پايگاه خبري تحليلي «پارس»- ‎‏ با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین و نزدیک شدن به مهلت 10 تیر ماه و همزمان با زیاده‌خواهی‌های جدید امریکا که رئیس سازمان انرژی اتمی از آن به عنوان «دبه کردن» یاد کرد، در فضای مجازی نیز مباحثه‌های بسیاری با موضوع هسته‌ای و نگرانی‌های موجود در خصوص بازدید و بازرسی از مراکز نظامی ایران که مورد تاکید طرف آمریکایی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی است و عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران هم آن را تأیید کرد، صورت می‌گیرد. یکی از تازه‌ترین این‌ موارد مناظره مکتوبی است که بین حسن بهشتی پور؛ کارشناس مسائل هسته‌ای و مدافع بیانیه لوزان و علیرضا جلولی؛ از فعالان فضای مجازی و منتقد دولت در ذیل مطلبی در صفحه شخصی بهشتی پور در فیسبوک صورت گرفت.

1

متن پست فس بوكي حسن بهشتي پور:
«آدما گاهی لازمه
چند وقت کرکرشونو بکشن پایین
یه پارچه سیاه بزنن درش و بنویسن :
کسی نمرده.
فقط دلم گرفته..... 
وقتی تو را دعوت می کنند بری یک جایی که اسمش را دانشگاه رسانه گذاشتند و مناظره کنی بعد می روی؟ انجا سخنرانی می کنی و با تمام وجود از منافع ملی کشورت دفاع می کنی. بعد می ایی می بینی خبرگزاری وابسته به همان دانشگاه رسانه حرفهای تو را تحریف کرده و بعد که اعتراض می کنی می گوید اشتباه تایپی است اما نمی فهمی چکونه می شود با اشتباه تایپی یک کسی را به یک جناحی منتسب کنی تا بتوانی له اش کنی تا دیگر از این حرفها نزد ... خوب این یعنی چی بجای اینکه دلت بگیرد خفخون بگیر حرف نزن اما مگر می توانی؟»

2

متن مناظره فیسبوکی بهشتي پور و جلولي
جلولی: 

جناب بهشتی پور! من نه آن مناظره شما را در دانشگاه بودم و نه خبر تحریف شده آن خبرگزاری را دیدم. اما مناظره زنده شما را از تلویزیون دیدم که قابلیت تحریف هم نداشت و در آن مناظره، شما و دیدگاهی را که از ان دفاع میکردید را به دوره قاجار و فروش کشور بیشتر نزدیک دیدم تا به عصر حاضر و حفظ منافع ملی.

بهشتی پور:
اقا علیرضا اشکال ندارد که ما صحبت های همدیگر را قبول نداشته باشیم اما حتما اشکال دارد که حرفهای همدیگر را تحریف کنیم یا به همدیگر انگ بزنیم اشکال کار ان خبرگزاری تحریف حرف من و انگ زدن بود وگرنه اشکال ندارد ما در اینجا و هر جای دیگر حرفهای همدیگر را نقد کنیم مثلا اینکه دیدگاه های من بهدوره قاجار و فروش کشور بر می گشت یک اظهار نظراست مخاطبان هم میتوانند قضاوت کنند اما وقتی من این دیدگاه شما را تحریف کنم معلوم است که جای قضاوت باقی نمی ماند.

جلولی: 
جناب بهشتی پور بنده آن ادعای شما را که فرمودید با تمام وجود از منافع ملی دفاع میکنید، مصداق تحریف بیانیه لوزان میدانم. بیانیه لوزان ناقض منافع ملی و امنیت ملی است و کسی که از این بیانیه دفاع میکند، مدافع منافع ملی نیست. مگر اینکه بگویید شما هم به بیانیه لوزان انتقاد دارید.

بهشتی پور: 

شما محبت کنید یک تعریفی از منافع ملی ارائه کنید ببینیم آیا درک مشترکی از منافع ملی داریم تا بشود در این مورد بحثی کرد.

