به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین فراز و نشیب در تقابل با داعش همچنان ادامه دارد اما شاید یکی از مهمترین تحولات در این عرصه سقوط الرمادی در استان النبار باشد که ستیزه جویان داعشی توانستند به دست آوردی مهم دست یابند.

داعش نه تنها تضعیف نشده که حالا صدای پای ستیزه جویان رادیکال بلندتر از قبل هم به گوش می رسد. در شرایطی که طی چند هفته و حتی چند ماه اخیر روند پیشروی های گروه موسوم به دولت اسلامی متوقف شده و این جریان در موضع ضعف قرار گرفته بود دوباره در هفته ای که گذشت خبرهایی حاکی از پیشرفت داعش در رسانه های بین الملل نشان از ادامه حیات این گروه تروریستی دارد. رئیس پارلمان عراق اوایل هفته در اظهار نظری بر نقش ویژه و پررنگ ایران در مبارزه و کنترل جریان تروریستی موسوم به دولت اسلامی تاکید کرده بود و افزوده بود انتظار سقوط الانبار را نداشته است. 

این در حالی بود که داعشیان تنها در عراق پیشرفت نمی کردند و انتشار برافراشته شدن پرچم سیاه این گروه بر فراز قلعه تاریخی شهر پالمیرا سوریه منطقه را در شوکی تازه فرو برد و حکایت از استمرار پیش روی های این جریان داشت. این نخستین باری نبود که ستیزه جویان داعش به اماکن و آثار تاریخی و باستانی حمله می کردند. مامون عبدالکریم مدیر کل آثار باستانی و موزه‌های سوریه اعلام کرد که تروریست‌های داعش درهای موزه تاریخی شهر پالمیرا را گشوده و وارد آن شده و تعدادی از مجسمه‌های این موزه را که به دوران ماقبل از تاریخ بازمی‌گردد ویران کرده و پس از آن درهای موزه را بستند و نگهبانانی را در ورودی‌های آن مستقر کردند.

وی تاکید کرد: صدها اثر باستانی در این موزه از مدت‌ها پیش به دمشق منتقل شده است اما همچنان آثار دیگری در این موزه وجود دارد. ما امیدواریم که شهر تدمر و موزه این شهر در معرض حملات ویران گرانه داعش مثل آنچه که در عراق رخ داده قرار نگیرد.

عبدالکریم همچنین بر لزوم بررسی استراتژی‌های جدید برای برخورد با اوضاع کنونی در تدمر تاکید کرد و از جامعه جهانی خواست تا برای نجات این شهر اقداماتی را انجام دهند.

اما این تمام قصه نبود و بالا و پایین ها در عرصه مقابله با داعش همچنان ادامه داشت. به نحوی که نیروهای عراقی موفق شدند قاضی شرعی داعش در الرمادی را به قتل برسانند. در شرایطی که بسیاری موضوع عدم همراهی آمریکا را یکی از اصلی ترین دلایل پیشروی داعش می خواندند وزیر دفاع آمریکا در اظهارتی عجیب عدم تمایل عراقی ها برای مبارزه با داعش را یکی از اصلی ترین عوامل پیشروی گروه موسوم به دولت اسلامی معرفی کرد. کارتر در مصاحبه با شبکه سی ان ان که روز یکشنبه منتشر شد، افزود: رمادی در حالی به دست ستیزه جویان داعش افتاد که تعداد نیروهای عراقی در این شهر بیشتر از آنها بود اما نیروهای عراقی از ایستادن در برابر این ستیزه جویان خودداری و از این شهر عقب نشینی کردند. نیروهای عراقی همچنین تعداد زیادی از خودروهایی را که آمریکا در اختیار آنها قرار داده است ازجمله چند دستگاه تانک رها کردند.

موضوع چرایی و چگونگی سقوط داعش تحلیل ها و مباحث مختلفی را با خود به همراه داشت حسین موسویان یکی از این شخصیت هاست که در گفتگوی خود با شبکه سی سی تی وی دلایل این موضوع را واکاوی کرد. این دیپلمات پیشین وزارت خارجه در این گفتگو تاکید کرد کمک های ایران به عراق یکی از اصلی ترین عواملی است که توانسته مانع از پیشروی بیش از پیش داعش شود. 

اما اظهارات اشتون کارتر واکنش هایی هم با خود به همراه داشت. حکیم الزمیلی رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی پارلمان عراق گفته است که آمریکا به دنبال آن است تا تقصیر شکست را به گردن دیگران بیندازد و نخست وزیر عراق هم گفته که از این سخنان متعجب شده است. واکنش ها البته در این سطح محدود نماند و حتی حیدر عبادی هم در این خصوص اظهارات قابل تاملی را به زبان آورد. واکنش عبادی البته قدری دیپلماتیک تر بود. .حیدر عبادی نخست وزیر عراق به جان سیمپسون خبرنگار بی بی سی گفت که او از اظهارات آقای کارتر "شگفت زده" است.

