به گزارش پارس به نقل از الف، اوباما تصمیم برای برگزاری اجلاس سران کمپ دیوید را ماه گذشته و دقیقا روزی اعلام کرد که ۱+۵ به چارچوب توافق نهایی با ایران دست یافت. این نشست از روز چهارشنبه با دیدار خصوصی ولیعهد و نایب ولیعهد عربستان با اوباما در کاخ سفید آغاز و با ضیافت شام اوباما با حضور بقیه شرکت کنندگان ادامه یافت. نشست روز پنج شنبه در کمپ دیوید با گفت وگو در مورد محورهای از پیش تعیین شده ادامه می یابد. مقامات آمریکایی می گویند هدف از این نشست تحکیم روابط راهبردی پنجاه ساله آمریکا و کشورهای عربی است.

دعوت اوباما از سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای شرکت در نشستی در کمپ دیوید امیدهای زیادی در میان سران این کشورها پدید آورد اما کاخ سفید انتظارات از این نشست را کاهش داد. غیبت چهار تن از سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست کاخ سفید و کمپ دیوید می تواند انعکاسی از نگرانی و ناخرسندي اين كشورها از سياست هاي آمريكا باشد.

پادشاهان عربستان سعودی و بحرین به طور غیرمنتظره ای به امریکا اطلاع دادند روسای این کشورها در اجلاس شرکت نخواهند کرد. دلیل رسمی آن مشغولیت فوق العاده پادشاهان اعلام شده است.

اظهارات اخیر باراک اوباما در مصاحبه با نیویورک تایمز، مبنی بر این که متحدان امریکا، نظیر عربستان سعودی باید بیشتر نگران تهدیدهای داخلی خود باشند تا خارجی، نیز مورد پسند دولت های عربی واقع نشده است. اما اختلاف اصلی ریاض و واشنگتن در مورد ایران و سوریه است. كشورهاي عربي خواهان اين هستند كه بشار اسد از راه حل دیپلماتیک برای جنگ داخلی این کشور كنار گذاشته شود و به همه تروريست ها از جمله جبهه النصره وابسته به القاعده کمک مالی و تسلیحاتی شود. به نظر می رسد اعراب در این نشست از اوباما خواهند خواست موضعی قاطعانه در برابر سوريه داشته باشد و برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه تلاش کند. آمریکا در سال ۲۰۱۳ از اقدام نظامی علیه سوريه در آخرین لحظه اجتناب کرد.

همچنين آن ها احتمالا خواهند خواست كه آمريكا از عمليات نظامي ائتلاف كشورهاي عربي در راستاي كنار گذاشتن زيدي ها از قدرت در يمن و بازگرداندن عبدربه منصور حمايت بيشتري به عمل آورد.

از سوي ديگر عربستان خود را برای امضای توافق هسته ای غربي ها با ایران آماده می کند، در حالي كه نگرانی این کشور این است که ایران موقعیت راهبردی جدیدی بعد از توافق به دست آورد. در اين مورد عربستان از آمریکا نه فقط وعده و تضمین می خواهد بلکه یک اقدام واقعی را طلب می کند.

پیشنهاد رياض و ديگر كشورهاي عربي، ايجاد یک پیمان دفاعی میان آمریکا و کشورهای منطقه خلیج فارس است. مقام های بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس پیش بینی کرده اند تشکیل یک ائتلاف متقابل دفاعی مشابه پیمان ناتو، هرگز امکان پذیر نیست اما با این حال آنان خواستار آنند که آمریکا وعده های محکم تر و مشخص تری به آنها بسپارد.

اما به نظر مي رسد آمریکا هنوز در مقابل پذیرش این پیشنهادات تردید دارد. دولت اوباما از بابت تعهدی قانونی که این کشور را به جنگ دیگری در خاورمیانه بکشاند، هراس دارد. در عوض مقامات آمریکایی می گویند اوباما در قالب یک بیانیه مشترک یا حتی اعلامی کم اهمیت تر بر تعهد واشنگتن برای برگزاری رزمایش مشترک، تسهیل فروش تسلیحات به کشورهای عربی یا مشارکت در توسعه سامانه دفاع موشک بالستیک، تاکید می کند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز در این زمینه اظهار داشت: من با این موضوع که تعهد سپردن آمریکا حتما به صورت مکتوب باشد مشکل ندارم. ما ایمان داریم که تعهد لفظی آمریکا هم خود گویاست.

آمریکا انتظار دارد دولت های کشورهای عربی در عوض انتقادات خود را از توافق هسته ای با ایران متوقف کنند.

گفتني است كمپ ديويد نه فقط اقامتگاه تفریحی ریاست جمهوری آمریکا، بلکه مکانی ویژه و مهم براي اعراب و يادآور خاطرات گذشته است.

در این استراحتگاه بود که مصر از اردوگاه کشورهای عربی خارج شد( امضاي پیمان کمپ دیوید که توسط انور سادات و مناخیم بگین، در سال ۱۹۷۸، اين پیمان منجر به صلح میان مصر و اسرائیل شد. انور سادات بعد از اين پيمان و با به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي، ترور شد) و نیز فلسطینی ها به واگذاری امتیازهایی کشیده شدند که حتی به طرح ایجاد یک کشور نيز براي آن ها منجر نشد. شواهد حاکی از این نیست كه اين بار شانس موفقیت تجربه سوم کشورهای عربی بیشتر از دو تجربه قبلی باشد به خصوص این که با غیبت برخی سران کشورهای عربی نیز همراه شده است.