به گزارش پارس به نقل از تسنيم، سردار محمدتقی اوصانلو امروز در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت بزرگداشت سالروز آزاد سازی خرمشهر اظهار داشت: خیانت‌های پی در پی بنی صدر عامل اصلی خارج شدن کنترل خرمشهر از دست نیروهای ایرانی بود و این رئیس جمهور خائن با این سخنان که نمی‌توانیم در خوزستان دفاع کنیم این شهر را تقدیم دشمنان کرد.
وی افزود: در این روز بعثی‌ها با لشگرهای مختلف برای محاصره خرمشهر آمده بودند و دشمن در این خیال بود که با تصرف خرمشهر شهرهای اطراف را نیز به تصرف خود در آورد.
اوصانلو تصریح کرد: در روزهای نخست جنگ مردم خرمشهر در برابر اقدامات دشمنان سینه سپر کرده و اجازه پیشروی را به دشمن ندادند و مردم با وحدت کامل در مقابل بعثی‌ها جنگیدند و طولانی شدن درگیری ها و خیانت رییس جمهور وقت سبب سقوط خرمشهر شد.
فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) اظهار داشت: در آن زمان حرف رییس جمهور حرف بعثی‌ها بود اما دشمنان با عدم شناخت کافی از مردم در زمانی که فکر از دست دادن خرمشهر را نداشتند، نیروهای ایرانی در عملیاتی موفق، خرمشهر را که به خونین شهر تبدیل شده بود، آزاد کردند.
وی کمک‌های غرب و شرق را به صدام برای شکست نظام اسلامی یادآور شد و گفت: دشمن می‌خواست با در اختیار داشتن مناطق نفتی ایران اهداف خود را دنبال کند که با مقاومت مردم و پیشروی رزمندگان این امر محقق نشد در حالیکه آن زمان در کل جنگ ایران بودجه 29 میلیارد تومانی صرف جنگ شد در حالیکه هر کدام از حامیان صدام 40 میلیارد تومان به رژیم بعثی کمک کرده بودند اما نظام اسلامی در مقابل تجهیزات دشمنان فقط از یاری خداوند متعال بهره‌مند بود.
اوصانلو افزود: 20 هزار کیلومتر از خاک کشور توسط دشمن تصرف شد و سازمان بین الملل از دو طرف خواست تا جنگ را پایان دهند اما امام خمینی (ره) فرمودند تا زمانی که حتی یک وجب از خاک ما در دست دشمن باشد جنگ ادامه دارد بنابراین آزادی خرمشهر نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس بود چراکه پس از عزل بنی صدر اقدامات جدیدی در جبهه آغاز شد و استراتژی جدید جمهوری اسلامی به همت رزمندگان و با انجام عملیات‌های مختلف و پی در پی سبب پیروزی در عملیات‌های این دوران شد.
فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) با بیان اینکه در عملیات فتح المبین 2 هزار و 500 کلیومتر از خاک کشور در غرب اهواز آزاد شد، گفت: بعد از این عملیات 30 روز برای آغاز عملیات بیت المقدس فرصت داشتیم که در آن زمان بسیاری از رزمندگان شهید و زخمی شده بودند اما در طول 30 روز کارهای پشتیبانی انجام شد و در اواخر خرداد ماه با رمز یا علی بن ابیطالب(ع) از کارون عبور کرده و جنگ بی‌امان آغاز شد که نتیجه آن آزاد سازی خرمشهر بود.