به گزارش پارس به نقل از نیویورک‌تایمز، در حالی که بیش از یکسال تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، اما از هم‌اکنون بیش از هشت تن از نامزدهای بالقوه کارزارهای انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند که احتمالا ۱۰ تن دیگر نیز به آن‌ها خواهند پیوست. از میان این افراد مجموع ۵ تن عضو حزب دموکرات و ۱۳ تن از حزب جمهوری‌خواه هستند. در این مطلب، به اجمال به بررسی سوابق مهمترین نامزدهای مطرح در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری آمریکا می‌پردازیم.به نقل از نیویورک‌تایمز، در حالی که بیش از یکسال تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، اما از هم‌اکنون بیش از هشت تن از نامزدهای بالقوه کارزارهای انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند که احتمالا ۱۰ تن دیگر نیز به آن‌ها خواهند پیوست. از میان این افراد مجموع ۵ تن عضو حزب دموکرات و ۱۳ تن از حزب جمهوری‌خواه هستند. در این مطلب، به اجمال به بررسی سوابق مهمترین نامزدهای مطرح در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری آمریکا می‌پردازیم.

 

هیلاری کلینتون – دموکرات

«هیلاری رودهام کلینتون» ۶۷ ساله، وزیر خارجه سابق آمریکا در دوره اول ریاست جمهوری اوباما، سناتور اسبق ایالت نیویورک طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹، و بانوی اول آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون طی سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ بوده است. وی پیشتر و در سال ۲۰۰۸ از نامزدهای پیشروی حزب دموکرات برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری بود که پس از هشت سال بار دیگر وارد این کارزار انتخاباتی شد.

وی متولد ایالات ایلینویوز است، تحصیلات دانشگاهی خود را در کالج ولسلی گذراند و دکترای حقوق خود را در سال ۱۹۷۳ از دانشگاه ییل دریافت کرد. در سال ۱۹۷۵ با همسرش، بیل کلینتون ازدواج کرد. وی در سابقه کاری غیرسیاسی خود به عنوان وکیل، دو مرتبه از سوی ژورنال ملی حقوق آمریکا به عنوان یکی از یکصد وکیل بانفوذ (تأثیرگذار) در این کشور انتخاب شد.

از جمله وقایع مهم طی زندگی مشترکش با بیل کلینتون، ماجرای رسوایی روابط جنسی مونیکا لوینسکی با همسرش بود. پس از پایان دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، هیلاری وارد سنای آمریکا شد. وی از جمله حامیان تصویب طرح حمله به عراق و افغانستان بود، اما بعدها به عملکرد دولت بوش در جنگ عراق اعتراض کرد. وی در سال ۲۰۰۶ بار دیگر به سنای آمریکا راه یافت و در سال ۲۰۰۸ توانست بیش از هر زن دیگری در تاریخ آمریکا طی کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور، حمایت کمیته‌ها و هیئت‌های حزبی محلی را کسب کند اما نهایتا با اختلافی اندکی اوباما توانست از وی پیشی بگیرد.

وی طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ وزیر خارجه آمریکا بود. از جمله وقایع مهم طی این دوران، خیزش مردمی در کشورهای متعدد عربی و حمله نظامی آمریکا به لیبی بود. وی همچنین بیش از هر وزیر خارجه دیگری در تاریخ آمریکا برای دیدار با مقامات خارجی به کشورهای مختلف سفر کرد.

 

تد کروز – جمهوری‌خواه

رافائل ادوارد تد کروز، ۴۴ ساله، سناتور جمهوری‌خواه سنای آمریکا از ایالات تگزاس است. وی در سال ۲۰۱۲ به عنواناولین سناتور اسپانیایی‌تبار یا کوبایی‌تبار از این ایالت وارد سنای آمریکا شد. وی در حال حاضر رئیس کمیته فرعی نظارت، حقوق فدرال و دادگاه‌های فدرال در کمیته دادگستری سنای آمریکا است. وی همچنین رئیس کمیته فرعی، فضا، علوم و رقابت‌پذیری در کمیته تجارت سنای آمریکا است.

بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳، کروز مدیر دفتر برنامه‌ریزی سیاستگذاری در کمیسیون فدرال تجارت آمریکا، معاون دادستان کل آمریکا بود. همچنین طی کارزار انتخاباتی جورج بوش پسر در سال ۲۰۰۰، مشاور سیاست داخلی بوش بوده است. وی همچنین طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ استاد مدعو دانشکده حقوق دانگاه تگزاس در آستین بود. کروز یکی از سه لاتینی‌تبار حاضر در سنای آمریکا است. وی در سال ۲۰۱۲ به عنوان معاون رئیس کمیته ملی سنای جمهوری‌خواهان انتخاب شد.

کروز، فارغ‌التحصیل سیاستگذاری عمومی از دانشگاه پرینستون است. زمانی که در پرینستون مشغول به تحصییل بود به عنوان سخنور برجسته سال آمریکا آمریکا انتخاب شد، همچنین به همراه یکی از دوستان خود به نام دیوید پانتون، در این سال توانست عنوان برترین تیم مذاکراتی در آمریکا را از آن خود کند.

 

برنارد ساندرز – دموکرات

«برنارد برنی ساندرز»، ۷۳ ساله، از سال ۲۰۰۷، سناتور متخب ایالت ورمونت در سنای آمریکا است. وی به عنوان یک سیاستمدار مستقل از سال ۱۹۷۹ وارد دنیای سیاست شد. وی طی سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ از اعضای وابسته حزب پیشروی ورمونت و عضو حزب اتحادیه آزادی بوده است. وی پس از چندین دوره شکست انتخاباتی، برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ به عنوان شهر بارلینگتون، بزرگترین شهر ایالت ورمونت انتخاب شد.وی برای سه سال دوره دوساله دیگر نیز به این سمت انتخاب شد. همچنین از سال ۱۹۹۰ توانست وارد مجلس نمایندگان آمریکا شود و تا ۱۶ سال عضو این مجلس باقی ماند.

وی هوادار و تحسین‌گوی نوع اسکاتلندی سوسیال دموکراسی است. وی تنها عضو مستقل مجلس نمایندگان آمریکا بود و طی تاریخ کنگره آمریکا باسابقه‌ترین عضو مستقل آن بوده است. از ژانویه سال ۲۰۱۵، ساندرس ب عنوان عضو دموکرات کمیته بودجه سنا انتخاب شد.

وی دانش‌‌آموخته علوم سیاسی از دانشگاه شیکاگو آمریکا است وی که از والدینی یهودی به دنیا آمده است، پس از فارغ‌التحصیلی، ۷ ماه را در مزارع اشتراکی کیبوتص اسرائیی در اراضی اشغالی فلسطین گذراند.

 

راند پل – جمهوری‌خواه

«راندال هوارد راند پل»، ۵۲ ساله، چشم‌پزشک و سیاستمدار آمریکایی، از سال ۲۰۱۱ به عنوان یک جمهوری‌خواه وارد سنای آمریکا شده است. دوران دانشگاهی را در دانشگاه‌های بایلور و دیوک گذرانده است. وی در سال ۲۰۰۷،‌ کلینیک تخصصی چشم‌پزشکی خود را تأسیس کرد.

پل از حامیان جنبش تی‌پارتی و از منتقدان اصلی نظام بانک مرکزی آمریکا است. وی همچنین مخالفت برنامه نظارت و جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا بوده و هوادار کاش مخارج دولتی و مالیات‌ها است.

پدر وی نیز برای ۲۲ سال، طی دوره‌های مختلف تا سال ۲۰۱۳، عضو مجلس نمایندگان آمریکا بوده است. راند طی مدت حضور در سنا به تناوب عضو کمیته‌های روابط خارجی، بهداشت، آموزش، اشتغال و بازنشستگی، همچنین کمیته امنیت ملی و امور دولتیو کمیته انرژی و منابع طبیعی بوده است.

وی اخیرا در اظهاراتی عنوان داشت که سرنگونی صدام در عراق یک اشتباه بزرگ بوده و موجب شده تا ایران دو برابر قدرتمندتر از پیش از جنگ با عراق شود. وی از جنگ با ایران به خاطر برنامه اتمی این کشور حمایت نمی‌کند و از هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات نیز به خاطر ناآرامی‌های لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی به شدت انتقاد کرد.