او گفت:‌ "آقای کارتر خیلی از عراق حمایت کرده و من مطمئن هستم که اطلاعات غلط به او داده اند." آقای عبادی همچنین تاکید کرد که می توان رمادی را ظرف "چند روز" پس گرفت
مطابق معمول جان بولتون تندرو باز هم رادیکال ترین اظهارات را در این رابطه طرح کرد. او که در دوران جرج بوش پسر سفیر آمریکا در سازمان ملل بود در گفتگویی پیشنهاد داده بود سوریه و عراق باید تجزیه شوند.وی افزود: "فکر می‌کنم ترکیه و دولت‌های عرب منافع زیادی در همکاری با ما برای شکست داعش دارند. دولت‌های عرب و ترک‌ها نمی‌توانند این کار را به‌تنهایی انجام دهند. گفتن اینکه این مسئله آنهاست و خودشان باید حل نمایند، اشتباه است. آنها به رهبری آمریکا نیاز دارند".

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ "فکر می‌کنم هدف ما باید این باشد که یک دولت سنی جدید در بخش‌های غربی عراق و بخش‌ شرقی سوریه ایجاد شود که توسط میانه‌روها‌ یا کسانی که کمترین اقتدارگرایی را داشته و بخشی از اسلامگرایان رادیکال نیستند، هدایت شود."

ابوسیاف و قتل او به عنوان یکی از فرماندهان داعش اما به عنوان یکی از کلیدهای آزاد سازی الرمادی طرح شده بود. به طوری که آمریکایی ها از کشف گنج داعش خبر دادند. به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای شرق الاوسط، به نقل از منابع امنیتی آمریکا، کامپیوترهای به دست آمده از دفتر ابوسیاف مملو از اطلاعات و اسرار در باره نحوه فعالیت‌های مالی، ارتباطات با موسسه‌های مختلف برای کسب کمک‌های مالی برای این گروه را مشخص می‌کند.
پس از این فراز و نشیب ها عملیات آزادسازی الرمادی کلید خورد. یروهای داوطلب مردمی عراق از آغاز عملیات «لبیک یا رسول الله ۲» برای پاکسازی مناطق باقی مانده از شمال تکریت و همچنین جنوب غرب شهر سامرا به سمت الرمادی خبر دادند.
در ادامه واکنش ها و عملیات های ارتش عراق نیروهای دولتی توانستند مناطق دشتات و الحفار را از دست داعشی ها آزاد کنند. پایگاه اینترنتی العهد، گزارش داد نیروهای ارتش عراق و داوطلبان مردمی توانستند دو منطقه دشتات و الحفار را در شرق ناحیه السعدیه به تصرف خود درآورند و تروریست ها را از این دو منطقه دور کرده به عقب رانند. در ادامه این عملیات ها ابومامون المغربی وزیر امور تجهیزات نظامی داعش هم کشته شد. ماموران امنیتی عراق هم با انجام بازجویی های فشرده توانستند راز سقوط الرمادی را از زبان همسر ابوسیاف استخراج کنند. به گفته همسر ابو سیاف برخی فرماندهان نظامی الانبار برای تسهیل در تسلط گروه داعش بر منطقه رمادی با این گروه همکاری کرده اند.
در پی این تحولات رهبر جریان داعش ابوبکر بغدادی برخی از رهبران این جریان را تغییر داد. به گزارش سایت اینترنتی النشره، اطلاعات خبری حکایت از آن دارد که ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش از رقه در سوریه به همراه سرکرده‌های عربی و خارجی وارد نینوا شده و تغییراتی را در سرکرده‌های این گروه اعمال کرده و ماموریت عملیات در الانبار را به شخصی سپرده که تابعیت چینی دارد که این شخص از سرکرده‌های داعش است که در گذشته ماموریت‌های امنیتی در مناطق اشغال شده توسط داعش در فلوجه، هیت، القائم و مرزهای عراق و سوریه را بر عهده داشت.

در رابطه با تحلیل تحولات تازه عراق و پیشروی های داعش خبرآنلاین گفتگویی با علیرضا آیتی کارشناس مسائل خاورمیانه انجام داد و اوضاع مقابله با داعش را مورد تحلیل قرار داد.  این کارشناس برجسته در این گفتگو تاکید کرد: جنگ در عراق جنگ پیچیده، فرسایشی و خشنی شده است. البته عراق طی دوران بعد از اشغال تاکنون وضعیت امنیتی مناسبی نداشته و دلیل آن هم بهره برداری تروریست ها از چندین امتیاز بوده است که هر یک بعنوان مکمل و لجستیک برای آنها عمل کرده است. 

و در نهایت تقابل با داعش در هفته ای که گذشت در شرایطی به پایان رسید که همچنان درگیری ها باقی مانده و سخنگوی کاخ سفید هم در اظهاراتی صحبت های پیشین اشتون کارتر را تایید کرد و به بی میلی عراقی ها برای مبارزه با داعش مهر تاییدی زد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت که عدم تمایل نیروهای عراقی برای مبارزه با شبه‌نظامیان تروریست داعش مایه نگرانی است این در حالی است که برخی از تحلیلگران این اظهارات مقامات آمریکایی را پیش دستی می دانند و موضوع پیشروی داعش را با جدی نبودن عزم آمریکا برای مبارزه با داعش مرتبط می خوانند.