نماینده اسرائیل در اتحادیه اروپا (همینطور ناتو) بود. پیش از آن نیز به عنوان سفیر اسرائیل در اردن و رئیس تیم مذاکره‌کننده با فلسطینیان (۲۰۰۰-۱۹۹۹) بوده است. از دیگر سمت‌های او معاون مدیرکل وزارت امور خارجه و نائب رئیس سفارت اسرائیل در واشنگتن است. دکتر «آران» اکنون به عنوان مشاور «کمیته فرعی کنست در امور خارجه» خدمت می‌کند. وی دارای مدرک دکتری از دانشکده اقتصاد لندن است. «اون آلترمن»، دیگر نویسنده این تحلیل، متخصص در روابط اسرائیل با ایالات متحده و دیگر مسائل ژئوپلیتیک و برنامه‌ریزی راهبردی است.

 ■ اتفاقات پشت پرده پیش از آغاز کمپین انتخاباتی آمریکا ■

کمپین طولانی برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری در ایالات متحده آغاز شده است. آغاز جریان مبارزات در هفته‌های اخیر تنها تشریفات آنچه است که در ماه‌های پیش‌رو رقم خواهد خورد؛ مرحله‌ای تحت عنوان مصطلح «انتخابات مقدماتی محرمانه» که طی آن نامزدهای انتخاباتی در پشت صحنه برای جمع‌آوری پول، استخدام تیم انتخاباتی و جلب نظر فعالان برجسته، بکار می‌افتند. این در حالی ‌است که رأی‌دهندگان باید هشت ماه دیگر برای تشکیل اولین جلسه گردهمایی خصوصی رهبران احزاب و انتخابات مقدماتی منتظر بمانند. در همین حال، اتفاقات زیادی در حال روی دادن بین حامیان مالی و فعالان [سیاسی] است؛ اتفاقاتی که برخی از آنها مورد توجه خاص اسرائیل قرار دارد.

 

■ «هیلاری کلینتون» نامزد احتمالی منتخب دموکرات‌ها ■

با ترک صحنه توسط «باراک اوباما» هیچ فرد دیگری با شانس برد بالا وجود ندارد. البته گفته می‌شود، دموکرات‌ها نامزدی دارند که اندکی از ویژگی‌های تصدی این سمت را داراست؛ «هیلاری کلینتون» که نام‌آشنای وی، تجربه، بدنه فعال و پتانسیل او برای جذب حمایت مالی، به او فرصت برتری بر دیگر هماوردان احتمالی‌اش را می‌دهد. از همین‌رو، تنها یک دموکرات- سناتور «برنی سندرز» از ایالت ورمونت- برای مبارزه با کلینتون به انتخابات درون‌حزبی قدم گذاشته است. انتظار می‌رود فرماندار سابق ایالت مریلند «مارتین آ مالی» به زودی به این کمپین بپیوندد و دیگر حریفان احتمالی مانند سناتور اسبق «جیم وب» از ایالت ویرجینیا و همینطور سناتور اسبق و فرماندار کنونی ایالت رود آیلند «لینکلن شیفی»، در ماه‌های آینده وارد گود شوند. ممکن است در مرحله‌ای [از مبارزات انتخاباتی] یک نامزد و یا تعدادی از آنها بتوانند با به چالش کشیدن «کلینتون» از جناح چپ حزب، وی را پشت سر بگذارند، اما شاهدان بر این امر توافق نظر دارند که در نهایت «هیلاری کلینتون» به احتمال زیاد نامزد منتخب دموکرات‌ها خواهد بود؛ این احتمال حتی بیشتر از احتمال انتخاب وی در کمپین انتخاباتی سال ۲۰۰۸ در همین مرحله، است. در آن دوره از انتخابات «کلینتون» از «باراک اوباما» شکست خورد.

 

■ فعالیت گسترده نامزدهای جمهوری‌خواه حامی اسرائیل در جلب حمایت‌های مالی ■

اما در سوی دیگر نامزدهای مستعد جمهوری‌خواهان قرار دارند که تعداد زیادی از آنها به پیروزی در انتخابات امیدوارند. جمهوری‌خواهان دولتی تاکنون توانسته‌اند «کریس کریستی» فرماندار ایالت نیوجرسی را کنار زده و برای پیروزی «جب بوش» فرماندار سابق ایالت فلوریدا و احتمالاً سومین نفر از خاندان «بوش» که به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا می‌رسد، ائتلاف کنند. «بوش» برای تأمین منابع مالی اقدامات خوبی انجام داده اما بدنه فعال جناح راست‌تر حزب وی همچنان در حسن‌نیت سیاسی وی تردید دارند؛ بدنه فعال حزب می‌تواند از میان تعداد کثیری از نامزدهای محافظه‌کارتر هم نامزد خود را انتخاب کند. علاوه بر این، فعالیت انتخاباتی «اسکات واکر» فرماندار اسبق ایالت ویسکانسین هم توانسته به شتاب بیشتری در میان مردم دست پیدا کند. با این وجود، سناتور «مارکو روبیو» نماینده ایالت فلوریدا، سناتور «تد کروز» از ایالت تگزاس یا افراد دیگر همچنان فرصت ظاهر شدن با قدرت بیشتری را دارند. «روبیو» (با تعهد ۴۰ میلیون دلار) و «کروز» (با تعهد ۳۱ میلیون دلار که از طریق چک رقم بالای یک حامی تأمین می‌شود) هر دو توانسته‌اند به موفقیت‌های چشمگیری در جمع‌آوری منابع مالی دست پیدا کنند. سناتور «رند پال» از حوزه انتخابی کنتاکی که با پرچم آزادی فردی وارد کمپین انتخاباتی خواهد شد، در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای برقراری روابط خوب با گروه‌های طرفدار اسرائیل در واشنگتن انجام داده است.

