به گزارش پارس به نقل از ایرنا یک مقام رسمی دولت عراق امروز پنجشنبه از سطح مبادلات تجاری ایران و عراق به میزان 17 میلیارد دلار در سال خبر داد . درعین حال محافل اقتصادی در بغداد معتقدند هرگونه تفاهم میان ایران و آمریکا و غرب بر سر برنامه هسته ای، مبادلات دو کشور را به اوج خواهد رساند.

'محمد السامرایی' نماینده وزارت تجارت عراق با اعلام 17 میلیارد دلار در سال ارزش مبادلات تجاری ایران و عراق ، به الغدنیوز گفت: حجم مبادلات ایران و عراق تا پایان سال 2015 از این رقم نیز عبور خواهد کرد.

به دنبال بسته شدن مرزهای شمالی و غربی عراق در جریان هجوم گروه تروریستی داعش در خرداد ماه 1393 و سقوط موصل و بخش های بزرگی از شمال و غرب این کشور، مرزهای شرقی و جنوب شرق و مرکزی در مرکز توجه عراقی ها قرار گرفت.

مرزهای عراق با ایران، به اذعان مقامات عراقی، امن ترین مرزهای این کشور با جهان خارج است و استفاده از این مرزها به بغداد این امکان را داد که بتواند بحران اقتصادی ناشی از جنگ علیه تروریسم را مدیریت کند.

السامرایی همچنین به راه اندازی خط لوله انتقال گاز ایران به عراق در سالجاری و خرید گاز از ایران، اشاره کرد و گفت: تجارت گاز نیز امکان افزایش مبادلات میان دو کشور را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: عراق هم اکنون از دو دروازه ورودی در بصره در جنوب و دیالی در مرکز ، انواع محصولات غذایی، زراعی و تجهیزات الکتریکی و صنعتی را از ایران وارد می کند.

دکتر 'محمد مظهر صالح ' کارشناس برجسته اقتصادی عراق در خصوص افزایش مبادلات ایران و عراق به 17 میلیارد دلار در سال ، به رسانه های عراقی گفته که با هرگونه تفاهم میان ایران و آمریکا و غرب بر سر برنامه هسته ای ایران، تجارت دو کشور ایران و عراق افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی گفت: درصورت برداشته شدن مجازات ها و تحریم های غرب علیه ایران، یک ثبات تجاری میان ایران و عراق و سراسر منطقه ایجاد می شود.

به اعتقاد وی ؛ هر تفاهمی درخصوص مساله هسته ای ایران، به ثبات منطقه می انجامد و مبادلات و ارتباطات میان ایران و عراق و کشورهای منطقه را گسترش خواهد داد.

ایران و عراق در همه زمینه های اقتصادی و فرهنگی از جمله گردشگری و صنعت ارتباطات گسترده ای دارند، بطوری که تنها در بخش گردشگری، سالانه بیش از سه میلیون نفر از اتباع دو کشور میان ایران و عراق در رفت و آمد هستند.