به گزارش پارس به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در دیدار با نمایندگان جوامع روس ساکن کشورهای مختلف در مسکو خاطرنشان کرد:' 13 ماده قید شده در توافقنامه 12 فوریه مینسک باید بطور کامل و مستمر اجرا شود'.


وی افزود: 'بند کلیدی توافقنامه مینسک، برقراری گفت وگوهای مستقیم میان کی یف و نمایندگان مناطق دونتسک و لوهانسک است'.

توافقنامه مینسک روز 12 فوریه 2015 در اجلاس سران گروه چهار نورماندی شامل روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان در پایتخت بلاروس امضا شد.

لاوروف گفت:'وضعیت اوکراین و پیرامون این مساله برای جامعه روس های مقیم این کشور آزمون بسیار سخت و دشواری است'.

وی افزود:' کارزار ضدروسی که در کشورهای غربی براه افتاده از جمله تحریم های یکجانبه و غیرقانونی اعمال شده ازسوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه بر همکاری ما با جوامع روس خارج از کشور تاثیری نگذاشته است'.

وزیر خارجه روسیه گفت:'حمایت شورای مرکزی جوامع روس مقیم کشورهای مختلف از تلاش ها و اقدامات دیپلماتیک روسیه برای حل و فصل بحران اوکراین را که با برگزاری کنفرانس های سیاسی و علمی صورت می گیرد، عالی ارزیابی می کنیم'.

لاوروف پیش ازظهر امروز هم در گفت وگو با شبکه خبری روسیه 24 نسبت به اجرای توافقنامه مینسک از سوی دولت اوکراین ابراز تردید کرد.

وی گفت:'در مورد اجرای توافقنامه مینسک از سوی دولت اوکراین با وجود امضای این سند توسط پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین خوشبین نیستم'.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه هفته گذشته در دیدار با 'جان کری' همتای آمریکایی خود از واشنگتن خواست از نفوذ خود بر مقامهای اوکراینی و فشار بر کی یف برای اجرای توافقنامه مینسک استفاده کند.