3
جلولی: 
بله چرا که نه. بازرسی از مراکز و سایت‌های نظامی هر کشوری به معنی نقض حاکمیت ملی و ترد استقلال آن کشور هست. بیانیه لوزان این اجازه را به طرف مقابل میده. هم آژانس (که خاطرم هست شما در مناظره تلویزیونی اصرار داشتید که آژانس تنها نهاد صلاحیت دار بین المللی در مورد قضاوت و راستی آزمایی اقدامات طرفین توافق است) این را اعلام کرد و هم عراقچی تایید کرد. این یعنی نقض منافع ملی و به خطر انداختن امنیت ملی ایران.

بهشتی پور: 
آقا علیرضا شما منافع ملی را تعریف نکردید مصادیق نقض آن را بر شمردید . این هم خیلی خوب است لااقل کمک می کند ما بدانیم در باره چه مصداقی دیدگاه متفاوت داریم . حالا شما بفرمائید دقیقا درکجای بیانیه لوزان مجوز داده شده ازسایتهای نظامی بازرسی شود؟ آنچه که من ان شب در باره اش بحث داشتم در باره راستی آزمایی آژانس است نظام راستی آزمایی با نظام بازرسی خیلی فرق دارد هردو کارآژانس است اما این کجا و ان کجا . آن شب من توضیح می دادم که اصولا نهاد بین المللی دیگری وجود ندارد که راستی آزمایی کند. یعنی بیاید بگوید آیا ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را کم کرده یا نه ، اورانیوم غنی شده خود را به دی اکسید اورانیوم یا همان قرص های هسته ای که برای سوخت استفاده می شود تبدیل کرده است یا نه ؟ آقای محمدی این موضوع را بخوبی می دانست اما برای آنکه از پاسخ به سئوال من که می پرسیدم اگر آژانس صلاحیت ندارد کدام نهاد مستقل بین المللی وجود دارد تا بتواند هم از لحاظ فنی داوری کند و هم از لحاظ حقوقی ، ظفره برود؛ عملکرد آژانس را زیر سئوال می برد. برای همین منظور راستی آزمایی را به نظام بازرسی ها و جاسوسی آژانس ارتباط می داد به این می گویند مغلطه کردن . یعنی ذهن مخاطب را به غلط انداختن. نظام بازرسی آژانس ترتیبات حقوقی دقیقی دارد که بر اساس پادمان هسته ای که هر کشور با آژانس به امضاء می رساند ترتیبات اجرایی دقیق آن مشخص می شود . در ترتیبات اجرایی نظارت ، بازرسی و کنترل هر کدام جداگانه تعریف دارد و هر کدام برای خودش دستور العمل دارد. برادر عزیز بازرسی آژانس از مراکز هسته ای یک روال معمول و شناخته شده است. یعنی اگر ایران می خواهد مثل همه کشورهای جهان فعالیت صلح آمیزهسته ای داشته باشد، باید نظارت های آژانس را بر مراکز هسته ای خود بپذیرد که بر سر این موضوع اصلا اختلافی نیست. اختلاف بر سرجزئیات بازرسی ها و همچنین مراکز یا سایتهای غیر هسته ای در ایران است. یعنی آژانس بتواند به مراکز که کار هسته ای انجام نمی دهند دسترسی داشته باشد. این موضوع هم در پروتکل الحاقی دقیقا تعریف شده است اگر پذیرش پروتکل الحاقی نقض حاکمیت ملی و استقلال کشورها بود که 124کشور جهان از جمله آمریکا ، انگلیس ، روسیه ، چین ، فرانسه،ژاپن ، کره جنوبی و اکثر کشورهای اروپایی آن را امضاء و اجراء نمی کردند. علاوه بر این 124 کشور 23 کشور دیگر از جمله ایران امضاء کردند اما هنوز اجرا نکردند. در این پروتکل موارد بازرسی ها از مراکزغیرهسته ای مشخص شده است و در باره ترتیبات اجرایی آن هم بصورت جداگانه توافق دوجانبه با آژانس با هر کشور امضاء می شود بحث من آن شب در این مورد بود که در بیانیه لوزان نیامده که ایران باید مراکز نظامی و امنیتی خود را باید به آژانس نشان دهد .شما اگر چنین چیزی را در بیانیه می بینید در همینجا ذکر کنید من هم ارشاد شوم و به دوره قاجاریه نروم در باره متن پروتکل الحاقی ادرس ذیل را ببینیدhttp://www.irannuclear.net/pdf/asnad_ajans/04.pdf در باره لیست کشورهای امضاء کننده پروتکل ادرس ذیل را ببینیدhttps://www.iaea.org/safeguards/documents/AP_status_list.pdf

