به گزارش پارس به نقل از فارس، جف راتکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.


شبکه سی‌ان‌ان امروز پنجشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که پنج شناور نظامی ایران در آب‌های خلیج‌فارس، در اطراف یک کشتی تحت پرچم سنگاپور، تیر اخطار شلیک کرده‌اند.

جف راتکه معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این ادعای شبکه سی‌ان‌ان گفت که ما از گزارشهای خبری درباره این حادثه آگاه هستیم اما باید بگویم که این کشتی آمریکایی نبوده و هیچ تبعه آمریکایی در آن حضور نداشتند.

وی با ادعای آنکه طیق خبرهای منتشر شده این کشتی در ابهای بین‌المللی مورد تیراندازی قرار گرفته تاکید کرد که ایران باید به قوانین مبتنی بر آزادی حمل و نقل در دریاها احترام بگذارد.

خبرنگاری اینطور سوال کرد که با توجه به سابقه اقدامات ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز در مقابل کشتیهای خارجی، آیا کسی نمی‌خواهد به ایران در این باره هشدار دهد؟ آیا برنامه‌ای برای این کار وجود ندارد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اینطور جواب داد که ما خواهان آزادی عبور و مرور کشتیها در دریاها هستیم و همه کشورها از جمله ایران هم باید این اصل مورد توافق بین‌المللی را مراعات کند.

خبرنگاری درباره حضور کشتی حامل کمکهای انسان دوستانه ایران به یمن و کشتیهای جنگی این کشور سوال کرد که مقام آمریکایی گفت که وی گزارش جدیدی درباره مکان دقیق این کشتیها ندارد و نمی‌تواند در این باره اظهارنظر کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت بهتر است که این سوال را وزارت دفاع آمریکا پاسخ دهد چرا که احتمالا آنها اطلاعات دقیقتری درباره موقعیت کشتیهای ایرانی داشته باشند.

جف راتکه افزود که ما به همه طرف‌ها تاکید کرده‌ایم که از انجام اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند تا تنشها تشدید نشود.

وی با بیان آنکه آمریکا معتقد است که همه کشورها از جمله ایران حق ارائه کمکهای انسان دوستانه به یمن هستند اما باید مقررات مربوط به ارائه کمکهای انسانی رعایت شود و این کمکها با هماهنگی با دولت مشروع یمن و سازمان ملل انجام گیرد.

مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که اگر کشور کمک‌کننده‌ای بر اساس این قواعد عمل نکند و با هماهنگی اقدام به رساندن کمکهای خود نکند، تردیدهایی درباره اهداف کشور کمک رسان ایجاد می‌شود.

در این مصاحبه خبرنگاری درباره گزارشهای خبری درباره کشته شدن چندین یمنی در حملات امروز عربستان سعودی پرسید و اینکه این حملات نقض آتش‌بس بوده یا نه؟

وی در پاسخ گفت که درباره این موضوع اظهارنظر نمی‌کنم اما باید بگویم همانطور که عربستان سعودی بر تعهد خود برای آتش‌بس انسان دوستانه وتوقف درگیریها تاکید کرده است. البته شب گذشته عربستان سعودی گزارشهایی از نقض آتش‌بس در مناطق مرزی و حملات خمپاره‌ای از یمن را به سازمان ملل ارائه کرده است.

راتکه تاکید کرد که «ما داریم مشاهده می‌کنیم که آتش‌بس انسان دوستانه در یمن سبب تسهیل شرایط برای ارائه کمکهای بشردوستانه شده است.