 

مارکو روبیو – جمهوری‌خواه

«مارکو آنتونیو روبیو»، ۴۳ ساله، از سال ۲۰۱۱ منتخب ایالات فلوریدا در سنای آمریکا است. وی پیش از آن رئیس مجلس نمایندگان این ایالات بوده است.

وی که اصالتا کوبایی‌تبار است دانش آموخته دانشگاه فلوریدا و دانشکده حقوق میامی است. در اواخر دهه ۱۹۹۰ به عنوان کمیسیونر شورای شهر غرب میامی فعالیت می‌کرد و در سال ۲۰۰۰ به مجلس نمایندگان ایالت فلوریدا راه یافت. وی در سال ۲۰۰۶ ریاست این مجلس را کسب کرد.

وی در ماه آوریل کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ اعلام کرد و عنوان داشت که دیگر قصد ندارد در انتخابات سنای آمریکا شرکت کند.

 

بن کارسون – جمهوری‌خواه

«بنیامین سلیمان بن کارسون»، ۶۳ ساله، نویسنده و جراح بازنشسته اعصاب است. وی اولین جراحی است که توانسته است با موفقیت دو قلویی را که از ناحیه سر به هم چسبیده بودند را از هم جدا کند. در سال ۲۰۰۸، وی مدال آزادی ریاست جمهوری را از سوی جورج بوش دریافت کرد. وی پس از ادای یک سخنرانی پرشور در یکی از مشهورترین مراسم مذهبی مسیحیان آمریکا به خاطر دیدگاه‌های اجتماعی و سیاسی خود به یک چهره محبوب محافظه‌کار در عرصه رسانه و سیاست تبدیل شد. کارسون هم‌اکنون تلاش دارد تا به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان برای ورود به رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ انتخاب شود.

 

کارلی فیورینا – جمهوری‌خواه

تنها زن جمهوری‌خواهی که به دنبال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. کارلی ۶۰ ساله پیشتر یک مدیر اجرایی در حیطه کسب و کار بوده است. فعالیت‌های عمده وی از سال ۱۹۸۰ آغاز شد و توانست به رده‌های علی اجرایی شرکت عظیم مخابریاتی AT&T دستیابد. بعدها طی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ مدیر ارشد شرکت هیولت پاکارد شد، شرکتی که یکی از ۲۰ کمپانی برتر آمریکایی بوده است، وی هرچند در آن سال‌ها موفق شد هیولت پاکارد را به بزرگترین شرکت در مقایس جهانی در تولید رایانه‌های شخصی تبدیل کند، اما در پی بحران صنعت فناوری اطلاعات و کاهش ۵۰ درصدی ارزش سهام این شرکت از مقام خود برکنار شد.   وی در سال ۲۰۱۰ از سوی جمهوری‌خواهان برای انتخاب به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا اعلام نامزدی کرد. فیورینا پیشتر و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا از جمله مشاوران جان مک‌کین، نامزد حزب جمهوری‌خواه بود.

 

مایک هاکابی – جمهوری‌خواه

«مایکل دیل مایک هاکابی»، ۵۹ ساله و فرماندار اسبق ایالت آرکانزاس آمریکا طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷ بود. وی در سال ۲۰۰۸ نیز در رقابت‌های درون حزبی، برای انتخاب به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از سوی جمهوری‌خواهان وارد عرصه شده بود. وی در آن سال پس از جان مک‌کین و میت رامنی، در رده سوم قرار گرفت.

وی در سال ۲۰۰۸ یک برنامه پرمخاطب را در شبکه فاکس‌نیوز به راه انداخت که تا ژانویه سال ۲۰۱۵ ادامه داشت، اما برای امتحان کردن شانس خود برای ورود به دور نهایی رقابت‌های ریاست‌جمهوری این برنامه را تعطیل کرد. وی تاکنون چندین کتاب پرفروش را تألیف کرده است. هاکابی همچنین یک موسیقیدان و سخنور ماهر است.