4

جلولی: 
آقای دکتر بهشتی پور آیا در ان پی تی آمده است که کشوری مثل آمریکا حق دارد برای فعالیت صلح آمیز سایر کشورها از جمله ایران تصمیم گیری و تصمیم سازی کند؟ اگر آمده که هیچ اما اگر نیامده، چرا باید در مورد فعالیت صلح آمیز هسته‌ای بر اساس ان پی تی، بروید با امریکا مذاکره کنید؟ مگر مشکل آمریکا با ایران، عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست؟ خوب ان پی تی دارد می‌گوید که این کشورهای عضو من که مرتب هم توسط آژانس (تنها مرجع صلاحیت دار) دارند بازرسی میشوند، دنبال سلاح هسته‌ای نیستند. پس چیزی که در ان پی تی نیامده (عدم حق آمریکا برای محدود سازی فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران) را دولت یازدهم قبول کرده است. حالا بیانیه لوزان معتبرتر است یا ان پی تی؟ ان پی تی با این اعتبار قوانین نانوشته دارد که دولت یازدهم زیر بار آن می‌رود. چرا بیانیه لوزان از این قوانین نانوشته (فکت شیت) نداشته باشد؟ بفرمایید چرا من باید حرف شما را قبول کنم اما گفته آمانو را که اوست تصمیم میگیرد که کجاها بازرسی بشود و کجاها نشود، قبول نکنم؟ او میگوید بیانیه لوزان این اجازه را به ما میدهد که از مراکز نظامی ایران بازرسی کنیم. علت عدم انتشار فکت شیت (صالحی گفت آماده شده و دست ظریف است) وزارت خارجه هم همین است. حقایقی در فکت شیتی است که دولت نمیخواهد افکار عمومی از آنچه که حقیقت لوزان است، مطلع گردد. وگرنه اگر لوزان حافظ منافع ملی است، چرا یک دولت باید از اطلاع مردم از خبر پیروزی‌هایش واهمه داشته باشد؟ مگر اینکه با رد همه اینها بخواهید بگویید که بازرسی از مراکز نظامی، نقض حاکمیت و استقلال ملی نیست که در این صورت قاجارها هم همین را میگفتند. اگر هم ملاک شما آن 124 کشور هستند که نظام سیاسی آنها خیلی چیزها را قبول دارد که شما قبول ندارید. یک قلم به رسمیت شناختن اسرائیل است. میتوانیم بگوییم چون همه کشورها که بیشتر از 124 هم هستند، اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند، ما هم اسرائیل را به رسمیت بشناسیم؟

بهشتی پور: 
آقا علیرضا تمام مواردی که نوشتید پاسخ دقیق و مستدل دارد برادر عزیز یکی از دلایلی که در بحث آن شب با آقای محمدی به نتیجه نرسیدیم همین است که ایشان هم مثل شما ده مورد شبهات مختلف را مطرح می کرد و خب معلوم است برای تک تک انها پاسخ دادن وقت می خواهد . برادر عزیز شما پاسخ سئوال ساده مرا ندادید برای اینکه به نتیجه برسیم باید یکی یکی جلو برویم اول بفرمائید در کجای بیانیه لوزان آمده است که ایران اجازه می دهد آژانس از سایت های نظامی ایران بازدید کند . اگر پاسخ این سئوال مهم را دادید من به شما توضیح می دهم برچه مبنایی آقای آمانو می کوشد تفسیر آمریکایی ها را از پروتکل الحاقی به خورد مردم جهان بدهد اما ما کجا چنین تفسیری را پذیرفتیم شما نشان دهیددر کجای بیانیه لوزان ایران اجازه داده از سایت های نظامی اش بازدید شود برای ادامه بحث لازم است حتما به این سئوال مبنایی پاسخ دهید تا بشود سایر مباحث را برای شما بصورت دقیق و نه باسفسطه پاسخ داد.

