پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مستند «شطرنج با گرگ‌ها» موجب افزايش فشار بر صدا و سيما شد.

مستند «شطرنج با گرگ‌ها» که توسط گروه سازنده برنامه «ثریا» در شبکه یک ساخته و پخش شد، علاوه بر فضای مجازی و بین کارشناسان رسانه و سیاست با واكنش يك مقام عالي اجرايي قرار گرفت.

اين مقام عالي اجرايي در جلسه اي كه مسوولين ارشد اجرايي كشور و رييس سازمان صدا و سيما نيز حضور داشته، نامي از مستند مذكور ارايه نكرده بلكه با اشاره به بخش هايي از آن، به شدت رويكرد صدا و سيما در مورد پرونده هسته اي را مورد انتقاد، حمله و هجمه قرار داده است.

در حالي كه رسانه ملي به شدت از عملكرد ناكارامد دولت يازدهم حمايت غيرمنطقي انجام مي دهد اما برخي معتقدند رويكردهاي مستقل صدا و سيما در مورد پرونده هسته اي موجب واكنش تند مقامات اجرايي شده و بودجه اين سازمان همچنان تحت فشار قرار دارد.

اگر چه نوع مناظرات تلويزيوني و غير تلويزيوني و برخي فيلم هاي مستند به گونه اي است که تصور عمومي را به سمت دو قطبي شدن موافقان توافق و مخالفان توافق سوق مي دهد اما لازم است منتقدين ضمن حمايت از مسير كلي مذاكرات و اعتماد نسبت به تيم هسته اي به عنوان فرزندان انقلابي رهبري، بيشتر حملات خود را متوجه زياده خواهي نظام سلطه نموده و اشكالات تاكتيكي تيم را مورد اشاره قرار دهند.

«شطرنج با گرگ‌ها» روی میز مذاکرات
محسن مقصودی تهیه‌کننده برنامه ثریا در مورد اين مستند مي گويد: دیپلمات‌های ایرانی و در راس آنها وزیر امورخارجه کشورمان با کسانی بر سر میز مذاکره نشسته‌اند که همچون گرگ خوی درندگی دارند، آن هم در شرایطی که از پشتوانه لازم برای مقابله با این حریف خونخوار، برخوردار نیستند. این نکته‌ای است که سازندگان برنامه ثریا و مستند شطرنج با گرگ‌ها بر آن تاکید دارند و معتقدند این مستند به گروه مذاکره‌کنندگان کمک می‌کند.

تصویر حریف
در شرایطی که مردم کشور از عملکرد دیپلمات‌های ایرانی در مذاکرات هسته‌ای راضی هستند و فضای عمومی جامعه در‌این باره مثبت و پرامید است، مستند شطرنج با گرگ‌ها یادآور نکاتی است که بارها و بارها به آنها اشاره شده است؛ این مستند از خوی جنایتکارانه غرب و تمایل آمریکا برای سلطه بر جهان سخن می‌گوید و کارشناسان و خبرنگاران در مقابل دوربین این مستند برداشت‌ها و دیدگاه‌هایشان را مطرح می‌کنند.

به گفته مقصودی، مستند شطرنج با گرگ‌ها فقط یک‌قسمت از مجموعه‌ای به نام «سال‌های هسته‌ای» و قسمت دوم آن است. قسمت اول این مجموعه با عنوان «از هیروشیما تا لوزان» 26 فروردین از برنامه ثریا به نمایش درآمد و قسمت‌های بعدی که قرار است به مرور از این برنامه به نمایش درآید، به دیگر جنبه‌های موضوع هسته‌ای کشور نیز توجه خواهد داشت. براساس توضیحات این تهیه‌کننده، ساخت سال‌های هسته‌ای از 5 ماه پیش آغاز شده و بعد از پژوهش، ثبت تصاویر متعدد و گپ و گفت با کارشناسان مختلف از همه جناح‌ها، قسمت‌های متعدد این مجموعه با رویکردهایی مستقل اما مرتبط با موضوع اصلی و برمبنای شرایط روز جامعه تدوین شده است.

تهیه کننده ثریا از توجه این مجموعه مستند به دیگر موانع بر سر راه مذاکرات خبر داد و این‌که تاثیر مسائلی چون تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی بر روند مذاکرات نیز در تولید این مجموعه مستند مد نظر بوده است. به گفته این تهیه‌کننده، 3 قسمت‌دیگر از این مجموعه مستند باقی‌مانده که از زاویه‌ای جدید به‌ماجرا توجه خواهد کرد.

وی در این‌باره توضیح داد: این مستندها نقد غرب است، نقد عملکرد جناحی در کشور نیست. شطرنج با گرگ‌ها مستندی است که براساس اطلاعات و اسناد موجود ساخته شده است. خبرنگاران حاضر در این مستند از افراد سرشناس حوزه خبری هستند و کارشناسانی که در آن صحبت می‌کنند نیز از همه جناح‌ها انتخاب شده‌اند. مقصودی این مستند را اثری برای نمایش خوی استکباری در آمریکا می‌داند، نه نقد عملکرد دیپلمات‌های ایرانی در مذاکرات هسته‌ای.

موانع داخلی
انتقادهایی که به مستند شطرنج‌ با گرگ‌ها وارد شده، ناشی از توجه این مستند به یک مانع از انبوه موانع پیش روی مذاکره‌کنندگان است. در این مستند صرفا به شرح و تحلیل خلق و خوی حریف پرداخته شده در حالی که مسائل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی از توانایی و قدرت دیپلمات‌های ایرانی در مذاکرات کاسته است.

در کشوری که با مشکلات متعددی روبه‌روست، بخشی از آن به تحریم‌ها برمی‌گردد و بخش دیگر نتیجه رانت‌خواری و فساد اقتصادی است. گروه مذاکره‌کننده بسادگی نمی‌تواند تمام امتیازات خود را مطالبه کنند و این نکته‌ای است که در مستند «شطرنج با گرگ‌ها» به آن توجهی نشده است.

مقصودی در این باره گفت: تا امروز چنان‌که باید قدرتمندانه در مذاکرات ظاهر نشده‌ایم و از همین‌رو در مجموعه مستند «سال‌های هسته‌ای» علاوه بر گرگ صفتی حریف به‌مشکلات داخلی هم توجه کرده‌ایم.