 

جب بوش – جمهوری‌خواه

«جان الیس جب بوش»، ۶۲ ساله، فرماندار سابق ایالت فلوریدا؛ وی فرزند دوم جورج بوش پدر و برادر کوچک جورج بوش پسر است. وی تنها جمهوری‌خواهی است که توانسته است برای دو دوره متوالی هرکدام به مدت چهارسال فرماندار ایالت فلوریدا باشد. وی فارغ‌التحصیل آکادمی فیلیپس و دانشگاه تگزاس  است. در سال ۱۹۸۶ وزیر تجارت ایالت فلوریدا شد اما در سال ۱۹۸۸ برای کمک به پدر خود در رقابت‌های ریاست جمهوری از این سمت کناره‌گیری کرد.

وی در سال ۱۹۹۴ در رقابت‌های انتخاباتی فرماندار فلوریدا شرکت کرد اما با اختلاف اندکی کمتر از ۲ درصد شکست خورد. در سال ۱۹۹۸ توانست با کسب ۵۵ درصد آرا فرماندار این ایالت شود. جب بوش که از وی اغلب به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در رقابت‌های ریاست جمهوری نام برده می‌شود، در دسامبر ۲۰۱۴ اعلام کرد که احتمال کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری را مدنظر قرار داده است.

 

اسکات والکر – جمهوری‌خواه

«اسکات کوین والکر»، ۴۷ ساله و فرماندار فعلی ایالت ویسکانسین آمریکا؛ وی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ در انتخابات فرمانداری این ایالت پیروز شده است.

والکر فعالیت‌های سیاسی خود را از مجمع ایالتی ویسکانسین آغاز کرد که طی سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ عضو آن بوده است. پس از اینکه در سال ۲۰۰۲ مدیر اجرایی ناحیه میلواکی از مقام خود استعفا داد، والکر توانست در انتخابات فوق‌العاده این ناحیه پیروز شود و به این سمت دست یابد، سمتی که طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ عهده‌دار آن بوده است.

از جمله طرح‌های جنجال برانگیز وی در دوران فرمانداری، طرح اصلاح بودجه این ایالت را مطرح کرد که براساس آن قدرت چانه‌زنی مستخدمان و کارکنان به میزان قابل توجهی کاهش یافت. این امر هرچند با اعتراضات فراوانی روبه‌رو شد و حتی کار به درخواست برگزاری انتخاباتی برای برکناری وی کشیده شد، اما وی توانست بر مخالفان خود چیره شود و پیروز این عرصه گردد. هرچند تاکنون به طور رسمی کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشده است اما به باور بسیاری وی برای انتخاب به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه رقابت با دیگر هم حزبی‌های خود خواهد شد.

 

لیندسی گراهام – جمهوری‌خواه

«لیندسی اولین گراهام»، ۵۹ ساله، عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا که از سال ۲۰۰۳ سناتور منتخب ایالت کارولینای جنوبی است. وی دانش‌آموخته دانشگاه کارولینای جنوبی است و توانست از این دانگاه مدرک دکترای حقوق دریافت کند. وی همچنین به عنوان نیروی ذخیره گارد ملی این ایالت سابقه خدمت دارد که تا درجه سرگردی توانست ارتقا یابد. پیش از آنکه بتواند در سال ۱۹۹۲ به مجلس نمایندگان کارولینای جنوبی راه یابد به عنوان وکیل در شرکت‌های خصوصی فعالیت می‌کرد. وی تا سال ۱۹۹۵ عضو این مجلس بوده است. سپس و طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ نیز عضو مجلس نمایندگان آمریکا به نمایندگی از حوزه انتخابیه سوم کارلینای جنوبی بود. وی طی این مدت با کسب حدود ۶۰ درصد آرا توانس به طور متناوب برای چهار بار در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا پیروز حوزه انتخابیه خود شود. وی در سال ۲۰۰۲ توانست در انتخابات سنای آمریکا از ایالت کارلینای جنوبی پیروز شود و از سال ۲۰۰۳ وارد سنای آمریکا شود.

از جمله ویژگی‌های بارز وی علاقه او به همکاری دو حزبی و تلاش مشترک با دموکرات‌ها در موضوعاتی همچون گرمایش کره زمین، اصلاح مالیات‌ها و اصلاح قانون مهاجرت بوده است. وی قرار است ابتدای ماه آتی میلادی، به طور رسمی کاندیداتوری خود را برای ورود به رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا اعلام کند.