5

جلولی: 
آقای دکتر شما یک فرد دانشگاهی و فرهیخته هستید و من جای شاگرد شما هم محسوب نمی‌شوم اما یک مسئله ساده‌ای را چنان با قوت انکار می‌کنید که جای تعجب دارد. سوال را اینگونه از من بپرسید: با اینکه در بیانیه لوزان نیامده که ایران اجازه بازدید از سایت‌های نظامی را داده است و آمریکا مدعی این است که ایران رژیم بازرسی بی سابقه‌ای را پذیرفته که شامل مراکز نظامی هم هست و مدیر کل آژانس بین المللی هم آن را تایید می‌کند، چرا وزارت امور خارجه ایران، فکت شیت بیانیه لوزان را منتشر نمی‌کند که دروغ آمریکایی‌ها و آژانس بر همه جهان آشکار شود؟ یا که نه، اگر شما مدعی اینگونه تفسیر به رأی مدیر کل آژانس به نفع آمریکا هستید (ایران اجازه بازرسی از مراکز نظامی‌اش را داده) خوب چطور حاضر می‌شوید مرجع تأیید کننده اقدامات ایران را که برگشت ناپذیر هم هستند (باز طراحی قلب راکتور اراک، اکسید سوخت 20 درصد و...)، آژانس باشد؟ مگر نمیگویید مدیر کل آژانس میکوشد تفسیر آمریکایی‌ها را از پروتکول الحاقی به خورد مردم جهان دهد؟ این قاضی که عادل نیست!

بهشتی پور: 
اقا علیرضا من اصلا یک ادم بی سواد شما بفرمائید در کجای توافق لوزان امده که ایران به آژانس حق می دهد از مراکز نظامی ایران بازدید کند من بحثم این نیست که آمریکایی ها و امانو چه می گویند آنها حرفهای زیاد می زنند مگر یادتان نیست می گفتند غنی سازی را اول تعطیل کنید بعد مذاکره کنید مگر همین ها نبودند که 5 عدد سانتریفیوژ هم نمی پذیرفتند حالا در فکت شیت شان 5000 هم پذیرفتند . بحث ما در سرجای خودش در باره ادعاهای آنها خواهد بود. اما تا شما نفرمائید در کجای لوزان اجازه دادند که از مراکز نظامی ما بازدید شود من بقیه بحث را ادامه نمی دهم چون قصد ما روشنگری است نه متهم کردن دیگران ما می خواهیم واقعیت ها را به دقت بشناسیم نه با دروغ بافی و شعار دادن سر مردم و خودمان را کلاه بگذاریم .

6

جلولی: 
آقای دکتر بهشتی پور اولا شما با سواد هستید. بیسواد ما هستیم. نظر جناب رئیس جمهور این است. فرض میگیریم حرف شما درست و در هیچ کجای بیانیه منتشر شده و جزئیات تفاهم لوزان اجازه بازدید از مراکز نظامی داده نشده است. بفرمایید پس چرا آقای عراقچی چنین چیزی را که در لوزان تعهد داده نشده است، تأیید کردند؟ آیا آقای عراقچی بیشتر و بهتر در جریان آنچه در لوزان اتفاق افتاده است، هستند یا جنابعالی؟ آیا آقای عراقچی از متن بیانیه لوزان با خبر نیست که چنین ادعایی از طرف آمانو را تأیید کرده‌اند؟

بهشتی پور:
خب حالا پس رسیدیم به اینجا که شما این را پذیرفتید که امکان دارد در بیانیه لوزان نیامده باشد پس آمانو ، عراقچی و آمریکایی ها چه می گویند ؟ برای پاسخ به این سئوال اول شما باید یک سری به لینکی که من آدرسش را برای شما گذاشتم بزنید دقیق متن پروتکل الحاقی را بخوانید بویژه ماده 5 را ببنید وقتی خوانید بعد اعلام کنید من بقیه بحث را ادامه دهم چون این ماده مبنای ادعای آمریکاو آمانو است. من نمی خواهم از جواب طفرهبروم می خواهم شماعادت کنید اول در باره قضاوتی که می کنید از قبل اطلاعات دقیق و مستند در باره آن موضوع بدست آورید بعد اینطوری راحت دیگران را متهم به خیانت و یا نادیده گرفتن منافع ملی نمی کنید حداکثر می گوید فلانی اشتباه می کند و برداشت غلطی از یک موضوع دارد پس هر موقع ماده پنجم پروتکل الحاقی را به دقت در لینک ارائهشده دیدید مرا خبر کنید تا بر اساس مبنای مشترک و مفاهیم دقیق بتوایم بحث را ادامه دهیم اگرچه خیلی خسته شدم اما عیبی ندارد.

