به گزارش پارس به نقل از فارس، بلومبرگ طی گزارشی نوشت، نفت را فراموش کنید، با رفع تحریم‌ها، پسته ایران با تولید فراوانی که دارد، بازار جهانی را قبضه‌ خواهد کرد که این مسئله اگرچه به ضرر رقیب پسته ایران یعنی آمریکا خواهد شد اما به نفع آجیل ‌دوستان تمام می‌شود.


به گزارش بلومبرگ، اگر تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، پسته ایرانی به دلیل کیفیت مناسب و تازگی و نیز قیمت پایین دوباره بازار جهانی را قبضه می‌کند و نخستین کسانی که از این مسئله آسیب می‌بینند کشاورزان آمریکایی است.

ایران دومین کشور بزرگ صادر کننده پسته است و این محصول برای ایران دومین محصول ارزآور بعد از نفت نیز محسوب می‌شود.

این گزارش تاکید کرده است که پسته کاران کالیفرنیایی طی 10 سال گذشته به رغم خشکسالی‌ها سطح زیر کشت پسته را دو برابر کرده‌اند و تولیدشان از 513 میلیون پوند فراتر رفته است.

این گزارش افزوده است: مسئله افزایش عرضه پسته ایران در بازارهای جهانی از یک سو می‌تواند به نفع مصرف کندگان جهانی باشد، چرا که طی سالهای اخیر قیمت این محصول سرسام‌اور گران شده و افزایش 40 درصدی را تجربه کرده است.

رئیس اجرایی شرکت کشاورزی دی ام سی سی معتقد است که افزایش عرضه پسته ایران فشاری را بر تولید کنندگان دیگر جهان بیشتر خواهد کرد.

اما برای دوست داران آجیل و مغز، افزایش تولید پسته ایران خبر خوبی است، چرا که طی 5 سال گذشته قیمت پسته در جهان 40 درصد رشد داشته و عرضه بیشتر پسته ایرانی قیمت را پایین خواهد کشید.

سال گذشته آمریکا حدود 1.3 میلیارد دلار صادرات پسته داشته و ایران نیز در همین  حدود پسته صادر کرده است، از سالهای گذشته ایران یکه تاز بدون رقیب در تولید و صادرات پسته بود اما در دو سال گذشته به دلیل مشکلات آب و خشکسالی، تولید آمریکا از ایران سبقت گرفت.

امسال مسئولان بخش کشاورزی ایران پیش بنیی کرده‌اند که تولید پسته ایران دوباره بر بام جهان خواهد درخشید و گوی سبقت را از آمریکا خواهد ربود.