به گزارش پارس به نقل از تسنیم ، حکومت قطر یکشنبه به توافق رسیده است که بازداشت خانگی پنج رهبر کلیدی طالبان که دو سال پیش از زندان گوانتانامو آزاد شدند و با اعضای خانواده‌شان در این کشور زندگی می‌کنند را تمدید کند.

گفته می‌شود که این بازداشت خانگی تا زمان تصمیم‌گیری آمریکا، قطر و افغانستان باقی خواهد ماند.

این در حالی است که شورای عالی صلح افغانستان پیش از این گفته بود که پیوستن مجدد این پنج نفر به طالبان و برگشت آن‌ها به جنگ علیه مردم افغانستان پیامدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت.

این شورا اظهار داشته بود که این پنج رهبر طالبان باید در قطر نگهداری شوند و یا به کابل سپرده شوند تا در از سرگیری گفتوگوهای صلح نقش بازی کنند.

اسماعیل قاسمیار مشاور روابط خارجی شورای عالی صلح گفته بود: هرگونه اقدامی که موجب تقویت  جنگ در برابر مردم شود، اینگونه اقدام را خصمانه می‌دانیم.

پیش از این، کاخ سفید به متحدانش تعهد سپرد که واشنگتن اجازه نخواهد داد تا این پنج فرمانده‌ پیشین طالبان تهدیدی برای آمریکا و آن‌ها به وجود آورند.

پیش از این میان واشنگتن و دوحه توافق شده بود تا این پنج رهبر طالبان باید روز دوشنبه یعنی اول ماه جون از بازداشت خانگی آزاد شوند. آزادی این پنج عضو طالبان از زندان گوانتانامو در ازای آزادی یک سرباز آمریکایی بنام برگدال انجام شده بود.

ملا خیرالله خیرخواه والی پیشین هرات، ملا نور الله نوری معاون پیشین امنیت ملی، ملافاضل مظلوم فرمانده نظامی دوره طالبان، ملا عبدالحق وثیق معاون پیشین وزارت کشور و ملا محمد نبی عمری فرمانده نظامی در دوران طالبان، یک سال پیش به قطر سپرده شدند.