7

جلولی: 
آقای دکتر من یک گزاره را به عنوان فرض گرفتم و اثبات کردم که حتی بر اساس فرض شما هم که بخواهیم قضاوت کنیم، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای می‌گوید که بازرسی مدیریت شده از مراکز نظامی ممکن است. شما من را ارجاع به اسناد بین المللی می‌دهید؟ واقعا فکر می‌کنید بنده از این‌ها اطلاع ندارم که آمدم با جنابعالی مباحثه می‌کنم؟ اگر آن اسناد را ملاک قرار بدهیم، کجای ان پی تی نوشته که شما برای فعالیت صلح امیز هسته‌ای باید بروید با امریکا مذاکره کنید؟ کجای اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته شده است که اطلاعات دانشمندان هسته‌ای یک کشور را در اختیار کشور دیگر قرار دهد؟ اینکه من این نوع سیاست خارجی را سیاست قاجاری میدانم برای این هست که آنها هم هرچه دربار بریتانیای کبیر دیکته میکرد، به عنوان قوانین مسلم و بدون خدشه بین الملل قبول میکردند و اجرا میکردند بدون اینکه به منافع ملی فکر کنند. شما اگر در دنیایی زندگی میکنید که در آن عربستان بدون مجور شورای امنیت به یمن حمله میکند و آمریکا آشکارا از این حمله دفاع می‌کند، نمیتوانید اینقدر ساده انگانه به حوزه بین الملل نگاه کنید.‌ تمام این ضعفها و خود دستکم گرفتن‌های تیم مذاکره کننده برای این هست که دولت در رونق توان داخلی کشور ضعیف و عاجز است و دل در گروی سیاست خارجی دارد. و سیاست خارجی‌ای که به قدرت درونی کشور تکیه نداده باشد و همه امیدها را به جلسه مذاکره گره زده باشد، شکننده است. با یک دبه طرف مقابل، همه داشته‌هایش بر باد می‌رود. سیاست خارجی این چنینی است که آمریکا 11 ماه نماینده ایران را به سازمان ملل راه نمیدهد. سیاست خارجی این چنینی است که قیمت نفت به اذعان خود رئیس جمهور با ادله سیاسی بیش از 50 دلار در هر بشکه کاهش می‌یابد. این سیاست خارجی ثابت کرده که تامین کننده منافع ملی نیست و هرچقدر جلوتر برود، امتیازهای بیشتری به رقیب خواهد داد. من نیز با این روندی که جنابعالی برای مباحثه در پیش گرفته‌اید موافق نیستم. معتقدم دیدگاه شما برای یک سیاست خارجه موفق در دنیایی کارامد باشد که هیچ شری در ان وجود نداشته باشد اما دنیای امروز و پهنه منطقه و بین الملل عرصه تاخت و تاز شرورانی مثل اسرائیل مثل امریکا مثل عربستان مثل داعش هست که اگر لحظه‌ای بهشان خوشبین باشید و اعتماد کنید، یک ملت و یک کشور را به نابودی خواهند کشاند.