 

■ حمله نامزدهای جمهوری‌خواه به «اوباما» در خصوص برخورد با اسرائیل و ایران ■

به رغم تنش‌های ماه‌های اخیر بین «اوباما» و «نتانیاهو»، تمام نامزدها حمایت خود از اسرائیل، به عنوان محور اصلی سیاست‌های آمریکا، را اعلام کرده‌اند. نامزدهای جمهوری‌خواه عملکرد «اوباما» در برخورد با اسرائیل و اکنون با ایران را هدف قرار داده‌اند. در این زمینه «هیلاری کلینتون» خود را گرفتار بین دو جهت می‌بیند: از یکسو روابط بین دولت «اوباما» و فعالان هم‌حزبی‌اش قرار دارند و در سوی دیگر حامیان مالی دموکرات و مدافع اسرائیل که در مورد توافق پیش‌رو با ایران مردد هستند.

 

■ عدم شفافیت نحوه تأمین وجوه کمپینهای انتخاباتی در آمریکا ■

در واقع، بنا بر گزارش «نیویورک‌تایمز» برخی از کمک‌های کمپین انتخاباتی حامیان اسرائیل از نامزدهای دموکرات اکنون به سوی نامزدهای جمهوری‌خواه سرازیر شده‌اند. میزان این تغییر جهت مشخص نیست چراکه تأمین وجوه کمپینهای انتخاباتی در آمریکا عموماً بسیار غیرشفاف است. البته اگر این [تغییر جهت] اتفاق بیفتد می‌تواند پیامدهایی را برای اسرائیل و همچنین برای روابط اسرائیل و آمریکا در پی داشته باشد. بطور سنتی، حامیان مالی یهودی که برخی از آنها لزوماً روی سیاست‌گذاری‌ها [دولت] در خصوص اسرائیل متمرکز نیستند، سهم قابل‌توجهی از وجوه جمع‌آوری‌شده توسط نامزدهای ریاست‌جمهوری دموکرات (برخی آن را یک‌سوم از مجموع کل وجوه تخمین می‌زنند) را تقبل کرده‌اند. تغییر جهت این وجوه به سمت جمهوری‌خواهان می‌تواند روابط با دموکرات‌ها را تضعیف کرده و توازن شکننده‌ای را که حمایت دوحزبی از اسرائیل را حفظ می‌کند، بر هم بزند. البته در این میان، برخی از حامیان مالی طرفدار اسرائیل هم هستند که هیچ تغییری در عقاید قبلی‌شان نداشته‌اند؛ بطور مثال «حییم سابان» غول رسانه‌ای که متعهد شده «تا اندازه‌ای که نیاز است» به کمپین انتخاباتی «هیلاری کلینتون» کمک کند.

 

■ «شلدون آدلسون» حامی مالی برجسته طرفدار اسرائیل حزب جمهوری‌خواه ■

در سوی جمهوری‌خواهان نیز «شلدون آدلسون» حامی مالی برجسته طرفدار اسرائیل نیز به‌رغم مشکلات حقوقی همچنان فعال است. تعدادی از نامزدهای جمهوری‌خواه ماه گذشته در گردهمایی غیر رسمی ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه با «آدلسون» دیدار کردند؛ جلسه‌ای که وب‌سایت خبری «پولتیکو» از آن با عنوان «انتخابات مقدماتی شلدون آدلسون» نام برد. اما نفوذ حامیان مالی بزرگی مانند «آدلسون» همچنان می‌تواند تحت‌الشعاع وجوه اعطایی بسیار بالای «برادران کوک» قرار گیرد؛ «برادران کوک» یهودی نبوده و علاقه آنها به سیاست ربطی به اسرائیل ندارد. انتظار می‌رود «برادران کوک» نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار در این کمپین انتخاباتی سرمایه‌گذاری کنند. برای رقابت با توان آتشین وجوه جمع‌آوری‌شده از سوی جمهوری‌خواهان (از جمله برادران کوک)، کمپین انتخاباتی «هیلاری کلینتون» (و تیم حامی وی) گردآوری کمک‌های مالی بالغ بر ۵/۲ میلیارد دلار را در صدر اهداف خود قرار داده‌اند.

