به گزارش پارس به نقل از فارس، در این خبر آمده است: «کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی در آمریکا (ECFMG) اعلام کرده است که روند تایید مدارک دانش‌آموخته‌گان رشته‌های پزشکی در ایران را متوقف کرده است.

این کمیسیون دلیل توقف این روند را محدودیت‌هایی اعلام کرده که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت دارایی آمریکا در ارتباط با با تحریم‌های ایران وضع کرده است.

اطلاعیه‌ای که روز جمعه ۲۹ مه (۸ خرداد) در این سایت منتشر شد می‌گوید این کمیسیون در حال «شفاف‌سازی محدوده مجاز برای ارتباط با نهادهای صدور مدارک و مجوزهای آموزشی، درمانی و پزشکی در ایران» با هدف تایید مدارک صادر شده توسط این نهادهاست.

بر اساس اعلام کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی در آمریکا در طی این دوره «شفاف‌سازی» درخواست‌های مربوط به تایید مدارک پزشکی صادره در ایران بررسی نخواهد شد.

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت ضمن تأیید این خبر به فارس گفت: ما نیز این خبر را در برخی سایت‌ها مشاهده کرده‌ایم به همین دلیل در حال بررسی موضوع و بررسی صحت و سقم ماجرا هستیم.

وی افزود: اکنون زود است که در مورد عواقب چنین تصمیمی صحبت شود ما در حال بررسی هستیم تا موضوع روشن شود و جزئیات آن، پس از انجام کار کارشناسی که یکی دو روز است آغاز کرده‌ایم اعلام می‌شود.

مسعود پزشکیان،وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز در گفت و گو با فارس در مورد اینکه دور جدیدی از تحریم‌ها این بار در حوزه آموزشی به وقوع می‌پیوندد نیز گفت: اگر مدارک پزشکی ما را تأیید نکنند اتفاقی نمی افتد چراکه تاکنون نیز در مورد تأیید و پذیرش دانشجویان ما سختگیری وجود داشته و به راحتی نمی توانستند برای تحصیل به آمریکا بروند.

وی افزود: کار تازه ای نیست، همچنین اگر سختگیری هم بیشتر شود اتفاقی نمی‌افتد چون ما در رشته پزشکی مانند سایر رشته‌ها نیستیم،در این زمینه پیشرفته شده‌ایم و کار خود را ادامه می‌دهیم و این تصمیم اتفاق خاصی ار برای کشور ایجاد نمی کند.

تصمیم جدید کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی آمریکا (ECFMG) برای تحریم نپذیرفتن مدرک پزشکی، پزشکان ایرانی در زمانی اتفاق می افتد که چند ماهی از مذاکرات و بیانیه لوزان بین ایران و غرب می گذرد و قرار بود با تفاهم انجام شده، تحریم ها گسترش پیدا نکند اما غربی ها این بار هم خلف وعده کردند.