8

بهشتي پور:
اقای علیرضا شما اگر اطلاع داشتید دیگر این سئوال برایتان پیش نمی امد چرا آقای امانو و آقای عراقچی چنین اظهاراتی دارند و این اظهارات را خلاف امنیت ملی و منافع ملی نمی دانستید . بحث ما در این بود که چنین موردی در بیانیه لوزان نیست شما که مدعی هستید بفرمائید در کجا هست؟ که پاسخ ندادید بجای پاسخ دقیق دهها سئوال دیدگر را مطرح فرمودید که من عرض کردمتک تک این سئوال ها پاسخ مستددل ودقیق دارد برای یکی از پاسخ ها شما را ارجاع دادم به یک سند بین المللی تا روی توهم ها و تخیلات بحث نکنیم . شما کافی بود بفرمائید من الحاقیه را خواندم و ماده پنج آن را هم می دانم در باره چیست در آن صورت من به شما عرض می کردم طبق ماده پنج پروتکل الحاقی که 124 کشور هم آن را امضاء و اجرا هم کردند آژانس اختیار دارد از سایت هایی که از طرف کشور میزبان یک سایت هسته ای اعلام نشده است بازدید کند توجه کنید بازدید نه بازرسی که اینها باهم خیلی فرق دارد . آژانس برای بازدید و نمونه برداری از مکان مورد ادعای خود بر طبق پروتکل باید دلایل کافی ارائه دهد که بر اساس کدام مستندات می خواهد از سایت مورد نظرش بازدید کند اگر کشورمیزبان مستندات را قبول کرد که اجازه بازدید می دهد همچنانکه در سال 2005 ایران دوبار اجازه داد از سایت غیرهسته ای اما نظامی پارچین و یکبار از سایت نظامی اما غیر هسته ای شیان در سال 2004 زمانی که ایران پروتکل الحاقی را اجرا می کرد بازدید کند در آن زمان که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور بود و به قول شما نیروهای قاجاری در شورای امنیت ملی و وزارت خارجه نبودند آیا کسی در آن زمان اعتراض کرد چرا اجازه دادید از سایت های نظامی و غیر هسته ای ایران بازدید کنند . کسی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی را سازشکار ، خیانتکار و واداده در برابر غرب متهم کرد؟ نه چرا برای اینکه این اقدام دقیقا در چهارچوب منافع ملی کشور بود . آژانس بعد از بازدید از شیان و پارچین در گزارش خود صراحتا اعلام کرد به هیچ مورد مشکوکی برخورد نکرده و تائید کرد در این مکان های هیچ فعالیت هسته ای انجام نشده است . خوب اگر قرار بود آژانس بتواند تو روز روشن دروغ بگوید همان زمان که هاینونن مسئول گروه بازدید کننده بود و به شدت هم ضد ایران بود، می آمد دروغ می گفت. چرا نگفت برای اینکه نظام ظلم و نظام استکباری علی رغم سلطه ای که بر نهادهای بین المللی دارد اما نمی تواند خارج از نرم ها و سیستم های موجود که خودشان هم از بنیان گزاران آن بودند ، رفتار کنند . آنها مبنای ظلم خود را کاملا سیستماتیک و حساب شده انجام می دهند. براین اساس وقتی شما با سیستم خودشان علیه خودشان وارد شوید، آنها نمی توانند توی روز روشن دروغ بگویند و خارج از سیستم خودشان راحت بگویند شما خلاف می کنید در حالی که هیچ خلافی مرتکب نشدید . شما ببینید در اوج جنگ آمریکا علیه عراق وقتی آنها سالها تبلیغ کرده بودند عراق دارد بمب اتم درست می کند و به بهانه تولید سلاح کشتار جمعی به عراق حمله کردند چگونه نتوانستند آژانس را مجبور کنند که هانس بیلکس بیاید بگوید عراق بمب داشته یا تاسیسات غنی سازی اورانیوم داشته ؟ حتی وقتی عراق را اشغال کردند نمی توانستد بروند خودشان چهار تا سانتریفیوژ آنجا بگذارند و بگویند عراق داشته بمب می ساخته چرا این کار را نکردند ؟ برای اینکه نظام استکباری و سلطه جو درون یک سیستم جهانی حساب شده عمل می کند نه آنکه بی کله باشد و از افشاگری رسانه ها هم نترس و خودش را رسوا کند . بنابراین اگر امروز هیات ایرانی موفق عمل می کند بخاطر آن است که اولا باسیاست ها و شگرد های آنها و قوانین و سیستم ظالمانه ای که ساختند بخوبی آشنا است و ثانیا بازبان شناخته شده بین المللی از لحاظ حقوقی با آنها صحبت می کند ثالثا بجای شعار دادن و هزینه درست کردن برای مردم ایران با منطق وبر اساس نرم و سیستم خودشان علیه خودشان وارد عمل شدند به همین خاطر است که آنها مجبور شدند دست از خواسته های ناحق خود بردارند . حالا این سئوالات بی پایان شما همچنان ادامه دارد و من هم باید همچنان بنویسم تا شما شاید حداقل به انچه که برای شما القاء کردند تردید کنید حالا تازه باید وارد این مرحله شویم که اگر دلالیل آزانس و مستندات آن کافی نبود یا قانع کننده نبودچکارمی کنند دراین مورد معمولا برای همه کشورها دسترسی به نواحی اطراف ان سایت داده می شود و نمونه برداری می کنند چون اورانیوم را نمی شود در یکجا مخفی کرد و به راحتی میتوان ازوجود آن در یک محیط ، توسط نمونه گیری و آزمایش آن مطلع شد تمامی این موارد ربطی به لوزان ندارد در پروتکل الحاقی پیش بینی شده است حالا من نمی دانم چرا شما اصرار دارید این اقدام ها را خلاف امنیت ملی و خیانت به کشور بدانید در حالی که قبلا موارد مشابه ان انجام شده است . در این مورد باید بازهمبیشتر توضیح داد که فکر می کنم در این حد کفایت می کند.