 

■ چینش تیم‌های مشاوره نامزدها، نمایانگر طرز تفکر آنها در حوزه سیاست‌گذاری ■

علاوه بر گردآوری کمک‌های مالی، نامزدها همچنین در حال جذب تیم‌های مشاوره خود از جمله در موضوع سیاست‌گذاری در خاورمیانه هستند. «جب بوش» توانسته حمایت «مگان آ سالیوان» پروفسور دانشگاه هاروارد را که به داشتن قرابت بیشتر با کمپ رئالیست جمهوری‌خواه نسبت به کمپ نومحافظه‌کار شناخته می‌شود، را جلب کند. دیگر افراد برجسته، از جمله افرادی از جناح نومحافظه‌کاران، در سکوت با کمپین‌های انتخاباتی در ارتباط هستند. «هیلاری کلینتون» هم به سهم خود «جیک سالیوان»، یکی از دستیاران خود در وزارت خارجه را به همکاری در این کمپین فراخوانده است. «سالیوان» در تماس‌های اولیه با ایران نقش داشت اما در میان اعضای دولت بیشتر از بقیه نسبت به حکومت [ایران] مردد است. چینش تیم‌های مشاوره می‌تواند نمایانگر طرز تفکر نامزدها در حوزه سیاست‌گذاری باشد؛ اکنون فصل استخدام و جذب است، یعنی مرحله «انتخابات مقدماتی محرمانه». این مرحله در ماه‌های پیش‌رو، حتی پیش از آغاز همه‌جانبه کمپین انتخاباتی در برابر دیدهگان رأی‌دهندگان، توجه زیادی را به خود جلب خواهد کرد.

 

■ تأثیر سیاست خارجی آمریکا بر رأی‌دهندگان آمریکایی■

با وارد شدن در این کمپین انتخاباتی فشرده، هنوز معلوم نیست سیاست خارجی چه نقشی را در تصمیم رأی‌دهندگان ایفا خواهد کرد. معمولاً مسائل داخلی و مخصوصاً اقتصاد در انتخابات آمریکا –مانند هر کشور دیگری- تأثیرگذار هستند. اما با ظهور داعش و طغیان مجدد تهدید تروریسم، نظرسنجی‌های اخیر علاقه روزافزون به سیاست خارجی را نیز نشان داده است. در عرصه کمپین انتخاباتی این دوره، با وجود نامزدهایی که سابقه‌ای قابل‌توجه در حوزه سیاست خارجی دارند (مانند هیلاری کلینتون) و یا دارای جهان‌بینی کاملاً شکل گرفته‌ای هستند (مانند رند پال و سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام از ایالت کارولینای جنوبی) بحث‌های سیاست خارجی نیز می‌تواند مورد توجه باشد. مناظره عمومی در خصوص سیاست خارجی می‌تواند به عنوان شاخص رأی‌دهندگان آمریکایی، بطور خاص در خصوص مسائل اساسی مانند سیاست در قبال روسیه، توافق در حال شکل‌گیری با ایران و سطح دخالت آمریکا در خاورمیانه باشد. به‌ویژه اینکه افکار عمومی در آمریکا هنوز پیامدهای جنگ‌های افغانستان و عراق را پیگیری می‌کند. وضعیت افکار عمومی و سیگنال‌هایی که به رئیس‌جمهور آینده فرستاده می‌شود می‌تواند در جهت‌دهی رویکرد دولت بعدی تأثیرگذار باشد.

 

■ انتقاد صریح و شدید از اسرائیل در بین فعالان جناح چپ ■

البته تا رسیدن به این مناظره‌ها باید اندکی تأمل کرد. فرایند انتخابات هنوز در مرحله «انتخابات مقدماتی اعلام‌نشده» است؛ جایی که حامیان مالی و فعالان اهداف مهم‌تری برای نامزدها هستند تا افکار عمومی. در این مرحله، نکته کلیدی برای اسرائیل این است که اجماع حامیان اسرائیل همچنان در رأس سیاست‌های آمریکا مستحکم به قوت خود باقی است. عرصه‌ای که باید آن را به تماشا نشست، در سمت دموکرات‌ها قرار دارد. انتقاد صریح و شدید از اسرائیل در بین برخی از فعالان جناح چپ این حزب، همین اکنون نیز وضعیت اسرائیل را در میان گروه‌های رأی‌دهندگان آمریکایی تضعیف کرده است. کمپین انتخاباتی شاید بتواند نشان دهد آیا این تحرکات رو به افزایش است و سیر آنچه سرعتی خواهد داشت. جابجایی احتمالی حامیان مالی طرفدار اسرائیل از سوی دموکرات‌ها به ستون جمهوری‌خواهان می‌تواند بیانگر این امر باشد که آنها هم تغییری را در بادهای سیاسی حس می‌کنند. اگر چنین شود علامتی که مخابره می‌شود این است که اسرائیل و حامیان آن باید تلاش بیشتری کنند تا حامیانی را در بین دموکرات‌ها جذب کرده و تعادل دوحزبی را که مدت‌های مدید برای پیوند اسرائیل و آمریکا ضروری بوده، حفظ کنند.