به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری تسنیم "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه هشدار داد که همه پرسی انگلیس درباره عضویت در اتحادیه اروپا، "بسیار خطرناک" است.
فابیوس این سخنان را چندین ساعت پیش از ورود "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس به پاریس مطرح کرده است.
کامرون قصد دارد در سفر به پاریس درباره اصلاحات در اتحادیه اروپا صحبت کند اگر چه فابیوس گفته که محدودیت‌های آشکاری درباره آن چیری که فرانسه می‌تواند انجام دهد وجود دارد.
فابیوس که با رادیو اینتر فرانسه صحبت می‌کرد، گفت: ما می‌خواهیم که انگلیس داخل اتحادیه اروپا باقی بماند. ما از بهبود اتحادیه اروپا حمایت می‌کنیم اما نمی‌توانیم با انحلال آن موافقت کنیم.
وزیر امور خارجه فرانسه افزود: انگلیس عضو یک باشگاه فوتبال شده است و آنها هم اکنون در اواسط بازی نمی‌توانند بگویند که می خواهند راگبی بازی کنند. این یک چیز دیگر است.
قرار است که کامرون و "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه امشب و پیش از سفر به آلمان و لهستان شام کاری داشته باشند اما اظهارات امروز فابیوس نشان می‌دهد که کامرون امروز در پاریس با استقبالی مودبانه اما سرد مواجه خواهد شد.
فابیوس در ادامه سخنانش گفت: ما خواهیم دید که کامرون چه درخواست‌هایی دارد و به او گوش می‌دهیم.
منابع فرانسوی اعلام کرده‌اند که پاریس آماده امتیازدهی محدودی به انگلیس است اما با هرگونه تهاجم به اصول اصلی اتحادیه اروپا و تحرک آزاد یا قوانین فوق ملینی اروپا مخالفت خواهد کرد.
وی هشدار داد که فرانسه برگزاری رفراندوم را بسیار خطرناک می‌داند و و تمام روندی که توسط انگلیس آغاز شده با ریسک همراه است.
وزیر امور خارجه فرانسه اضافه کرد: به مردم انگلیس گفته خواهد شد که اروپا چیز بدی است و در روزی که از آنها خواسته می‌شود تا تصمیم بگیرند این خطر وجود دارد که آنها بگویند "این [اتحادیه اروپا] چیز بدی است.
فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز پنجشنبه در مصاحبه با رادیو بی بی سی تصریح کرد: دولت انگلیس باید به عنوان بخشی از تلاش خود برای مذاکره مجدد با اتحادیه اروپا، مقام های اروپایی را متقاعد کند تا با اصلاح بخشی از پیمان های این اتحادیه موافقت کنند.
وی در ادامه افزود: لندن باید به یک توافق اساسی دست یابد تا رای دهندگان انگلیسی را به باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا متقاعد کند.
وزیر خارجه انگلیس گفت: اگر شرکای ما با ما موافق نباشند، و با ما برای دستیابی به بسته اصلاحات همکاری نکنند، آنگاه ما هیچ احتمالی را رد نخواهیم کرد.
دولت انگلیس نیز اعلام کرد که در همه پرسی سراسری که قرار است طی دو سال آینده برگزار شود، از مردم انگلیس پرسیده خواهد شد که آیا خواستار باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند یا نه.
دولت انگلیس افزود: سئوالی که از مردم پرسیده خواهد شد این است که آیا انگلیس باید یک عضو اتحادیه اروپا باقی بماند؟
کامرون قول داده است تا در صورت عدم دستیابی به توافق نهایی با رهبران اتحادیه اروپا برای تغییر قوانین و پیمان ها و افزایش قدرت انگلیس در این اتحادیه، همه پرسی مذکور را پیش از پایان سال 2017 میلادی برگزار کند.
کامرون تحت فشار زیادی است تا مهاجرت به انگلیس را کاهش دهد. تازه ترین آمارها نشان می دهد که در سال 2014 میلادی بیش از 318 مهاجر وارد انگلیس شده اند. کامرون قول داده است تا تعداد مهاجران اروپایی به انگلیس را به کمتر از 100 هزار نفر برساند.
این مساله در تضاد با پیمان اتحادیه اروپا در خصوص آزادی جابجایی نیروی کار است. ژان کلود یانکر رئیس کمیسیون اروپا پیش از این تاکید کرده است که انگلیس باید به یک توافق منصفانه با اتحادیه اروپا دست یابد ولی نمی تواند اولویت های خود را بر اتحادیه اروپا تحمیل کند.