جلولي:
آقای دکتر بهشتی پور بحث ما بر سر گنجانده شدن یا گنجانده نشدن بازدید از مراکز نظامی در بیانیه منتشر شده لوزان نبود و شما آن را مطرح کردید و دنبال پرتقال فروش میگردید. جوابتان را هم دادم که فکت شیت را منتشر کنید تا مشخص بشود چنین چیزی هست یا خیر. عرض بنده از ابتدا این بود که سیاست خارجی دولت آقای روحانی که شما از آن دارید دفاع می‌کنید، به سیاست خارجی قاجار شبیه است. دلایل و مستندات کافی برای این هم عرض کردم. شما در این کامنت آخر ادعا کردید که «هیات ایرانی موفق عمل می کند». دقیقا مبنای اصلی اختلاف نظر بنده و شما اینجاست. بفرمایید موفقیت هیأت ایرانی چیست؟ آیا الان بعد از دو سال از عملکرد هیأت ایرانی، تحریمی برداشته شده است؟ آیا احترام بین المللی ایران بازگشته است؟ آیا تهدید به حمله نظامی از بین رفته است؟ آیا روابط منطقه‌ای ایران بهبود یافته است؟ آیا اقتصاد سیاسی ایران بهتر شده است؟ آیا درآمد نفتی ایران افزایش پیدا کرده است؟ منافع ملی ایران با این ابزارها سنجیده میشود آقای دکتر نه در مذاکره و قدم زدن و شب نشینی با استعمارگران دیروز و مستکبرین امروز.

بهشتي پور:
آقا علیرضا اظهارنظر آخر شما نشان می دهد نه مطالب مرا دقیق می خوانید نه مطلب خودتان را این جملات دقیقا نوشته شما است که عینا کپی کردم « بازرسی از مراکز و سایت‌های نظامی هر کشوری به معنی نقض حاکمیت ملی و ترد استقلال آن کشور هست. بیانیه لوزان این اجازه را به طرف مقابل میده. هم آژانس (که خاطرم هست شما در مناظره تلویزیونی اصرار داشتید که آژانس تنها نهاد صلاحیت دار بین المللی در مورد قضاوت و راستی آزمایی اقدامات طرفین توافق است) این را اعلام کرد و هم عراقچی تایید کرد. این یعنی نقض منافع ملی و به خطر انداختن امنیت ملی ایران » شما خودتان بازرسی از مراکز را نقض حاکمیت ملی دانستید و نوشتید بیانیه لوزان این اجازه را به طرف مقابل می دهد . طرح این موضوع را به بنده نسبت می دهید از همه جالبتر اینکه به کنایه قضیه پرتقال فروش را مطرح می فرمائید بنده متوجه شدم شما دنبال کشف حقایق نیستید بیشتر دنبال طرح سئوالات مکرر برای زیر سئوال بردن زحمات دیگران هستید . بنده نه عضو دولت بوده ونه هستم ازعملکرد دولت دفاع می کنم ادامه بحث از نظر من بی فایده است چون احساس می کنم مساله چیز دیگری است .