به گزارش پارس به نقل از فارس همایون ارغوانی ظهر امروز در نشست خبری فعالان دانشجویی بیرجند در مورد توافق هسته‌ای با بیان اینکه هدفمان از مذاکرات دو بخش است، اظهار داشت: نخست اینکه تحریم‌‌ها برداشته شود و دوم نیز موضوع رسمت شناختن غنی‌سازی است که در آخرین بیانیه لوزان بود، می‌توان با خوشبینانه‌‌ترین حالت بگوییم که غنی‌سازی را در سطح 3.67 درصد قبول کردند.

وی افزود: در مذاکرات ژنو، ایران 28 مورد را تعهد داد این در حالی است که ‌‌آنها تنها سه یا چهار مورد را تعهد دادند.

دبیر سیاسی قرارگاه فرهنگی شهید کاوه خراسان جنوبی با بیان اینکه بیانیه لوزان هیچ تعهدی به بار نمی‌آورد، تصریح کرد: اما خودمان داریم به سمت تعهد پیش می‌رویم، عقب‌نشینی در مقابل طرف غربی و در مقابل آمریکا یک نکته منفی می‌تواند باشد.

ارغوانی با اشاره به اینکه مشکل طرف آمریکایی بحث هسته‌ای نیست، گفت: مشکل آمریکا بحث هویت و اعتقاد ایران است، بحث هسته‌ای بهانه است، به طور موقت احتمال وجود دارد که طرف ایرانی تحت هر شرایط به توافق برسد.

وی اضافه کرد: زمانی که بیانیه قرائت شد تفسیرها متفاوت بود، متن‌هایی که نوشته شد بسیار تفسیرپذیر بود.

ارغوانی در ارتباط با پروتکل الحاقی تصریح کرد: بیش از 120 کشور پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند، منظور از پروتکل الحاقی اجازه‌ای است که وارد حصار کشوری می‌شود و هر جا که احتمال بدهید می‌توانند بازرسی کنند.

وی ادامه داد: بحث پروتکل الحاقی پنج کشور شورای امنیت با مابقی کشورها فرق دارد زیرا این کشورها یا فناوری هسته‌ای ندارند و یا اگر هم دارند هم‌پیمان با غرب هستند، پروتکل الحاقی بسیاری از کشورها را دچار آسیب‌های امنیتی کرده است با همین طرح می‌خواهند توان نظامی ایران را بسنجند و واکنشی که می‌خواهند انجام بدهند.